Intretinerea drumurilor, la licitatie. Conditii dure impuse “regilor asfaltului”

CNADNR scoate la licitatie intretinerea drumurilor nationale, pe doi ani, 2012-2014, atat pe perioada verii (reparatii carosabil), cat si iarna (deszapezire). Fata de vechile contracte, sunt incluse sanctiuni extrem de dure pentru firmele care nu isi indeplinesc obligatiile (asa-numitii “regi ai asfaltului”, abonati la contracte). Astfel, in caietele de sarcini sunt prevazute penalizari intre 10% si 20% din valoarea comenzii in cazul nerealizarii lucrarilor de vara si de pana la 100.000 de euro, pentru neexecutarea totala a deszapezirii. Totodata, au fost stabilite standarde de cost, de 9.700 euro/km, fara TVA, pentru vara, si intre 2.500 si 4.500 euro/km, pentru iarna. In prezent, curatarea de zapada si gheata se executa in baza unui acord-cadru privind intretinerea drumurilor pe timp de vara si iarna, semnat in anul 2008 si valabil pana la finalul lui 2011, de fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban. Din valoarea totala de 1 miliard de euro, antamata de Orban, au fost cheltuiti 265 milioane euro in perioada 2008-2011, iar pentru deszapezirea din acest an au fost alocate de ministrul Anca Boagiu 19,5 milioane euro.

Licitatiile sunt organizate separat pentru Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Bucuresti, Craiova, Cluj si Brasov. Depunerea ofertelor de catre agentii economici interesati se va face in data de 9 februarie, iar deschiderea ofertelor se va face dupa urmatorul program:

* 10 februarie – pentru DRPD Craiova

* 13 februarie  – pentru DRPD Bucuresti

* 14 februarie  – pentru DRPD Cluj

* 15 februarie  – pentru DRPD Brasov

CNADNR a cuprins in caietele  de sarcini o serie de prevederi  care duc la reduceri semnificative  ale cheltuielilor aferente activitatii de intretinere curenta (fata de contractele in vigoare la acest moment). Iata care sun tacestea:

   s-au intocmit caiete de sarcini unitare pentru toate directiile regionale de drumuri si poduri;

– tarifele utilizate pentru inchirierea autoutilajelor pentru intretinerea curenta pe timp de iarna cuprind numai:

a) tarif pentru ora de actiune

b) tarif tehnologic (asteptare) – numai salariul deserventului, fara amortisment, cheltuieli indirecte si beneficiu

– la evaluarea activitatii de iarna au fost respectate prevederile Normativului privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice ind. AND 525/2011 (revizuit in anul 2011), care prevede, pe scurt, injumatatirea timpilor de interventie, fata de cei din anii trecuti;

– au fost inasprite sanctiunile pentru neindeplinirea culpabila a obligatiilor contractuale,  astfel:

a) activitatea de vara:

– pentru neindeplinirea totala a unei comenzi, prestatorul va plati daune compensatorii in cuantum de 20% din valoarea comenzii;

– pentru neindeplinirea partiala a unei comenzi, prestatorul va plati daune compensatorii in cuantum de 10% din valoarea comenzii;

b) activitatea de iarna

– pentru neexecutarea totala a unei comenzi prestatorul va plati daune compensatorii in cuantum de 100.000 euro;

– in cazul unei defectiuni, prestatorul va inlocui utilajul defect in maxim 2 ore de la constatare;

– utilajele de deszapezire  (inchiriate) vor fi dotate cu GPS (pentru monitorizare  si evidenta activitatii) si cu softul aferent, furnizand  orele de functionare si traseele parcurse, care vor fi atasate la situatiile de lucrari;

– contractul poate fi reziliat unilateral de catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri.

De asemenea, incetarea contractului de servicii  si lucrari  nu va produce efecte  asupra altor drepturi  sau prerogative  ale beneficiarului  si prestatorului, dobandite in baza contractului.

Standarde de cost: 9.700 euro/km vara si intre 2.500 si 4.500 euro/km iarna

Reamintim ca Ministerului Transporturilor si Infrastructurii  (MTI) a elaborat standarde de cost pentru intretinerea curenta a drumurilor pe timp de vara si pe timp de iarna.

Astfel, costul unitar pentru activitatea de vara este de 40.705 lei/km (9.692 euro) exclusiv TVA. Perioada de desfasurare a lucrarilor de intretinere este 1 aprilie – 31 octombrie a aceluiasi an.

“Standardul de cost pentru activitatea de intretinere curenta pe timp de vara – indicativ SCOST AV- 2/MTI, aprobat prin OMTI nr. 314/04.05.2011 -, defineste costul estimat pentru mentinerea viabilitatii unui  kilometru de drum in vederea asigurarii circulatiei rutiere  si a confortului utilizatorilor pe reteaua de drumuri nationale. La stabilirea costului lucrarilor s-a avut in vedere necesarul lucrarilor si serviciilor conform Normativului pentru intretinerea si repararea drumurilor nationale indicativ AND 554/2002”, precizeaza Daniela Draghia, directorul general al CNADNR.

Cat priveste standardul de cost pentru activitatea de intretinere curenta pe timp de iarna (indicativ SCOST DZDN-1/MTI aprobat prin OMTI nr. 1034/27.12.2010), acesta stabileste, de fapt fondurile necesare deszapezirii in perioada 1 noiembrie – 31 martie a anului urmator. “La elaborarea standardului de cost s-a tinut cont de nivelurile de viabilitate a drumurilor pe care se executa interventiile si de dotarea bazelor de deszapezire pe timp de iarna. In functie de media zilnica anuala a autovehiculelor (MZA) care circula pe reteaua de drumuri nationale si autostrazi au rezultat 3 nivele de viabilitate  avand costuri diferite pe fiecare nivel”, explica dir. Draghia.

* Nivel de viabilitate I: MZA>8.000 vehicule, cost unitar pe 1 km: 18.936 lei (4.509 euro) exclusiv TVA;

* Nivel de viabilitate II: MZA 750-8.000 vehicule, cost unitar pe 1 km: 15.491 lei (3.688 euro) exclusiv TVA;

* Nivel de viabilitate III: MZA<750 vehicule, cost unitar pe 1 km: 10.584 lei (2.520 Euro), exclusiv TVA.

“Aceste standarde de cost stau la baza determinarii valorilor estimate  in actiunea CNADNR SA de achizitie  a lucrarilor si serviciilor  aferente  intretinerii curente vara – iarna pentru perioada 2012 – 2014. Licitatiile pentru intretinerea multianuala a Autostrazii A1 Bucuresti-Pitesti (km 10,6 – km 106,5), a Centurii Pitesti (km 0 – km 13,6) si a Autostrazii A2 Bucuresti-Cernavoda (km 9,5 – km 161) au avut loc in cursul anului 2009, iar acordurile cadru semnate in urma acestor licitatii sunt valabile in prezent”, a precizat sefa CNADNR.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.