Grup de lucru pentru furturile din camioane în mers

Sunteţi victimele „Modului Românesc de Operare”? Este întrebarea de la care pleacă TAPA EMEA pentru constituirea unui grup de lucru pe această temă. De ceva vreme, chiar şi cei mai experimentaţi profesionişti din domeniul supply-chain-ului se luptă să facă faţă situaţiilor în care marfa este furată din camioane aflate în mişcare. Organismele internaţionale – cum ar fi TAPA EMEA – identifică astfel de incidente sub termenul generic de „mod de operare românesc”, având în vedere faptul că tocmai compatrioţii noştri au lansat această „modă”.

 După cum precizează publicaţia Vigilant, buletinul informativ lunar pentru membrii TAPA EMEA, aşa numitul „mod de operare românesc” (MO românesc) nu este un fenomen nou şi nu sunt implicaţi numai criminali români. Rapoarte privind astfel de incidente în Vestul Europei datează încă de acum cinci ani. Totuşi, multe persoane consideră că astfel de incidente nu sunt fezabile şi înclină să creadă că există alte cauze pentru aceste tipuri de pierderi. Chiar şi organele de aplicare a legii şi-au exprimat neîncrederea că hoţii de marfă ar fi capabili să fure bunuri dintr-un trailer aflat în mişcare pe o autostradă europeană. Serviciul de Informaţii TAPA EMEA (IIS) nu numai că a recoltat rapoarte pentru a demonstra că problema este reală şi că acest tip de incidente se întâmplă peste tot în Europa, dar şi că este un fenomen în creştere. Mai multe companii şi-au exprimat îngrijorarea privind această problemă şi necesitatea de a trezi interesul la nivelul întregii industrii, al forţelor de aplicare a legii şi la nivel guvernamental. Astfel, există informaţii conform cărora incidente implicând „modul de operare românesc” au fost semnalate în Belgia, Republica Cehă, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Polonia, România, Rusia, Spania şi Marea Britanie.

Dacă un produs este luat în vizor în tranzit, nici cele mai bune sisteme şi tehnologii de securitate nu pot garanta că încărcătura va ajunge intactă la destinaţie. În aceste condiţii, membrii TAPA EMEA pot numai să ia în considerare măsuri stricte de securitate pentru protecţia bunurilor în tranzit, care merg de la trailere cu pereţi şi acoperiş întăriţi, sigilii, lacăte şi încuietori, până la sisteme de urmărire GPS, geo-fence şi monitorizare de securitate 24/7. Utilizarea convoaielor, echipelor de şoferi sau a rutelor dedicate reprezintă practici uzuale pentru a îmbunătăţi securitatea în supply-chain. Totuşi, există dovezi conform cărora chiar şi cel mai înalt nivel de bune practici nu poate împiedica dispariţia mărfurilor aflate în tranzit.

Mecanism de căţărare

 Utilizând tehnologii de lucru sub acoperire, un membru TAPA a fost capabil să conducă poliţia către trei infractori care tocmai furaseră bunuri dintr-un trailer în Olanda, în apropiere de graniţa cu Germania. Ca rezultat, au fost efectuate trei arestări, iar poliţia germană a confiscat un minivan folosit de către hoţi în atacul dat, prevăzut cu un luminator de tavan şi un mecanism de căţărare. Vanul era, de asemenea, dotat cu plăcuţe false de înmatriculare. Analiza cursei camionului a arătat o „fereastră” de 40 de minute care ar fi putut face posibil atacul pe A67/E34 între Venlo, Olanda şi Duisburg, Germania. Atacurile în apropiere de frontiere sunt o tactică populară utilizată de criminali, având în vedere provocările pentru proprietarii de produse, asigurători şi organele legii în investigarea unei crime şi urmărirea infractorilor în două jurisdicţii diferite.

TOP 3 incidente în ultima perioadă

1. 1,5 milioane euro în lingouri de aur

Pe aeroportul Roissy/Charles de Gaulle Paris, pe data de 19 septembrie, lingouri de aur în valoare de 1,5 milioane euro au fost furate din cadrul unui zbor Air France cu destinaţia Zurich. O companie de securitate a livrat un total de 9 valize cu 300 kg de aur, dar, la sosirea pe aeroportul din Zurich, s-a constatat dispariţia a 2 dintre ele, cu 44 kg de aur. Poliţia suspectează un atac din interior şi a arestat în luna octombrie 6 suspecţi care locuiesc în zona Parisului, dar n-au dat încă de urma lingourilor furate.

2. Tutun în valoare de 1 milion de euro

Un al doilea incident în Paris, pe autostrada A1 în apropiere de aeroportul CDG, în care un camion cu tutun în valoare de 1 milion de euro a fost blocat de un autoturism cu patru persoane. Acestea au atacat şoferul şi au plecat cu camionul, din care au descărcat o parte din încărcătură în două vanuri. Camionul şi ţigările n-au fost încă găsite.

3. 5.800 sticle de parfum

Un incident care a avut loc pe 30 august a rezultat în furtul a 5.800 de sticluţe cu parfum dintr-un trailer staţionat într-o parcare de camioane nepăzită din Mucke, Germania. Hoţii au tăiat prelata camionului în timpul nopţii, în timp ce şoferul dormea. Valoarea pagubei: 170.000 EUR. (Sursa: Vigilant)

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.