Confederatia Nationala Rutiera (CNR) cere sprijinul Guvernului Romaniei pentru initiativa legislativa „Recuperarea unei cote-parti din acciza carburantilor profesionali”, cu argumentul ca, in conjunctura actuala de criza economica, si transportatorii sunt supusi presiunii de reducere a preturilor de exploatare, concomitent cu pastrarea nivelului calitativ al prestarilor de servicii. De asemenea, cursul de schimb al leului fata de euro si concurenta neloiala ii silesc pe transportatori sa caute moduri de reducere a costurilor de exploatare, una dintre ele fiind achizitia de carburanti din Slovenia. Pe langa recuperarea TVA de 20%, firmele de transport pot recupera si cota parte din acciza slovena, in valoare de 130 euro/1.000 litri de motorina achizitionata de la pompa, precizeaza reprezentantii CNR, intr-un comunicat remis redactiei si semnat de secretarul general, Mayer Siegfried, si de vicepresedintii Dorin Pop si Adrian Virgil Pop.
”Pe zi ce trece, Romania pierde clienti care ar achizitiona carburanti de la pompele romanesti. Daca ar fi sa monitorizam tendinta de achizitie a motorinei din Slovenia, in detrimentul celei din Romania, am putea observa ca:
– Din cele aproximativ 27.000 de firme de transport din Romania, circa jumatate au trasee ce trec si prin Slovenia.
– Presupunem o medie de 5 autovehicule de transport cu MTMA mai mare de 7,5 tone, care se incadreaza la criteriile de recuperare acciza din Slovenia.
– Presupunem ca, din totalul de circa 12 – 13.000 de firme de transport ce opereaza si prin Slovenia, detinand in total un parc auto de aproximativ 60 – 65.000 de unitati de transport, circa 30.000 de unitati alimenteaza frecvent din Slovenia.
– Pentru o exploatare eficienta, este nevoie de parcurgerea lunara, de catre fiecare unitate de transport, a unei rute de minim 10 – 15.000 km, la un consum de 32 – 35 litri de motorina/100 km, totalizand in medie un necesar de circa 4.300 litri de motorina.
– Presupunem ca minim jumatate, deci circa 2.200 litri de motorina sunt alimentati de fiecare unitate de transport mentionat, totalizand o cantitate de circa 30.000 x 2.200 litri = 66.000.000 litri de motorina in fiecare luna!!!
– Daca privim cifrele seci, observam ca preturile fara TVA ale carburantilor in Slovenia si Romania sunt aproximativ egale. Diferenta majora o face recuperarea de acciza, ce este posibila in cazul alimentarii carburantilor profesionali din Slovenia!
– Tot cu ochii pe cifre, vedem ca Romania pierde tot TVA-ul colectat de la cele circa 66.000.000 litri de motorina, insumand (la un pret mediu de 1,1 euro + TVA/litru) circa 17.820.000 euro!
– Ramanem tot la cifre si pierdem ca tara TOATA suma accizei aferente celor 66.000.000 litri carburanti, ce insumeaza (374 euro/tona = cca. 316 euro/1000 l.) circa 20.856.000 euro!
– Adunam cele doua sume pierdute de bugetul Romaniei lunar si primim suma de 38.676.000 euro, suma necesara constructiei a 12 – 15 km de autostrada LUNAR! DOAR din aceste sume, anual in Romania s-ar putea finanta circa 150 km de autostrada! Acesti bani sunt lasati DOAR de transportatorii romani in Slovenia!!! Nu mai amintim de banii pierduti ca acesti carburanti nu sunt rafinati in Romania, locuri de munca, salarii, impozite pe profit si alte taxe aferente.
– Un alt aspect semnificativ il constituie eliminarea indirecta a comercializarii carburantilor neaccizati, diminuarea furtului si a comercializarii de motorina furata, deoarece pretul unei motorine „profesionale” ar face pretul motorinei ilegale neatractiva, in fond s-ar diminua cererea de pe piata. Indirect, prin aceasta masura s-ar implini un deziderat al Confederatiei Nationale Rutiere (CNR), prin efectul asupra concurentei neloiale cauzate de motorina „la negru”. Aceasta masura s-ar inscrie in linia declarativa a Guvernului, conform caruia avem obligatia de a cauta moduri de stopare a evaziunii fiscale si de a gasi noi surse de venit la bugetul de stat”, se arata in comunicatul CNR.
Reprezentantii Confederatiei patronale isi declara ”interesul de a participa activ la actul de faurire legislativa prin Comisia de Dialog Social de la nivelul fiecarui minister implicat in rezolvarea acestei problematici si, totodata, sprijina orice initiativa constructiva venita din oricare parte al esichierului politic”.
Totodata, CNR isi exprima speranta ca ”USL sa foloseasca la maximum aceasta deschidere al Confederatiei”, precizand ca reprezentantii sai sunt pregatiti sa formeze comisii de analiza impreuna cu Guvernul Romaniei pentru ”oportunitati profesionale in domeniul transporturilor, stiut fiind ca transporturile reprezinta globulele rosii ale economiei, fara de care nimic „nu misca”!”.
In fine, pentru ca efectul unei legislatii in domeniu sa aiba rezultate pe masura asteptarilor, CNR considera ca suma de 150 euro returnati de catre ANAF din acciza colectata ar avea darul ca, pe langa transportatorii romani, vor alimenta din Romania si bulgarii, grecii si ungurii care, pana acum, preferau Slovenia.
”Totul este posibil, va trebui doar sa vrem acesti bani la bugetul roman”, argumenteaza semnatarii initiativei legislative.
Confederatia Nationala Rutiera (CNR) este cea mai noua structura patronala din domeniul transporturilor rutiere de marfuri si de persoane si are in componenta peste 36 de structuri asociative din Federatia Operatorilor Romani de Transport respectiv Federatia Transportatorilor Europa.
CNR reprezinta interesele unui numar de peste 7 500 operatori de transport rutier din intreaga tara si este organismul cel mai activ din punct de vedere al implicarii in problemele curente ale breslei. (M.S.)