GFR susţine că nu există motive pentru anularea licitaţiei organizate de Complexul Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui, unde a concurat alături de CFR Marfă, iar întârzierea desemnării câştigătorului provoacă “pagube însemnate” producătorului de electricitate, reprezentanţii companiei private ameninţând că vor apela la toate metodele legale pentru a rezolva situația. Ministrul Transporturilor Dan Şova a depus plângere penală in rem pentru licitaţia de transport al cărbunelui organizată de CE Oltenia, unde diferenţa între preţurile solicitate a fost minimă, şi a declarat că procedura trebuie reluată întrucât au fost depuse doar două oferte.
“Nu se poate declara un câştigător, condiţia din caietul de sarcini era să fie 3 oferte. Or, au existat numai două. Va trebui s-o reia”, a declarat, ieri, ministrul Transporturilor.
“Grup Feroviar Român afirmă că nu există niciun motiv pentru anularea procedurii de atribuire a contractului pentru transportul cărbunelui în cadrul licitaţiei organizate de Complexul Energetic Oltenia (CEO). Această licitaţie a fost organizată în mod transparent şi cu respectarea legislaţiei şi reglementărilor din domeniul achiziţiilor, iar contestaţiile venite abia după deschiderea ofertelor financiare nu doresc decât să menţină condiţiile contractuale actuale, provocând pagube însemnate CE Oltenia”, se arată într-un comunicat al companiei deţinute de omul de afaceri Gruia Stoica.
“GFR consideră că încercările de anulare a licitației sunt de natură a provoca pagube financiare importante unuia dintre cei mai mari producători de energie, precum și bugetului de stat, și solicită autorităților competente să ia măsurile necesare pentru a preveni acest lucru”, se precizează în documentul transmis astăzi redacţiei.
“GFR atrage atenția asupra faptului că participarea operatorilor privați la această licitație a dus la oferte financiare care sunt aproape la jumătatea valorii contractului plătit în prezent de CE Oltenia pentru serviciile de transport de cărbune și care se ridică la 13,473 milioane lei pentru 3 ani. Orice zi de întârziere în atribuirea contractului în noile condiții financiare aduce pierderi importante CE Oltenia, care plătește în prezent prețuri cu mult mai mari decât cele care ar fi obținute în urma procesului de licitație”, potrivit comunicatului.
Oficialii GFR spun că își rezervă dreptul de a acționa pe toate căile pentru soluționarea acestei situații.
“Nu putem privi declarațiile ministrului Transporturilor, Dan Șova, decât ca pe o tentativă de a influența decizia autorităților competente în analiza procesului de licitație. Participarea mai multor companii la această licitație a fost limitată chiar de condițiile acesteia. Mai precis, participanților la licitație li s-a cerut, ca experiență similară, un volum mediu de transport anual de 16,2 milioane de tone, volum ce putea fi atins independent doar de CFR Marfă. Pentru a putea îndeplini această condiție tehnică, GFR s-a asociat cu alți operatori privați din România”, mai arată reprezentanții companiei feroviare private.
“Este cel puţin surprinzător că atât contestaţiile, cât şi plângerea MT survin abia după ce oferta financiară depusă de asocierea din care GFR face parte s-a dovedit a fi cea mai bună. GFR îşi rezervă dreptul de a acţiona pe toate căile legale pentru soluţionarea acestei situaţii”, conchid cei de la GFR.
Surse din Complexul Energetic Oltenia au declarat că asocierea din care face parte GFR a cerut 255 milioane lei la această licitaţie, iar CFR Marfă – 256 milioane lei.
Gruia Stoica, în arest la domiciliu
Gruia Stoica a foat plasat în arest la domiciliu în data de 9 mai, după ce instanţa supremă a decis, definitiv, să i se aplice această măsură mai blândă, el aflându-se până la acea dată după gratii, în arestul Poliţiei Capitalei, încă din 30 ianuarie.
Dosarul în care patronul GFR este acuzat de fapte de corupţie (cumpărare de influență), împreună cu avocatul Doru Boştină – acesta pentru trafic de influență – a fost deja trimis în instanţă de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), în 12 februarie, iar până acum au avut loc câteva înfăţişări la camera preliminară.
Dosarul se judecă la Curtea de Apel București.
Potrivit stenogramelor depuse la dosar, patronul Grup Feroviar Român (GFR) i-a dat 3 milioane de euro avocatului Doru Boştină ca să afle preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia organizată de Complexul Energetic Oltenia, pentru transportarea cărbunelui pe o perioadă de 3 ani.
Procurorii i-au impus lui Doru Cătălin Boștină interdicția de a părăsi țara.
Magda SEVERIN