Panica, generată de necunoscut, dar și de știrile false sau contradictorii, pare a fi uneori, în ultimul timp, cuvântul de ordine. Se cumpără prea mult sau nu se cumpără nimic, călătorii și evenimente se anulează, unii dau lovituri nesimțite, alții pun umărul pentru rezolvarea situației. Iar logisticienii și transportatorii sunt unii dintre cei care ar putea face parte din cea mai afectată categorie de activitate. Sau nu? Am stat de vorbă despre aceste lucruri cu Jeroen Fabry, business unit manager CEE, H.Essers Romania.
ZIUA CARGO: În ce fel v-a afectat activitatea izbucnirea epidemiei generate de coronavirus?
Jeroen Fabry: După cum știți, am deschis, în urmă cu trei ani, o conexiune feroviară Genk (Belgia)-Chongqing (China), cu o frecvență de un tren pe săptămână, cu 35 de vagoane (containere de 45 ft). De la izbucnirea epidemiei, am putut observa o creștere a volumelor pentru China, în special echipamente medicale, cum ar fi mănuși, măști etc. În acest moment cantitățile pe care le dețin nu sunt suficiente, pentru că multe facilități de producție au fost închise, și trebuie importate. Din decembrie-ianuarie, cantitățile s-au triplat și am ajuns la 2 trenuri complete pe săptămână (fiecare cu un număr mai mare de vagoane).
Trenurile vin înapoi din China încărcate, în special cu produse electronice, telefoane etc. Producătorii care nu se află în zonele afectate de coronavirus nu și-au oprit activitatea. Nu toată China este paralizată, dar problemele apar din cauza faptului că zona Wuhan este puternic industrializată.
În România, care sunt schimbările?
De săptămâna trecută, de când au început campaniile în România, din cauza epidemiei din Italia, am înregistrat creșteri semnificative la depozitarea și transportul de produse alimentare, precum făina.
De asemenea, unii producători de produse chimice își triplează stocurile, de teama că până și granițele europene se vor închide, la un moment dat. Toți producătorii aduc cât mai multe produse posibil în țara în care este nevoie de ele și depozitele sunt pline.
Toată această situație a generat creșteri de prețuri. La ce ne putem aștepta?
Prețurile trebuie monitorizate atent de către Guvern și Protecția Consumatorului, pentru a nu apărea specula și profitorii rău-voitori.
Dar vor exista, desigur, creșteri de prețuri justificate. În momentul în care producătorii nu-și pot aduce produsele din China, o parte dintre facilitățile de producție din Europa ale multinaționalelor pot să preia din acest minus, ceea ce va avea un impact asupra prețurilor. Dacă toată China se va închide complet, la un moment dat, producția va fi relocată, în Europa, în SUA sau în alte țări unde este nevoie de aceste mărfuri. Am discutat cu clienți care deja au reorientat o parte din producție către fabricile din Europa, ceea ce va genera creșteri de costuri, cu mâna de lucru și materia primă. Totuși, este vorba despre o strategie pe termen scurt, deoarece lucrurile vor reintra în normal, la un moment dat.
Putem vorbi despre oportunități, pe partea de transport?
Așa cum am spus, există creșteri de volume. Înainte de epidemie, multe mărfuri se transportau aerian către China. Astăzi, cu atâtea zboruri anulate, trebuie transportate prin alte moduri. O parte dintre acestea le transportăm noi, astăzi, cu trenul. Dacă vorbim despre medicamente sau produse chimice, dar nu numai, transportul naval nu reprezintă o soluție, din cauza duratei transportului. Din Germania până în zona Wuhan, traseul cu trenul durează doar 15 zile.
Dar, chiar de dinainte de toată îngrijorarea legată de China și de coronavirus, decisesem să ne creștem transporturile feroviare pe această relație.
Motivul pentru care am început cu aceste trenuri este faptul că multe companii multinaționale au adoptat o serie de așa-zise SDG (Sustainable Development Goals).
Un alt avantaj al transportului feroviar este controlul atent al temperaturii. În transportul aerian, poți utiliza un sistem cu perne de temperatură, dar nu există nicio garanție că lanțul nu este întrerupt. Atât pe relația cu China, cât și în Europa, folosim vehicule cu temperatură controlată atunci când mărfurile o impun. Iar acesta este un avantaj pentru noi. Am implementat un sistem de monitorizare și comunicare cu containerul și, dacă vedem că temperatura scade la transbordare, putem acționa motorul de la distanță.
S-au observat creșteri și pe pharma?
În domeniul farmaceutic, nu s-a observat o explozie, așa cum s-a întâmplat cu alimentele. În primul rând, fabricanții din domeniu au capacități limitate de producție. Da, produc mai mult și livrează mai mult în China, dar trebuie, de asemenea, să asigure cantitățile necesare fiecărei țări. Pe de altă parte, companiile farmaceutice fac eforturi de a sprijini inițiativele de a ține acest virus sub control, și ca fonduri, și ca specialiști.
Care este situația în Europa?
În prezent, cele mai afectate țări europene sunt Italia, Franța și vine din spate Germania. În cazul în care vor intra în carantină, înseamnă că nimic nu va mai ieși din aceste țări sau, cel puțin, din regiunile afectate. Din păcate, zona industrială a Italiei este cea de Nord, cel mai puternic afectată.
Nu știm cum vor evolua lucrurile, iar actuala epidemie reprezintă un pericol major pentru afaceri.
Avem și transporturi către Franța și Italia și, în acest moment, activitatea noastră nu este afectată. Am identificat o scădere de 20-30% a volumelor provenind în special din Italia. Dar și aici este vorba despre fabricanți care au facilități de producție și în alte țări și redistribuie volumele, pentru a-și asigura fluxurile necesare.
O informare corectă a populației este extrem de necesară. Iar acest lucru încercăm să îl facem și noi în cadrul companiei.
Ați adoptat măsuri interne pentru a face față acestei situații?
Se pot adopta soluții pe termen foarte scurt, dar viața normală trebuie să continue, acasă sau la serviciu. Și trebuie să comunicăm în mod corect, să ne informăm corect angajații în legătură cu pericolele reale și cele inexistente în ceea ce privește relația cu China. Am avut informări ample în cadrul companiei în legătură cu faptul că mărfurile sau corespondența nu pot transmite virusul. Oamenii trebuie lămuriți că nu tot ceea ce este „made in China” e rău. Iar toate măsurile de precauție pe care trebuie să le ia sunt activități normale pe care ar trebui să le facem zi de zi, indiferent că e gripă sau nu.
În ce mod vă afectează Brexitul?
În legătură cu Brexitul, am început deja pregătirile pentru schimbările care vor surveni. Fiind încă în perioada de tranziție de un an până la ieșirea efectivă a Marii Britanii din Uniune, lumea consideră că este, încă, timp, iar volumele nu au scăzut în această perioadă. În momentul în care au început discuțiile, au avut loc multe exporturi, pentru a asigura stoc-uri în Marea Britanie. Dar acum, când se știe termenul, lucrurile s-au calmat. În prezent, timpii de așteptare la graniță nu au suferit nicio modificare.
Dar migranții?
O problemă o reprezintă creșterea timpilor de așteptare la frontiere. La granițele Grecia-Turcia și Bulgaria-Turcia, se așteaptă zile întregi. Căutăm de ani de zile o soluție alternativă, am găsit-o, iar în a doua parte a acestui an vom implementa o conexiune feroviară Curtici-Istanbul. Linia va avea o frecvență de trei trenuri pe săptămână, care ne vor susține creșterea pe această relație.
Vom implementa o conexiune feroviară Curtici-Istanbul, cu o frecvență de trei trenuri pe săptămână.
În tot acest context nesigur, care sunt planurile H.Essers în România?
După cum știți, ne concentrăm în special pe transportul de nișă, produse farmaceutice, chimice și cu valoare ridicată. În București, am început construcția unui depozit de 10.000 mp pentru produse chimice, care se vor alătura celor 10.000 deja existenți. În total, în București, avem, în prezent, 53.000 mp. La începutul lunii mai, vor intra primele mărfuri în acest depozitul aflat acum în construcție. Pe de altă parte, în domeniul farmaceutic, am semnat un nou proiect în urmă cu două săptămâni și suntem în discuții pentru trei noi licitații, deci avem planuri de extindere și pe această direcție. În ceea ce privește flota, avem 330 de vehicule, în România, și am decis ca anul acesta să nu mai extindem numărul acestora.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro