Fraudele sub control

Riscurile și fraudele fac parte din fenomenul transportului și sunt exportate și în bursele electronice. BursaTransport a intensificat lupta împotriva unor astfel de manifestări, realizând o clasificare a acestora și pași clari ce trebuie urmați pentru fiecare caz în parte.

 

În cadrul conferinței „Am marfă, caut transport“, Dan Cotenescu, Managerul BursaTransport, a realizat o prezentare a acestor fenomene.

Analizând riscurile generale în contractele de transport, operatorul de transport se poate confrunta cu o realitate a transportului diferită de cea descrisă în contract și/sau cu încasarea cu dificultate a facturii de transport.

Expeditorul de marfă riscă să primească un serviciu de transport neconform din punct de vedere al programului sau al reprezentării și/sau să se confrunte cu daune în ceea ce privește marfa.

Atunci când vine vorba de fraude, lucrurile sunt mult mai grave.

Transportatorii pot ajunge să presteze pentru o firmă fantomă și să nu își încaseze contravaloarea transportului ori poate transporta de bună credință marfă furată sau neaccizată.

Expeditorul, pe de altă parte, se poate confrunta cu furtul mărfii prin substituirea de identitate a cărăușului.

Aceste fenomene nu au apărut o dată cu bursele, ci sunt favorizate de acestea prin numărul mare de contacte ce se stabilesc cu ajutorul burselor electronice.

Măsuri pentru diminuarea riscurilor

BursaTransport a înființat listele de incidente – de transport și de plată, pentru a reuși astfel, marcarea firmelor incriminate și vizibilitatea lor în favoarea tuturor operatorilor.

În plus, există și alte instrumente puse la dispoziția utilizatorilor de către BursaTransport, printre care amintim verificarea licențelor ARR în timp real, rapoartele de risc comercial RISCO în timp real, scoring-ul BursaTransport, safety tab-urile BursaTransport.

„Serviciul online pus la dispoziție de către ARR prin BursaTransport este unic în UE la ora actuală și oferă siguranţă. Acest lucru îl comunicăm companiilor din occident iar transportatorul român are un pas înainte faţă de polonezi, maghiari, bulgari tocmai pentru că poate să fie verificat online, într-o secundă“, a precizat Dan Cotenescu, manager BursaTransport.

Stoparea fraudelor

Chiar dacă puține ca număr, fraudele aduc pierderi mari entităților implicate și creează un climat de neîncredere. De aceea măsurile luate de BursaTransport pentru stoparea fraudelor sunt drastice și au devenit tot mai complexe în timp.

Astfel, fraudarea transportatorilor prin intermediere inversată duce automat la neutralizarea firmelor dovedite că au fraudat. În plus, are loc punerea sub observație în sistemul intern de administrare BursaTransport a firmelor care au legături cu firma neutralizată și comunicarea fraudei către Autoritatea Fiscală.

Există mai multe metode de fraudare a expeditorilor prin furt de marfă: furtul de identitate, redirecționarea șoferului de bună credință la o descărcare diferită de cea din documente, cesionarea (cumpărarea) unei firme reale și de bună credință, licențiată etc.

„Cea mai periculoasă situație este când firma este în regulă, curată, cu licenţă etc și a fost cumpărată de curând de către cineva, în scopul de a realiza fraude“, a arătat Dan Cotenescu.

În cazurile de fraudă, are loc o investigație în datele strânse din utilizarea aplicației și din alte surse. Astfel, se obține restrângerea unui cerc de suspecți. În funcție de rezultat, se trece la neutralizarea uneia sau mai multor firme pentru risc comercial major la adresa celorlalți utilizatori.

Totodată, toate datele sunt comunicate către IGPR și are loc alimentarea cu informație a unei liste negre la nivelul grupului WKTS.

„În caz de fraudă este foarte important să ni se comunice cât mai rapid că marfa este în pericol să nu ajungă la destinaţie. Facem un cerc restrâns de suspecţi şi, în funcţie de rezultate, putem să stabilim vinovații“, a spus Dan Cotenescu.

Caz real, martie 2014

Vineri 28 martie 2014 – Temcon Design anunță BursaTransport că a primit confirmarea unei comenzi din Polonia către Chișinău de la un transportator, dar a fost sunat de pe un număr de telefon care nu apărea pe fișa lui din BursaTransport.

La un apel pe numărul de pe fișă a răspuns altcineva, care nu știa nimic despre transportul agreat.

Verificarea la ARR a numărului de camion comunicat către Temcon Design confirmă lipsa copiei conforme.

Corelând informațiile primite, a devenit clar că există un risc crescut de furt de marfă.

BursaTransport a identificat compania care a vizualizat marfa și a suspendat-o.

Firma Papp&Co anunță BursaTransport că tocmai a încheiat un contract cu același transportator pentru o marfă din Ungaria către Tunari și a observat că este suspendat.

Reprezentanții BursaTransport au verificat numărul de camion comunicat către Papp&Co și au constatat că este același (nelicențiat).

Papp&Co a informat expeditorul mărfii despre posibilitatea de furt de marfă și, de asemenea, a anunțat Poliția maghiară, pentru organizarea flagrantului.

Luni 31 martie 2014 – Un camion cu numărul de înmatriculare comunicat se prezintă la încărcare. Camionul nu aparținea firmei care fusese comunicată, iar numerele erau false.

Poliția maghiară i-a arestat pe cei doi șoferi.

BursaTransport a informat IGPR despre acest caz, iar aceștia au luat legătura cu Poliția maghiară și continuă investigațiile împreună.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.