Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,1%, iar vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun s-au redus cu 0,5% în primele 11 luni ale anului 2013, ca serie brută. Doar la produsele nealimentare s-a înregistrat creştere cu 2,8%, potrivit unui comunicat al Institutului Naţional de Statistică (INS). Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, vânzările de carburanţi au fost cu 4% mai mici, iar cele de produse alimentare, băuturi şi tutun, cu 0,6% mai reduse. Comerţul cu produse nealimentare a crescut cu 3,2%.
Comparativ cu octombrie, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a scăzut în luna noiembrie 2013, pe ansamblu, cu 2,3% ca serie brută şi cu 0,2% ca serie ajustată.
Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 8,4% brut şi 0,6% ajustat, în vreme ce vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun s-au redus cu 0,5% atât brut, cât şi ajustat.
În noiembrie 2013, comparativ cu noiembrie 2012, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, cu excepţia celui auto) a crescut cu 1,8% ca serie brută, datorită majorării vânzărilor de produse nealimentare cu 5,2%. Scăderi s-au înregistrat la vânzările de carburanţi pentru autovehicule în magazine specializate (-0,6%) şi la cele de produse alimentare, băuturi şi tutun (-0,5%).
Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a urcat cu 0,1%, datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+5,6%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+1,2%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 1,7%. (M.S.)
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU