GHID DE REDUCERE A COSTURILOR. TRANSPORT EXPRES: Temeri privind riscul de îmbolnăvire cu COVID-19

Poate că, în zona transportului expres, unde vehiculele pot fi conduse cu permis de categorie B, numărul celor care pot fi angajați în funcția de șofer este mai mare. Dar, dacă vrei experiență… lucrurile nu mai stau la fel. În plus, instabilitatea forței de muncă este chiar mai accentuată decât în cazul transporturilor grele. Riscul de accidente este mai mare, iar furturile s-au înmulțit.

Iulia Hribal, director general Atlas Express & Logistic

„Am crescut valoarea diurnei, pentru a motiva șoferii să plece în străinătate”

„În această perioadă, este destul de dificil, din punctul de vedere al disponibilității șoferilor, deși nu în aceeași măsură ca anul trecut. Am trecut printr-un proces, destul de anevoios, de angajare a șoferilor și de acoperire a locurilor disponibile și a fost extrem de dificil să îi mai motivăm să plece la muncă în afara țării. Problema a fost, în special, de natură medicală, legată de tot ceea ce ține de pandemie și de condițiile de călătorie. Iar, pentru a-i stimula să plece la muncă în afara țării, am fost nevoiți să creștem valoarea diurnei. A fost cel mai la îndemână lucru pe care l-am putut face, dar și cel mai practic, într-un moment în care venitul majorat era singurul lucru pe care îl considerau suficient de important.

Pe segmentul nostru de transport, de până la 3,5 tone, gestionarea parcărilor sau a locurilor de parcare nu este un lucru dificil. Ne putem mișca ușor cu acest tip de mașini, iar, dacă e nevoie de parcări securizate, dispeceratul este cel care caută și îndrumă șoferii.

Aspectele principale pe care le apreciem, astăzi, la conducătorii auto țin de experiența profesională, corectitudine, loialitate și, nu în ultimul rând, igiena personală.

În privința instrumentelor utilizate pentru urmărirea activității șoferilor sau pentru comunicare, sunt două aspecte care trebuie luate în calcul. Primul ține de comunicarea privind problemele conducătorilor auto, apărute pe parcursul desfășurării activității zilnice, cu privire la comenzile de încărcare și de descărcare. În acest caz, comunicarea se face prin modalități clasice (de genul sms, de obicei totul în scris). În perspectivă, am contractat o aplicație legată de sistemul nostru ERP, care va permite comunicarea directă a comenzilor prin intermediul sistemului ERP, dar și comunicări directe între șoferi și dispeceri.

Iulia Hribal

Cel de-a doilea aspect se referă la problemele tehnice, personale, care nu țin de activitatea de transport. În acest caz, comunicarea se face în mod direct, prin telefon. Avem serviciul de 24 de ore pentru acest tip de probleme, astfel încât șoferii să nu se simtă abandonați, în afara țării.

Menționez că toți șoferii trec printr-un program de instruire, înainte de a fi angajați, training care se finalizează întotdeauna cu un test. Sesiunea de pregătire durează 4 ore și atinge toate aspectele muncii: stabilirea traseelor, primirea comenzilor, comunicarea cu dispeceratul, reguli cu privire la plățile cu cardul companiei. Practic, sunt abordate toate aspectele activității.

În plus, activitatea fiecărui șofer nu începe până când nu i se face instructajul cu privire la siguranță și securitate. Avem, de asemenea, politici de siguranță și de securitate, pe care fiecare mașina le are în portofoliul ei. Pe lângă acestea, există proceduri și date de contact pentru fiecare situație extremă în parte, astfel încât șoferul să simtă și să știe că nu e singur, în acea situație.

Urmărim, cu precizie, orele lucrate de către șofer, iar fiecare cursă nouă este analizată, din punctul de vedere al timpului de tranzit, în funcție de cursa anterioară.

În cazul tipului de transport pe care îl facem noi, expres, cu mașini de până la 3,5 tone, nu se poate aplica tot timpul consumul normat. Bonusăm șoferii care vin cu un consum bun, dar nu putem solicita un consum normat.

Încercăm să ne asigurăm ca șoferii să respecte viteza legală, să nu consume băuturi alcoolice, să aibă un comportament civilizat, la clienți și în parcări. Toate aceste aspecte privind conduita sunt stipulate, în primul rând, în regulamentul de ordine interioară. Mai mult, avem un act adițional la contractul de muncă, în care sunt trecute penalizări financiare, în cazul în care sunt dovedite abateri de la normele de comportament. De exemplu, viteza o verificăm în momentul în care facem analiza lunară a fiecărui șofer, iar restul aspectelor, ce țin de educație, le mai controlăm prin avertismente, în momentul în care avem semnale de la alți șoferi sau de la clienți.

Ne-am confruntat cu blocaje în graniță doar în primele 3 zile de la implementarea noilor reguli privind prezentarea de teste COVID-19 negative.

Ulterior, după ce s-au deschis mai multe puncte de testare, lucrurile s-au reglat și timpii de așteptare nu au mai fost semnificativi.

În această perioadă, singurul stres pe care șoferii noștri l-au resimțit a fost cel legat de situația epidemiologică din afara țării. În rest, activitatea noastră s-a desfășurat în același mod ca și înainte. Am încercat să echipăm toate mașinile cu măști, dezinfectant sau să le permitem să își achiziționeze din banii companiei toate aceste lucruri, daca nu ajungeau la sediul firmei. Mai mult, am conceput o serie de norme de comportament, pe care i-am rugat să le urmeze. În cazul în care au dat semne că nu se simțeau bine, îi aduceam urgent acasă. Din fericire, nu am avut niciun șofer bolnav.

Principalele riscuri cu care ne confruntăm aduc în prim plan furtul de marfă din mașină, jafurile la persoanele conducătoare de mașini de marfă (care s-au înmulțit), accidentele de muncă în timpul transportului.

Nu considerăm că acordarea diurnei reprezintă un risc fiscal, atâta timp cât sunt respectate condițiile legale.”

Mădălin Stănilă

Mădălin Stănilă, director executiv Ianis Cargo

„Regulile privind pauzele șoferilor la hotel, în Franța, majorează costurile”

„În segmentul de transport expres, unde avem nevoie doar de șoferi cu categorie B, se găsesc mult mai ușor, ținând cont că numărul celor care au revenit în țară este mare. Singura problemă ține de lipsa de experiență și instabilitatea la locul de muncă, pentru că își doresc să se întoarcă afară, imediat ce se vor termina restricțiile impuse de autorități. Salariile și-au păstrat, în cazul nostru, un nivel constant.

Cu privire la parcări, trebuie menționat că, în prezent, Franța impune reguli foarte stricte pentru ca pauza șoferilor să fie făcută la hotel, ceea ce crește costul transportului și, implicit, timpul de tranzit.

Principalele aspecte pe care le apreciem la conducătorii auto sunt punctualitatea și seriozitatea.

Utilizăm aplicații IT, unde șoferii primesc toate informațiile legate de curse, inclusiv traseu, puncte de alimentare și coordonate.

În plus, înainte de plecarea în cursă, se realizează o sesiune de pregătire, la sediul firmei, sau online, pentru șoferii aflați departe. Ulterior, orele lucrate de fiecare șofer sunt urmărite cu exactitate, prin intermediul aplicației IT pe care o utilizăm, iar, în privința carburantului, facem analize între consumul normat și cel real. În privința normelor de comportament, precizez că, pe toată perioada delegării, consumul de alcool este strict interzis.

Fiind vorba de transport expres, toate controalele amănunțite în granițe sau testările pentru COVID-19 duc la blocaje și, evident, la întârzierea livrărilor. Toate sunt comunicate clienților, care sunt informați despre tot procesul, inclusiv în legătură cu găsirea celor mai bune rute, pentru a putea livra în timp cât mai scurt.

A apărut o teamă din partea șoferilor privind schimbările foarte frecvente ale situației îmbolnăvirilor cu COVID-19. Noi încercăm să ne informăm din timp și să îi informăm și pe șoferi în legătură cu eventualele restricții sau schimbări pentru țările pe care le tranzitează.

Principalele riscuri cu care ne confruntăm țin de accidentele rutiere.

În privința diurnelor, trebuie să luăm în calcul că, în ultimul timp, tot mai multe firme din domeniu au reclamat că inspectorii ANAF au reîncadrat diurna ca venit salarial.”

pagini realizate de

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.