Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe piata asigurarilor privind posibila incalcare a regulilor nationale si comunitare de catre Media Xprimm, UNSAR si cele 25 de societati de asigurare membre, precum si de catre alti asiguratori.
Este vorba despre un posibil schimb de informatii sensibile din punct de vedere comercial intre concurentii de pe piata serviciilor de asigurare. Ancheta a fost declansata din oficiu. S-au desfasurat inspectii inopinate la sediul Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), al Media Xprimm si ale unor societati de asigurare membre ale Uniunii. UNSAR reuneste 25 de asiguratori, dintre care 21 de membri cu drepturi depline si 4 membri asociati. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei reinvestit in functie in martie a.c. pentru 5 ani, a declarat ca ancheta va dura, ca de obicei, un an si jumatate – doi ani, iar „daca vor fi descoperite dovezi, sanctiunile vor fi cuprinse intre 0,5% si 10% din primele incasate de fiecare companie in anul anterior”. Inspectiile reprezinta o etapa preliminara a procedurilor. „Momentan nu am constatat nereguli, abia am deschis investigatia. S-au facut inspectii inopinate la sediul principalelor companii si, pe baza mandatului judecatoresc, am ridicat o serie de documente. In cazul in care echipa va crede ca sunt dovezi suficiente, va avea loc o procedura numita audiere, care seamana cumva cu un proces. Toate companiile vor primi raportul pe investigatie, vor avea minim o luna la dispozitie sa il studieze, sa raspunda acuzatiilor, dupa care vor veni in plenul Consiliului Concurentei, la audiere. Apoi vom lua decizia, tot in plen, daca ii sanctionam sau nu. Evident ca aceasta poate fi atacata in instanta, la Curtea de Apel Bucuresti si la Inalta Curte de Casatie si Justitie”, a explicat procedura seful Autoritatii de concurenta. Bogdan Chiritoiu a aratat si care sunt suspiciunile: „Prin intermediul UNSAR, avea loc un schimb de informatii comerciale sensibile – date comerciale recente privind vanzarile, tarifele, produsele vandute, clientii carora le-au fost vandute. Genul acesta de informatii, circuland intre concurenti, permite estimarea strategiei pe care o firma o va avea si, in felul acesta, companiile isi pot coordona comportamentul, reducand presiunea concurentiala pe care o au ele de a oferi produse cat mai atractive si la preturi cat mai mici catre clientii lor”. „In privinta Media Xprimm, se suspecteaza ca prin produsele care erau oferite de aceasta companie, nu cele date fara plata, ci cele vandute pe baza de abonament” se distribuiau „aceste informatii sensibile, care permiteau coordonarea comportamentului pe piata”. „Exista un mecanism prin care unii aflau mai devreme informatiile”, a precizat el.
UNSAR: „Nu am incalcat regulile”
„UNSAR are incredere ca analiza ce va fi realizata de Consiliul Concurentei va arata ca eventualele ingrijorari avute in vedere la deschiderea procedurii nu reprezinta o incalcare a regulilor de concurenta. UNSAR va colabora cu toata disponibilitatea cu Consiliul Concurentei in vederea clarificarii si inlaturarii eventualelor ingrijorari care au stat la baza deschiderii acestei proceduri”, a declarat, intr-un comunicat, Florentina Almajanu, directorul general al Uniunii.
Plangeri ASSAI si COTAR
In ianuarie, SC Auto Car & Trucks Technology SRL a atacat la Curtea de Apel Bucuresti noua norma RCA impusa de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). Norma nr. 23/2014 a starnit imense nemultumiri printre transportatori si service-uri auto, inclusiv proteste in strada organizate de COTAR si ASSAI, care au depus plangeri la Parlament si la Consiliul Concurentei. Petentii au reclamat scumpirea excesiva a politelor RCA si „cacealmaua ASF”. Misu Negritoiu, presedintele ASF, a transmis insa ca este o piata libera si nu poate interveni la limitarea tarifelor practicate la vanzarea politelor.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro