Administratia centrala si locala a prejudiciat bugetul din 2010 de cu 3,2 miliarde lei, prin neincasarea la termen a unor venituri, prin utilizarea nelegala a fondurilor, prin salarii acordate fara respectarea legii, prin personal angajat pe posturi nebugetate si prin incalcarea normelor achizitiilor publice, se arata in Raportul public al Curtii de Conturi pe anul 2010. Cu alte cuvinte, austeritatea impusa de Guvern a fost doar de ochii lumii, sefii institutiilor taind si spanzurand dupa bunul plac si in 2010.
Alte cauze identificate de Curtea de Conturi sunt efectuarea de plati fara documente justificative care sa ateste realitatea si exactitatea sumelor datorate, decontarea unor lucrari de investitii neefectuate de antreprenori, efectuarea de plati peste normele, cotele si baremurile aprobate prin contractele de prestari de servicii, drepturi de deplasare acordate peste baremurile legale, efectuarea necorespunzatoare a controlului fiscal si financiar de stat si neverificarea de catre organele de inspectie fiscala a tuturor obligatiilor datorate bugetelor de catre contribuabili.
“La categoria deficientelor care au generat prejudicii, cele mai frecvente abateri se datoreaza nerespectarii legislatiei privind efectuarea cheltuielilor din fonduri publice, 4.584 cazuri, respectiv 90% din total, situatie care arata ca disciplina financiara in domeniul finantelor publice este frecvent incalcata de responsabilii cu gestionarea fondurilor publice”, arata inspectorii Curtii de Conturi in rsinteza raportului pe 2010.
Ca o caracteristica generala, misiunile de audit public extern si actiunile de control desfasurate de Curtea de Conturi au scos in evidenta “o insuficienta preocupare” din partea entitatilor publice pentru asigurarea acuratetei datelor din situatiile financiare si pentru un management financiar guvernat de buna gestiune economico-financiara, se mai arata in document.
Primul argument care vine in sustinerea acestei concluzii este acela ca, din 1.534 conturi de executie supuse auditului financiar, doar 63 (4%) au indeplinit conditiile legale pentru a li se acorda certificatul de conformitate. “In urma misiunilor de audit si actiunilor de control desfasurate la cele 2.751 de entitati, s-au constatat abateri si nereguli care au fost determinate de incalcarea legislatiei: privind finantele publice; din domeniul fiscal; specifice fiecarui sector de activitate; privind proprietatea publica, contabilitatea, salarizarea, achizitiile publice, precum si legislatia secundara data in executarea acestor legi, care au generat prejudicii pentru bugetele publice si/sau bugetele proprii”, se precizeaza in sinteza raportului.
Risipa de bani publici in plina criza
Aceste prejudicii s-au produs in majoritatea cazurilor, pe de o parte, din cauza efectuarii unor cheltuieli nelegale, iar pe de alta parte, ca urmare a lipsei monitorizarii incasarii veniturilor, dupa cum urmeaza:
- acordarea de drepturi salariale fara respectarea prevederilor legale care le reglementeaza;
- angajarea de personal fara a avea functii finantate prin buget;
- nerespectarea legislatiei privind achizitiile publice;
- efectuarea de plati fara documente justificative care sa ateste realitatea si exactitatea sumelor datorate;
- nerespectarea prevederilor legale si a procedurilor cu privire la angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor;
- decontarea unor lucrari de investitii neefectuate de antreprenori;
- efectuarea de plati peste normele, cotele si baremurile aprobate prin contractele de prestari de servicii;
- nerespectarea prevederilor legale referitoare la administrarea si gestionarea patrimoniului public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale;
- drepturi de deplasare acordate peste baremurile legale;
- efectuarea necorespunzatoare a controlului fiscal si financiar de stat;
- neconcordanta dintre obligatiile inregistrate in evidenta fiscala si obligatiile declarate de operatorii economici;
- neverificarea de catre organele de inspectie fiscala a tuturor obligatiilor datorate bugetelor publice de contribuabili;
- nerespectarea prevederilor legale privind controlul financiar propriu si auditului public intern.
“Cu toate acestea, se poate aprecia ca gravitatea unor nereguli care au cauzat prejudicii avand la baza nerespectarea legislatiei in domeniu, a fost depasita de gravitatea acelor nereguli care nu au produs prejudicii, dar care s-au produs cu o frecventa semnificativa in activitatea entitatilor verificate si care reprezinta adevarate surse generatoare de risipa, avand la origine aceleasi incoerente, disfunctionalitati sau neclaritati ale prevederilor legale si, nu in ultimul rand, neaplicarea intocmai a reglementarilor in domeniu”, conchide Curtea de Conturi in raport.
Magda SEVERIN