Gruia Stoica se suceşte: Dau banii şi fără avizul Concurenţei. Ponta: Excelent!

Gruia Stoica a anunţat, joi, că este dispus să achite diferenţa de 170 de milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă chiar şi fără avizul Consiliului Concurenţei, dar numai dacă Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute în HG 526/2013. Schimbarea sa de macaz vine după ce miercuri seară, când a constatat că Guvernul nu a prelungit până la 20 decembrie termenul pentru finalizarea tranzacţiei, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR) insista că nu există în contractul de privatizare a CFR Marfă niciun termen concret privind plata întregii sume de bani și finalizarea tranzacției, ci doar precizarea că acest lucru trebuie să se întâmple după primirea avizului Consiliului Concurenței. Când a aflat că GFR va da banii, premierul Victor Ponta a spus: „Guvernul şi-a îndeplinit obligaţiile. Dacă dă aşa banii, e excelent!”.  

Gruia Stoica a anunţat joi seară, într-o intervenţie telefonică la Naşul TV, că mâine va avea o întâlnire cu reprezentanţii Comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor (MT) şi, dacă vânzătorul şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute în contract, este dispus să achite restul de până la 202 milioane de euro ofertaţi la licitaţie.

„Suntem invitaţi la MT, nu ştiu ce se va discuta”, a declarat el.

Stoica a spus din nou că în contractul pe care l-a semnat în 2 septembrie nu este prevăzută data de 14 octombrie ca termen limită de achitare a sumei totale a tranzacţiei.

El a precizat că, în cazul în care procesul de privatizare se va bloca, va încerca să-şi recupereze costurile”. “În orice contract şi relaţii comerciale civilizate, trebuie să-ţi recuperezi pierderile pe care le-ai avut”, a spus el.

Miercuri seară, Stoica lua în calcul să dea în judecată statul român pentru a-şi recupera cheltuielile suportate de GFR în perioada procedurilor de privatizare. 

Premierul Ponta susţine că Guvernul şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contractul pentru privatizarea CFR Marfă, inclusiv angajamentul de transformare a datoriilor companiei în acţiuni. “Nu cunosc toate detaliile, dar nu ştiu ceva ce ar mai trebui să facă Guvernul şi nu a făcut”, a spus Ponta, la solicitarea presei de a comenta ultima declaraţie a proprietarului GFR.

Despre anunţul lui Gruia Stoica despre faptul că va achita toţi banii şi fără avizul Consiliului Concurenţei, premierul a exclamat: „Excelent, atunci e excelent!”.

“Singurul lucru care nu se poate întâmpla, pentru că nu depinde de Guvern, este avizul Consiliului Concurenţei, care lucrează după propriile sale regulamente şi în baza regulamentelor europene, nu e al Guvernului. Se supune propriilor sale proceduri, europene însă, şi, într-adevăr, noi nu avem încă un aviz că putem sau nu să dăm CFR Marfă către câştigător”, a adăugat Ponta.

Chiriţoiu: GFR nu a adus nici până astăzi documentaţia completă

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat, tot joi seară, că proprietarul GFR a depus notificarea la sfârşitul lui septembrie, dar că nici până astăzi, timp de 3 săptămâni nu a adus documentaţia completă. „Mai are la dispoziţie 10 zile”, a precizat el.

Preşedintele CC insistă că toţi banii pot fi depuşi într-un cont escrow până la eliberarea avizului autorităţii de concurenţă şi că a avertizat încă din vară autorităţile că textul HG 526/2013 poate crea confuzia că plata sumei se poate face abia după avizul Consiliului Concurenței.

Astfel, potrivit Legii concurenței, Consiliul are la dispoziție 5 luni pentru a da un verdict din momentul în care primește documentația completă, în timp ce Hotărârea de Guvern prevede că tranzacția se va finaliza în 60 de zile, începând cu data de 14 august 2013.

„Nici în acest moment notificarea depusă de GFR nu este completă, iar termenele noastre curg din momentul în care primim toată documentația”, a anunţat Chirițoiu.

Ce prevede HG 526/2013

Potrivit Anexei HG, transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă se realizează la data îndeplinirii cumulative a 5 condiţii:

  • emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă;
  • finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii;
  • obţinerea de către vânzător de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului;
  • creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător şi semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acţiuni, constând în plata preţului de cumpărare şi în transferul titlului de proprietate, va avea loc sub condiţia semnării unui contract de escrow unde cumpărătorul să depoziteze o sumă reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei, precum şi a realizării condiţiilor suspensive prevăzute anterior.

GFR a plătit cei 10%, respectiv 20,2 milioane de euro, plus o garanţie de 10 milioane de euro.

În HG se mai prevede că: “Dacă finalizarea nu a avut loc, independent de orice culpă a cumpărătorului, într-o perioadă de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri (adică în 14 octombrie, n.r.), contractul se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei”.

De ce voia MT o nouă prelungire a termenului

Potrivit secretarului de stat Cristian Ghibu, amânarea datei de finalizare a privatizării până la 20 decembrie a fost cerută din următoarele motive:

  • se vizează asigurea parcurgerii perioadelor necesare pentru completarea de către cumpărător a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurenţei şi emiterea deciziei din partea autorităţii de concurenţă
  • precum şi pentru formalităţile de înregistrare la Registrul Comerţului a reducerii capitalului social al CFR Marfă.

Potrivit HG 526/2013, numărul total de acţiuni care fac obiectul vânzării, precum şi preţul pe acţiune vor fi determinate la data finalizării tranzacţiei şi de transferul activelor CFR Marfă descrise într-o anexă a dosarului de prezentare către alte societăţi aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

“Transferul fără plată a activelor presupune diminuarea corespunzătoare a capitalului social al CFR Marfă, în baza hotărârii AGA, iar diminuarea capitalului social se poate înregistra la O.R.C. numai după trecerea a două luni de la publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii AGA, conform Legii 31/1990, perioadă care excede termenul legal stabilit pentru finalizare prin HG 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013”, se arată în documentul transmis redacţiei Ziua Cargo de Cristian Ghibu.

Magda SEVERIN  

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.