Guvernul aşteaptă vacanţa parlamentară pentru a înfiinţa Agenţia Naţională de Autostrăzi din România, ce se va desprinde din CNADNR, astfel încât drumurile naţionale să îi revină ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, iar ministrul delegat al Marilor Proiecte de Infrastructură să rămână numai cu autostrăzile. Executivul a primit, marţi, ok-ul Camerei Deputaţilor – for decizional – să emită mai multe ordonanţe în vacanţa parlamentară, printre care şi pe cea privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Autostrăzi.
Totodată, la propunerea reprezentantului Ministerului Transporturilor, deputaţii au introdus şi posibilitatea ca Guvernul să emită ordonanţe pentru înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Monitorizare a Proiectelor de Infrastructură în Domeniul Transporturilor, pentru înfiinţarea Fondului Naţional de Infrastructură în domeniul Transporturilor şi reglementarea unor măsuri pentru implementarea proiectelor majore de infrastructură, pentru măsuri financiare pentru stimularea gradului de absorbţie a fondurilor structurale din sectorul transporturi.
Şef peste 3 autostrăzi
Până la urmă, compania de autostrăzi anunţată de ministrul Dan Şova încă din ianuarie, prin divizarea CNADNR, va avea statut de agenţie şi va fi încă o instituţie pe bani publici, ce va fi condusă, cel mai probabil, de Mircea Pop, mâna dreaptă a ministrului.
Este un mister de ce Guvernul aşteaptă până în vară ca să înfiinţeze noua agenţie ce va cuprinde singurele 3 autostrăzi funcţionale din România şi viitoarele tronsoane de pe Coridorul Pan-european, a căror finalizare întârzie. Sau poate că exact asta aşteaptă ministrul delegat Şova, să se mai strângă ceva bucăţi de autostradă, să nu fie şef doar peste 3.
Lucrări în întârziere
În afară de tronsonul Deva-Orăştie, de 32,5 km, deschis circulaţiei în 30 mai, anul acesta în aprilie ar fi trebuit inauguraţi 142 km de autostradă, dar lucrările sunt întârziate pe celelalte tronsoane. Este vorba despre: lotul 4 de la Orăştie – Sibiu, plus loturile 1 şi 2 ale aceleiaşi autostrăzi, lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad şi lotul 1 Lugoj – Deva.
Ministrul delegat a promis că în luna august va fi inaugurat lotul 1 din sectorul Orăştie-Sibiu şi apoi lotul 2 de pe tronsonul Nădlac-Arad. Restul, mai în toamnă. “Sper să ajungem, aşa cum am promis, la 142 de kilometri de autostradă inauguraţi anul acesta”, a afirmat Şova în 30 mai.
Tronsonul Nădlac-Arad, de 6 luni fără licitaţie
La tronsonul Nădlac-Arad lucrările sunt în aer, deoarece patronul firmei care a câştigat licitaţia, Nelu Iordache de la Romstrade, este arestat din 2 decembrie 2012 pentru că a deturnat fondurile europene primite pentru construirea acestei secţiuni din Culoarul 4 Paneuropean, Nădlac-Constanţa.
De atunci însă, CNADNR nu a organizat o altă licitaţie.
Autostrada Arad-Timişoara se reasfaltează
Iar despre Autostrada Arad-Timişoara autorităţile nici nu vor să audă, deoarece constructorul a luat la raşchetat asfaltul, după ce anul trecut în septembrie acesta se vălurise pe mai multe porţiuni, acum fiind nevoit să-l înlocuiască pe toată lungimea.
E drept că recepţia lucrării încă nu a fost făcută, iar reparaţiile se execută pe cheltuiala constructorului, însă termenul de finalizare a tot fost amânat, acum pentru noiembrie 2013. Autostrada de 32 km şi în valoare de 135 milioane de euro (483 milioane de lei) face parte din coridorul IV Pan-european, iar lucrările sunt executate de consorţiul FCC Construccion şi Astaldi.
Şantierul a început în vara anului 2009 iar autostrada ar fi trebuit să fie gata în 26 ianuarie 2011, conform contractului, dar constructorul a primit mai multe extensii la contract. Prima dată, până în 26 iulie 2011, apoi până în 15 decembrie 2011, când autostrada a fost deschisă circulaţiei, dar nu i s-a făcut recepţia şi nu avea nici măcar semnalizarea finalizată. De atunci se tot lucrează la poduri, parapete, dar mai ales la asfalt, care crapă.
Cu alte cuvinte, numai ghinioane pentru ministrul Şova, care nu se poate lăuda după 6 luni decât cu rezilierea contractului cu Bechtel. Cu autostrăzile Comarnic-Braşov şi Craiova-Piteşti mai aşteptăm până în toamnă să înceapă lucrările, deoarece sunt, deocamdată, doar pe hârtie.
Iar tronsonul Sebeş-Turda, de 78 km şi în valoare de 900 milioane euro, pe care Şova promite să-l liciteze până la sfârşitul anului “pentru că trebuie finalizat până în 2016, deoarece va fi finanţat din fonduri structurale, proiectul de investiţii fiind inclus în Programul Sectorial de Transport (POS-T)”, are o mare problemă: încă nu au fost deblocate fondurile europene.
Iar despre bani de investiţii la Agenţia de Autostrăzi nici nu poate fi vorba, ministrul delegat declarând deja că aşteaptă rectificarea bugetară din vară. Poate că acesta a fost şi motivul amânării.
Magda SEVERIN