A început bătălia pe acciza lui Fenechiu: Şova vrea o parte din bani la gropi. Direcţiile de drumuri i-au cerut 4 mld lei

Povestea frumoasă cu colectarea accizei de 7 eurocenţi pe litrul de carburant într-un fond special pentru construirea autostrăzilor a ţinut o zi. La fel şi perioada de “3-4 ani” în care “vom termina toate autostrăzile”. Aceste asigurări date de liberali înainte ca premierul pesedist Victor Ponta să anunţe oficial, luni, decizia de impunere a noii accize au devenit istorie marţi.

Vicepreşedintele PNL Relu Fenechiu (foto), autorul noului bir, a schimbat foaia: numai o parte din bani va merge la asemenea investiţii iar “terminarea tuturor autostrăzilor” necesită, de fapt, 2-3 mandate de Guvern. Dan Şova, ministrul delegat al Marilor Proiecte, vrea şi el ca o parte din bani să meargă la “mentenanţa drumurilor” – pe româneşte la stuparea gropilor din asfalt, pentru care baronii locali i-au cerut deja anul acesta 4 miliarde de lei, prin Direcţiile regionale de drumuri. 

Fenechiu a fost mandatat de PNL să demareze o propunere legislativă în acest sens. “Ceea ce propun eu și am discutat astăzi în Biroul Politic Național al PNL este să pornim imediat o propunere legislativă pentru construirea celor 4.000 de km de autostradă și noi dorim să cerem Guvernului ca cea mai mare parte a acestei taxe să intre într-un fond special care să fie exclusiv pentru construcția acestei rețele prioritare de autostrăzi. (…) Este proiectul de astă vară, dar pentru a putea fi pus în practică trebuie să se transforme într-o propunere legislativă asumată de întreaga clasă politică”, a spus Relu Fenechiu marți, după ședința conducerii PNL.

Dar cum ministrul delegat al Marilor Proiecte, Dan Șova – care conduce ministerul ce va beneficia de sumele imense din această nouă taxă – a declarat deja că o parte din bani ar trebui folosită pentru mentenanța drumurilor, Fenechiu a fost întrebat de jurnalişti ce garanții are că proiectul va fi susținut de PSD.

“Eu cred că, dacă o sursă în afara bugetului actual înseamnă o taxă, atunci această taxă ar trebui să fie folosită pentru proiecte noi, nu cred că bugetul actual nu deține banii necesari, așa cum spuneți dvs., pentru astuparea gropilor. Această suprataxare a benzinei este o sursă peste prevederile actuale ale bugetului, este o sursă care nu a mai fost încasată până acum și care nu a contribuit la buget”, a arăt vicepreședintele PNL.

Gropi de aur

Fenechiu ar putea intra însă în conflict cu baronii locali care controlează Direcţiile regionale de drumuri. Acestea i-au cerut în primăvară lui Şova 4 miliarde de lei să astupe gropile.

Dacă iniţial se arăta oripilat de sumă, spunând că cererile lor “sunt exagerate” şi că nu are decât 180 de milioane de lei să le dea – cu promisiunea că va creşte suma la 240 milioane lei -, Dan Şova a revenit ulterior la intenţii mai bune şi a anunţat că CNADNR are nevoie de 4 miliarde de lei pentru “mentenanţa drumurilor”.

3 miliarde de lei/an din noua acciză

Dar cum Fenechiu a calculat că din noua acciză se vor colecta anual în jur de 3 miliarde de lei, banii se dovedesc prea puţini. Amintim însă că, în prezent, 50% din preţul carburanţilor se duc pe accize şi TVA.

E drept că alte fonduri care au mers până acum la CNADNR, respectiv 90% din amenzile aplicate de ISCTR, vor fi vărsate în bugetul de stat. CNR a reclamat acest lucru imediat după aprobarea “pe sub masă”, miercurea trecută, a ordonanţei de urgenţă prin care a fost modificată OG 26/2011 privind înfiinţarea ISCTR.

Liberalul se declară însă optimist: “în condițiile de depășire a traficului, suma urmează să fie peste 5 miliarde de lei”, iar “efectele măsurii propuse ar trebui să se vadă peste 2 – 3 ani”.

Atât cât lumea să uite de noua acciză. Oamenii vor fi ocupaţi cu alte biruri ce se întrevăd la orizont în lipsa unor măsuri concrete de creştere economică – date până acum doar declarativ de Guvern -, care să asigure măcar susţinerea aparatului funcţionăresc al statului şi majorarea electorală a lefurilor bugetarilor.

Fenechiu trasează harta autostrăzilor

Însă Fenechiu a precizat că propunerea legislativă nu va fi făcută doar pentru a se asigura că banii vor intra în contul autostrăzilor, ci şi pentru trasarea hărţii viitoarelor construcţii de acest fel.

“Propunerea legislativă stabilește care este rețeaua prioritară de autostrăzi pentru România, în câți ani ne propunem să o facem și din ce resurse financiare”, a explicat Fenechiu.

Efecte în 3 mandate de Guvern

Dacă până acum spunea – în cor cu ceilalţi susţinători ai accizei pe carburant -că “în 3-4 ani vom termina toate autostrăzile, acum Fenechiu schimbă foaia: “Proiectul ar trebui să se desfășoare pe mandatul a 3 guverne, ca să-şi dovedească eficienţa”.

Adică timp de 12 ani, până în anul 2024 dacă punem la socoteală şi mandatul Guvernului Ponta II ce se va încheia în 2016, deoarece, evident, cei din USL se mai văd la putere două mandate.

Parteneriat public-privat cu cont asigurat

Fenechiu a mai spus că prin propunerea legislativă urmăreşte construirea autostrăzilor în parteneriat public-privat, iar din taxe să fie plătite ratele de disponibilitate pentru autostrăzi.

Până acum, lui Şova nu i-a ieşit niciun proiect de acest fel, anunţarea câştigătorilor licitaţiilor din primăvară pentru cele 3 concesiuni fiind amânată astfel: Autostrada Comarnic Braşov pentru 25 noiembrie, Centura de Sud Bucureşti pentru sfârşitul anului şi Autostrada Craiova-Piteşti pentru februarie-martie 2014.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.