Executivul nu a mai discutat în şedinţa de miercuri proiectul de hotărâre de Guvern pentru prelungirea, până la 20 decembrie, a datei limită pentru încheierea privatizării CFR Marfă. Astfel, Grup Feroviar Român (GFR) va trebui să achite până luni diferenţa de 170 milioane euro pentru 51% din acţiuni. Cel puţin aşa prevede HG 526/2013, adoptată în 24 iulie şi publicată în 14 august în Monitorul Oficial: termenul de finalizare a transferului de proprietate este stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ. Premierul invoca, ieri, lipsa avizului Consiliului Concurenţei, numai că acesta va veni abia peste 5 luni, în februarie-martie 2014. În aceste condiţii, termenul din 20 decembrie nu are logică decât dacă ar reprezenta încă o “escală” pentru GFR la plată. Astăzi, cel mai probabil că avertizările lui Traian Băsescu au fost luate în seamă: luni “presimţea” că DNA va ancheta privatizarea, iar marţi a pronunţat şi un nume: Ghiţă.
Administratorul GFR, Gruia Stoica, a susţinut încă de la semnarea contractului, în 2 septembrie, că va achita banii abia după primirea avizului Consiliului Concurenţei, instituţie la care a depus notificarea abia spre sfârşitul lunii, fără să dea prea mari semne de grabă. De altfel, dacă i-au trebuit 4 luni să aducă de la 3 bănci 10% din suma ofertată de 202 milioane euro, este greu de crezut că în câteva zile va depune 170 de milioane de euro.
În ajutor i-a sărit din nou premierul Victor Ponta, care, încolţit de jurnalişti cu întrebarea dacă prelungirea termenului nu conferă un avantaj cumpărătorului prin acordarea unui timp suplimentar de obţinere a banilor, a replicat, ieri: „Eu nu-i dau niciun timp”.
Ponta: Nu pot să-i dau compania dacă mâine dă toţi banii, trebuie avizul Consiliului Concurenţei
„Problema este că eu nu pot să-i dau compania dacă mâine dă banii, pentru că, în conformitate cu legea, până nu se dă avizul Consiliul Concurenţei, nu am voie să predau societatea. Cum ar fi să plăteşti 200 milioane şi eu să zic că dau compania peste 6 luni ? Dacă avizul e negativ, ce fac ? Îl scot din firmă şi îi dau 200 de milioane? Haideţi să nu fim absurzi!”, le-a spus Ponta jurnaliştilor.
În aceste condiţii, este greu de explicat de ce nu a stipulat acest lucru în HG 526/2013.
Premierul a arătat însă că, până în prezent, s-au îndeplinit toate procedurile, în sensul că GFR a depus o garanţie de 10 milioane euro şi a plătit 20,2 milioane de euro, reprezentând 10% din suma ofertată.
“Nu se mai pune problema ca statul să piardă ceva”
“Din acest moment nu se mai pune problema ca statul să piardă ceva. Avem 30 milioane de euro în cont, pe care eventual îi pierde firma dacă este neserioasă – ceea ce, spre deosebire de Băsescu, eu nu ştiu. El ştie, că îl ştie foarte bine pe patron, se cunosc din anii trecuţi şi atunci probabil că ştie că e neserios. Eu nu pot să fac asemenea aprecieri la adresa niciunei companii, cu excepţia celor care nu-şi plătesc taxele. În rest, ministrul îmi va propune procedurile în viitor, mâine anunţăm ce se decide, dacă se decide ceva“, a asigurat Victor Ponta.
Nu s-a mai decis însă nimic în Guvern.
Băsescu: Guvernul să nu se joace cu CFR Marfă. Opriţi-vă, pentru că este ilegal!
O ipoteză ar fi luarea în seamă a avertismentelor lui Traian Băsescu. Luni, el “presimţea” că privatizarea CFR Marfă va face obiectul unei anchete a DNA.
Ieri, şeful statului a dat mai multe indicii: “Un ultim apel la Guvern: să nu se joace cu CFR Marfă, să nu se joace de-a modificarea continuă a condiţiilor în care GFR-ul poate să achite banii. A fost o strategie de privatizare aprobată în Guvern, a fost schimonosită prima parte pentru a scoate un anumit câştigător, au fost modificate condiţiile în favoarea acestui câştigător. Opriţi-vă, pentru că este ilegal! Sigur, nu vreau să-l supăr pe domnul Ghiţă, care va sări să-şi apere partenerul care întâmplător a suplimentat cu vreo 30 de milioane de euro bugetul pentru securizarea frontierei, dar, mă rog, asta-i altă socoteală. Şi poate este bine ca domnul prim-ministru să aibă în vedere că nu-i bine să-ţi legi de picioare un Ghiţă”.
Epopeea privatizării CFR Marfă se apropie de final, după 4 luni de la anunţarea câştigătorului licitaţiei, care ar fi vrut încă de atunci să plătească în rate suma ofertată.
Magda SEVERIN