Metrorex a planificat pentru acest an investiţii de numai 299,7 milioane lei, faţă de 779 millioane lei anul trecut, şi estimează pierderi de 24,8 milioane lei, potrivit proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2013, supus dezbaterii publice. Compania estimează în acest an venituri totale de 670,4 milioane lei şi cheltuieli de 695,3 milioane lei, faţă de venituri şi cheltuieli egale, de 662,6 milioane lei, în 2012.
Pentru acest an compania a planificat cheltuieli cu bunuri şi servicii de 284,5 milioane lei şi cu personalul de aproximativ 300 milioane lei.
Metrorex estimează că va încheia anul cu 4.265 de angajaţi, pentru care a prins salariile în buget, faţă de 4.628 de salariaţi la sfârşitul anului trecut.
Construirea Magistralei 5 de metrou, între Universitate şi Drumul Taberei, este cel mai mare proiect în derulare al companiei. Dacă premierul Victor Ponta dădea asigurări, săptămâna trecută, că lucrările nu sunt oprite, o verificare pe teren a ministrului Relu Fenechiu a demonstrat contrariul: de 3 săptămâni muncitorii stau, în lipsa fondurilor necesare introducerii în subteran a celor două „cârtiţe” de săpare a tunelului. În schimb, circulaţia rutieră este gâtuită în continuare în Drumul Taberei.
Prim-ministrul a anunţat, după întâlnirea cu preşedintele Băncii Europene de Investiţii, Werner Hoyer, că investiţia va continua cu finanţare asigurată din creditul BEI şi din fonduri guvernamentale. Până acum nu s-a mişcat nimic.
Fenechiu a promis însă că “vom aloca 104 milioane lei săptămâna viitoare, prin Ordonanţă de Urgenţă, astfel încât să continuăm lucrările, iar la rectificarea din iunie vom mai aloca 250 milioane lei, ca în iunie scuturile ce lucrează în subteran să poată pleca către staţiile Orizont şi Favorit”.
Reprezentanţii Metrorex au arătat că în luna martie 2014 vor fi gata lucrările de structură la Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor, însă este necesară începerea studiilor de fezabilitate pentru staţii şi asigurarea reţelelor de comunicaţie.
“Pentru aceste studii trebuie să facem studii de fezabilitate astfel încât să le putem finanţa prin fonduri europene în perioada 2014 – 2020”, a explicat ministrul Transporturilor.
Tronsonul de metrou ce va uni Drumul Taberei de Universitate va avea 6 km, 10 staţii – Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor- şi va deservi în principal un bazin cu un număr de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei.
Primele trenuri ar trebui puse în funcţiune în cursul anului 2015, dar lucrarea se va lungi cu un an, în lipsa fondurilor.
Suma totală a proiectului de metrou Drumul Taberei – Eroilor – Universitate este de 1.292.960.000 euro, din care 465 milioane euro reprezintă un împrumut de la BEI. Restul de 827.969.000 euro trebuie asiguraţi, în tranşe anuale, de la bugetul de stat.
Magda SEVERIN