Marii câştigători ai premiilor Asociaţiei Române de Logistică (ARILOG), Ediţia 2014, sunt Fashion Days, DPD şi CEVA Logistics.
Excelenţa şi inovaţia în industriile de logistică şi supply chain au fost celebrate în cadrul unei gale desfăşurate la sfârşitul lunii septembrie la Palatul Ghika. Decizia juriului, format din trei profesionişti certificaţi Senior ELA, Andreea Mureşeanu, Daniel Fulaş – Head of Logistics Department ENEL şi Dorin Maxim – Supply Chain Director Hochland Romania, arată în felul următor: Câştigător la categoria Best Logistics Operational a fost proiectul Fashion Days „Logistics and Operations with Style“, compania adjudecându-şi, alături de DPD, şi trofeul pentru Win Win Collaboration cu proiectul „Delivering Happiness“. La categoria Best Logistics Team, premiul a plecat către CEVA Logistics, care convins juriul prin proiectul „Freight Management Operations – Charter solution“. De menţionat că proiectele câştigătoare vor concura la „European Gold Medal in Logistics & Supply Chain – Project of the Year“, eveniment ce va fi organizat în aprilie 2015, la Bruxelles. Acesta este, de altfel, motivul pentru care, la baza sistemului de jurizare aplicat pe plan naţional, stau criteriile de jurizare ELA (European Logistics Association). Pentru a putea participa în concurs, companiile s-au înregistrat în competiţie cu un proiect deja implementat, astfel încât să poată fi prezentate rezultatele măsurabile. Proiectele au conţinut mai multe aspecte referitoare la achiziţii, managementul logisticii şi supply, precum aprovizionare, gestiunea stocului, managementul producţiei, distribuţie, transport, depozitare, iar juriul a căutat situaţiile în care companiile au folosit tehnici inovatoare în abordarea proiectelor, tehnici ale căror rezultate pot fi cuantificate, documentate şi probate. Cum arată, însă, proiectele şi companiile câştigătoare?
Fashion Days – Operations & Logistics with style
Fondată în 2009 de către antreprenori elveţieni, iar din 2012 parte din Naspers Group, Fashion Days s-a extins rapid, devenind cel mai mare club de shopping online din Europa Centrală şi de Est pe segmentul fashion. Astăzi, peste 6 milioane de utilizatori din România, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia şi Slovenia se bucură zilnic de mai mult de 500.000 de produse de la peste 1.000 branduri. Fashion Days s-a transformat în 2013 dintr-un club privat de shopping, care oferea doar campanii de produse în format flash sale, cu reduceri de până la 70%, limitate în timp şi în stocuri, în singura platformă de shopping deschisă publicului larg din România, care pune la dispoziţia clienţilor săi şi colecţii noi, disponibile în stoc. „Încrederea şi satisfacţia clienţilor noştri ne-au propulsat în poziţia de lider, demonstrată de dezvoltarea dinamică a companiei din ultimii ani – un exemplu concludent ar fi creşterea cu peste 150% a volumelor livrate în 2013 comparativ cu 2011“, a afirmat Paul Copil, Head of Operations. El a subliniat că pentru a asigura dezvoltarea durabilă pe termen lung şi pentru realizarea unei baze solide pentru creşterea rapidă a companiei, departamentul Operaţiuni s-a angajat în ultimii 3 ani într-o serie de proiecte „îndrăzneţe, inovatoare şi remarcabile prin eficienţa lor“. De menţionat că singurul centru logistic şi operaţional se afla în Bucureşti, iar departamentul Logistică, cu peste 150 de angajaţi, asigură zilnic prelucrarea şi livrarea a mii de colete către clienţii Fashion Days din cele 7 ţări în care activează compania. Astfel, echipa formată din Peter Rohn – Chief Operational Officer, Paul Copil – Head of Operations, Bogdan Babiciu – Logistic Manager şi Adrian Androne – Business Developer, împreună cu colegii din departamentele IT şi Business Intelligence, a proiectat, aplicat şi dezvoltat începând cu anul 2012 o serie de proiecte strategice axate pe trei direcţii principale: reducerea timpului de livrare către clienţi; eliminarea erorilor din procesarea comenzilor; creşterea numărului de produse disponibile. Obiectivele au putut fi îndeplinite prin trei proiecte importante.
Proiecte pentru performanţă
Primul a avut în prim plan stabilirea unui parteneriat strategic cu firma de curierat DPD la nivelul Europei Centrale şi de Est, proiect unic în această zonă prin anvergura sa. „Prin acest parteneriat, Fashion Days a realizat performanţa de a livra în maximum 48 de ore comenzile clienţilor din Slovenia, Polonia şi Cehia, iar pentru România, Bulgaria, Ungaria în maximum 24 de ore. Pe lângă timpul de livrare extrem de scăzut, trebuie menţionate şi alte beneficii majore ale acestui sistem: reducerea semnificativă a costurilor de livrare, posibilitatea de gestionare unitară a încasărilor ramburs în 6 monezi locale, capacitatea de track & trace pentru fiecare colet, sistem interactiv de notificare a livrărilor către clienţii Fashion Days“, a explicat Paul Copil. Cel de-al doilea proiect ţine de instalarea unei linii automatizate pentru procesare comenzi, care a dus la triplarea capacităţii de procesare zilnică. „Am crescut viteza de procesare a comenzilor cu un grad foarte mic de eroare şi toate acestea cu o reducere semnificativă de costuri“, a mai arătat Paul Copil. Astfel, când un client validează comanda pe site-ul Fashion Days, indiferent de ţara din care provine comandă, aceasta se înregistrează imediat în WMS, iar în câteva minute ajunge pe terminalele mobile din depozitul de retail, unde responsabilii de picking vor colecta produsele aferente şi le vor expedia în depozitul de procesare comenzi (Distribution Center). În acest depozit, produsele se alocă în cutii de plastic înseriate cu coduri de bare şi care sunt apoi alocate pe linia automatizată; aceasta, prin scanări succesive şi prin reţeaua de senzori, preia fiecare produs comandat şi îl alocă automat comenzii aferente, punctul terminus al procesului fiind staţiile de ambalare. În Distribution Center, viteza mare şi gradul mic de eroare sunt indicatorii principali de evaluarea a performanţei. Astfel, întregul parcurs al unui produs, din stadiul de comandă client până în stadiul de colet ambalat şi gata de livrare către client, durează câteva minute, iar în fiecare oră se prelucrează astfel sute de comenzi pentru clienţii din Europa Centrală şi de Est cu un grad de eroare de sub 0,005%. „Din momentul în care am început să utilizăm această linie automată, eficienţa operaţiunilor a crescut semnificativ. Timpii foarte scurţi între momentul în care se primeşte o comandă şi livrarea produselor, precum şi diminuarea erorilor au generat o reducere semnificativă a costurilor unitare de operare. În paralel, ne-am crescut flexibilitatea, putând rezolva astăzi aproape în totalitate cerinţele generate de alte departamente, precum activităţi speciale de marketing sau evenimente de vânzare. Reţeaua logistică pe care am construit-o în Estul Europei ne oferă astăzi oportunităţi majore noi, care ne permit să asigurăm clienţilor un serviciu fiabil şi mai rapid decât niciodată“, a menţionat Peter Rohn, COO Fashion Days. Cel de-al treilea proiect care a dus la îndeplinirea obiectivelor a constat în creşterea capacităţii de stocare pentru susţinerea vânzărilor retail – de la 1.700 mp în 2013 la 9.000 mp în prezent, prin deschiderea unui depozit specializat în activitatea de retail. „Echipa operaţională a realizat un proiect excepţional, reinventând practic întregul set-up logistic. În acest nou context, putem realiza astăzi mai mult de 40.000 de livrări în fiecare zi. Dar ceea ce apreciez în mod special ţine de posibilităţile pe care ni le oferă noul depozit pentru retail. Expunem mai mult de 500.000 de produse de la peste 1.000 de branduri, fiind unici în piaţă ca urmare a acestei game extrem de largi. Cu toate acestea, putem realiza livrări către clienţii din 7 ţări în termen de 1-3 zile“ a subliniat Jan Vichr, Fondator & CEO Fashion Days. În spatele poveştii de succes Fashion Days, se află o echipă tânără şi entuziastă, cu peste 500 de angajaţi în cele 7 ţări din Europa Centrală şi de Est. „Misiunea noastră principală este ca pentru fiecare dintre cei peste 6 milioane de utilizatori ai platformei noastre să ghidăm «schimbarea» în fiecare zi, să oferim cele mai apreciate branduri, produse 100% originale şi mai ales – inspiraţie“.
CEVA Logistics – Charter solution
Soluţia Charter prezentată de CEVA Logistics a câştigat premiul Best Logistics Team, după ce a convins juriul prin modul în care echipa companiei de logistică a colaborat cu echipele partenerilor şi ale autorităţilor, construind o platformă de lucru eficace şi eficientă pentru rezolvarea unei probleme pentru care, la prima vedere, nu păreau să existe variante favorabile. Astfel, în urma unei modificări neaşteptate a cerinţelor unui producător de autovehicule, unul dintre clienţii CEVA a avut nevoie, timp de două săptămâni, de o soluţie de livrare între Vestul Europei şi România (1.500 km) cu un lead time de 5 ore. Proiectul implica două linii de producţie Leoni situate în Arad şi Beiuş, având timpi similari de producţie, dar distanţe sensibil diferite faţă de aeroportul care oferea facilităţi cargo. Iar pentru a putea proiecta o soluţie multimodală (rutier-aerian-rutier), care să se înscrie în cele 5 ore (prin reducerea timpului de livrare în trafic rutier la jumătate), CEVA a apelat la un aeroport civil, care nu avea facilităţi cargo. „O dată ce am primit acceptul aeroportului, la momentul în care s-a discutat despre security-screening, s-a descoperit că nu putem utiliza ambalajele iniţiale din cauza dimensiunilor care nu corespundeau standardului echipamentului existent. După rezolvarea acestei probleme, s-a ivit o alta. Nu aveam posibilitatea de a realimenta avioanele. Dar am căutat (şi găsit) o soluţie de refueling“, a explicat Marian Rădună, Key Account Manager CEVA Logistics Romania, adăugând că s-a mers mai departe după ce au fost stabilite două soluţii de back-up. „În ciuda dificultăţilor, am reuşit! Am făcut 15 chartere în 10 zile, respectând lead time-ul de 5 ore“, a concluzionat Marian Radună.
Meda BORCESCU