Dan Șova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte, a anunţat joi, într-o conferință de presă la Sibiu, că începând din această iarnă CNADNR va iniția un program-pilot de dotare cu GPS a fiecărui utilaj de deszăpezire din jud. Argeş, pentru a-i putea urmări activitatea şi traseele pe care le parcurge. Astfel, vor putea fi monitorizate costurile operaţiunii în întreg sezonul rece iar dacă operaţiunea va da rezultate, va fi extinsă în toată ţara. Pe de altă parte, directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a anunţat în urmă cu o zi că multe dintre contractele de deszăpezire au fost contestate, iar din acest motiv licitaţiile vor fi lansate anul viitor încă din martie, nu în iunie ca acum. În acest fel, va fi timp suficient pentru soluţionarea lor până la prima zăpadă.
„În județul Argeș vom avea pentru prima oară un program-pilot al CNADNR-ului, în care vom pune GPS pe fiecare mașină de deszăpezit sau de dat cu sare sau cu nisip, sau cu clorură de calciu, și se va putea urmări pe site-ul CNDANR-ului fiecare mașină unde se află. Acest program-pilot nu va putea fi urmărit de toată lumea, vom pune la dispoziția presei 50 de parole. (…) Și dacă programul-pilot dă rezultate – în sensul că vom şti câţi kilometri au parcurs, ce cantitate de material antiderapant a folosit, cât s-a aflat pedrum la muncă, când a ieşit pe drum, cât a mers, cu ce viteză, vom putea urmări absolut tot – îl vom extinde în toată ţara”, a precizat Dan Șova.
Ministrul delegat estimează că în urma acestui program-pilot „probabil vor veni și mai puține firme la licitațiile pentru deszăpeziri, dar cel puțin vor veni cei care vor să facă treabă serioasă și vor să fie plătiți pentru ceea ce fac”.
Şova a precizat că 75 de maşini şi utilaje vor fi dotate cu GPS, iar procedura de achiziţie este în curs de realizare. El nu a putut preciza cât costă investiţia proiectului-pilot.
Ministrul Dan Şova şi directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, au participat joi, la Sibiu, la o întâlnire cu directorii direcţiilor regionale de drumuri şi poduri.
Un hop trecut cu Ponta
Amintim că la sfârşitul lui ianuarie, când Moldova era măturată de viscol şi ninsori, în timp ce toţi şefii CNADNR petreceau la o cabană de la Bâlea Lac şi ministrul Şova se afla la Londra, premierul Victor Ponta a decis să-l exonereze de vreo vină: “I-am zis lui Dan Şova: ‘Tu nu mai ai treabă nici cu deszăpezirea, nici cu nisipul, tu vii – i-am dat un termen, sfârşitul lunii februarie – cu cele zece proiecte mari””.
Atunci a fost demis de formă Mircea Pop, şeful CNADNR, care însă a rămas interimar la conducerea companiei până în august, când a făcut-o lată.
Neaga vrea licitaţii în martie
Acum, noul director general al CNADNR, Narcis Neaga, anunţă o altă schimbare în deszăpezirea drumurilor naţionale şi autostrăzilor: anul viitor, contractele vor fi scoase la licitaţie la sfârşitul lunii martie şi nu în iunie, ca în acest an, deoarece există numeroase contestaţii care blochează atribuirea contractelor. Într-o conferinţă de presă la Bistriţa, Neaga a spus că în această situaţie se află judeţul Bistriţa-Năsăud.
“Contractele de deszăpezire din Bistriţa-Năsăud au fost contestate, dar nu va rămâne niciun kilometru de drum naţional din România în afara contractelor de deszăpezire. Dar, deocamdată, suntem în această fază a procedurilor legale. (…) Procedurile pentru desemnarea firmelor care să facă dezăpezirea drumurilor naţionale au fost declanşate la sfârşitul lunii iunie. De anul viitor vom începe la sfârşitul lunii martie. Contestaţii, contestaţii, contestaţii…”, a spus Neaga.
Însă licitaţiile de anul acesta au fost organizate pentru două ierni, pe perioada 2013-2015. Până acum nu au fost făcute publice numele firmelor câştigătoare, dar amintim că anul trecut acest lucru s-a întâmplat abia după prima ninsoare, la presiunea mass-media, când drumurile din vestul ţării au fost blocate 3 zile. De altfel, licitaţiile au fost lansate în 2012 de fosta guvernare în luna februarie, dar cum USL a venit la putere în luna mai, a reluat procedurile în vară.
Ministrul de atunci al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, susţinea că a redus cu 30% preţurile la deszăpezire, dar sumele finale nu au fost făcute publice niciodată.
Contestaţie din Cluj
În aceeaşi conferinţă de presă la Bistriţa, directorul adjunct al CNADNR, Cristian Andrei, a explicat că serviciul de deszăpezire a drumurilor naţionale din Bistriţa-Năsăud a fost câştigat de asocierea SC Drum Inserv-Athos Com şi Ritorsa Trans, dar o firmă din Cluj contestă rezultatul.
“Câştigătorul este contestat de o firmă de la Cluj, iar termenul maxim pentru finalizarea contestaţiei este 7 noiembrie. După aceea, vom lansa imediat procedura de urgenţă şi într-o săptămână rezolvăm problema”, a asigurat Andrei.
Judeţul Bistriţa-Năsăud este traversat de drumuri naţionale ce se înzăpezesc printre primele în sezonul rece: DN 17, între Transilvania şi Moldova, prin Pasul Tihuţa; DN 17 C, între Bistriţa-Năsăud şi Maramureş; DN 17 D, între Beclean şi Munţii Rodnei; respectiv de DN 15 A, care face legătura între Bistriţa şi judeţul Mureş.
Magda SEVERIN