La începutul lunii februarie, Iveco România ne-a oferit oportunitatea de a cunoaşte îndeaproape două vehicule care vor face, cu siguranţă, carieră pe termen mediu şi în ţara noastră, după ce, la nivel european, sunt deja considerate alternative viabile pentru versiunile diesel convenţionale şi se bucură de o popularitate în creştere. Este vorba despre Daily Electric şi Stralis alimentat cu gaz natural comprimat.
„Daily Electric are misiunea de a contribui cu emisii zero la mobilitatea urbană. Totodată, atât produsele CNG (gaz natural comprimat) cât şi LNG (gaz natural lichefiat) oferă cele mai bune soluţii pentru un transport rutier sustenabil, reducerea emisiilor de CO2 fiind o cerinţă a Comunităţii Europene şi o necesitate a viitorului. După ce, în iunie 2013, am anunţat că am livrat primul vehicul Daily Natural Power pe piaţa din România, acum putem spune că am mai livrat încă două unităţi Daily şi ne pregătim să livrăm primul Stralis CNG“, a declarat Victor Ilinca, director general al Iveco România.
Un produs… electrizant
Primul Daily electric a fost produs de Iveco în 1986; de-a lungul timpului, tehnologia a evoluat, iar cea mai recentă versiune a fost lansată, o dată cu omologul său cu motor termic, în septembrie 2011. Modelul este echipat cu un motor electric trifazic asincron, oferit în două variante de putere, de 60 kW şi 230 Nm, pe gama de 3,5 t, şi respectiv 80 kW şi 300 Nm pentru gamele 3,5-5,2 t. Gama de modele cuprinde versiuni furgon cu masa maximă admisă de 3.500 şi respectiv 5.200 kg şi cu roată simplă (versiune S) sau dublă (versiune C) pe axa spate. Ampatamentele sunt cuprinse între 3.000 şi 3.950 mm, ceea ce înseamnă volume de la 7,3 până la 17 mc. În funcţie de numărul de baterii, sarcina utilă porneşte de la 550 şi merge până la 2.800 kg. De asemenea, Daily Electric este oferit şi în versiuni de autoşasiu cu ampatamente până la 4.350 mm şi cu posibilitatea de a monta până la 4 baterii. Pentru transportul de persoane, este disponibilă o versiune cu masa maximă autorizată de 5.600 kg, care poate adăposti până la 19+1 locuri, sau cu 4 baterii, până la 16+1 locuri. Încărcat la capacitate maximă, cu 2 baterii, vehiculul are o autonomie de 90 km, iar, cu patru baterii, versiunea de 5.200 kg, ajunge la 130 km. Viteza maximă este limitată electronic la 80 km/h iar panta maximă abordabilă cu încărcătură totală este de 18%. Bateriile, produse de Fiamm, au o durată de viaţă extinsă. Bateriile nu sunt influenţate de temperatura exterioară, au o densitate energetică mare şi sunt 100% reciclabile. De asemenea, nu au efect de memorie – nu trebuie descărcate total şi încărcate 100%, putând fi încărcate parţial de la prima utilizare, până la sfârşitul vieţii. O baterie se încarcă de la zero până la maximum în opt ore, dacă este la temperatura de funcţionare, de 250 grade. Dacă vehiculul stă 5-6 zile nepornit, bateriile se răcesc şi sunt necesare 15-20 ore pentru a se încălzi. Vehiculul vine cu un cablaj de încărcare care trebuie conectat la o priză trifazică de 380 volţi. Pentru vehiculul cu 3 baterii, este necesară o putere a instalaţiei electrice de 10,5 kW şi de 30 kW pentru 4 baterii. Bateriile sunt legate în serie – toate se golesc şi se încarcă simultan. Motorul electric trifazic asincron vine împreună cu un reductor de turaţie şi se leagă direct la puntea spate. Redresoarele de încărcare, câte unul pentru fiecare baterie, sunt amplasate, la rândul lor, pe maşină. Fiecare redresor dispune de câte un ventilator de capacitate mare, pentru a preveni supraîncălzirea. La bord, există un selector de utilizare în mod economic, acesta limitând viteza maximă a vehiculului la 50 km/h, pentru a reduce consumul de electricitate şi a mări numărul de kilometri care pot fi parcurşi. Selectorul funcţiei de mers are aceleaşi opţiuni ca la o cutie automată de viteze: Drive, Neutral şi Reverse. Display-ul TFT de la bord oferă câteva informaţii importante: temperatura în baterii, temperatura motorului, gradul de încărcare a bateriilor, programul selectat şi, în timp real, numărul de kilometri care mai pot fi parcurşi. Garanţia vehiculului standard este de doi ani, iar a bateriei de 4 ani sau 550 cicluri descărcare-încărcare. Această garanţie poate fi extinsă la 5 ani sau 800 cicluri sau 6 ani/1.000 cicluri, contra unei sume suplimentare. Preţul unui vehicul electric este influenţat de numărul de baterii şi de garanţia dorită de client, pornind de la 75.000 euro (2 baterii, 4 ani garanţie).
Stralis CNG – costuri mai reduse
Iveco produce de mulţi ani vehicule alimentate cu gaz, începând cu EuroTech CNG în 1997, modelul Stralis CNG fiind introdus în producţie în 2008, în 2012 fiind lansată şi versiunea cu gaz natural lichefiat. „Tehnologia bazată pe gaz natural comprimat garantează avantaje considerabile din punctul de vedere al protecţiei mediului, cum ar fi o reducere între 5 şi 8% a emisiilor de CO2, emisii de particule mai scăzute şi o reducere a nivelului de zgomot. Versiunea Natural Power menţine aceleaşi performanţe ridicate de putere şi de cuplu ca şi versiunile Diesel, reducând în acelaşi timp costurile legate de consumul de combustibil cu aproximativ 40%“, a subliniat directorul general Iveco România. Iveco oferă o gamă completă de vehicule CNG începând cu gama Daily de la 3,5 până la 7 t, gama medie EuroCargo12-16 t, până la versiunile de 40 t de Stralis. Producătorul are deja peste 12.000 unităţi pe gaz natural livrate în Europa, în circulaţie la companii private, dar şi în companii din sectoarele publice. Dintre acestea, 5.000 sunt pe gama Daily, 2.000 de unităţi pe gama medie şi grea şi 5.000 unităţi autobuze. Stralis CNG se produce atât în versiune de autoşasiu cu 2 sau 3 axe, cât şi autotractor, cu cutii manuale cu 16 trepte sau automate Allison. Motorul cu gaz natural, sub formă comprimată la 200 bar sau sub formă lichefiată la presiune de 9 bar, la o temperatură foarte scăzută, este un propulsor care funcţionează sub ciclul Otto, principiul motorului cu benzină. Pe sistemul de evacuare, nu are filtru de particule, ci un singur catalizator cu trei căi. Autonomia unui astfel de vehicul cu CNG porneşte de la 300 km şi poate ajunge la 600, în cazul şasiurilor cu ampatament mare, pe care se pot monta mai multe rezervoare. Sunt mai multe posibilităţi de montare, pe şasiu între roţi, în spatele cabinei sau chiar şi pe şasiu, dacă suprastructura o permite. Vehiculele LNG au o autonomie de până la 640 km cu un singur rezervor, dar există soluţii combinate CNG-LNG, care oferă o autonomie de până la 750 km. Comparativ cu limitele impuse de standardul EURO 6, motorul cu CNG are emisii cam cu 50% mai reduse la NOx şi cu 80% mai mici la particule. Un alt avantaj este nivelul redus de zgomot, fiind o diferenţă în medie de 5 dB între acest vehicul şi unul diesel convenţional, un zgomot de patru ori mai mic perceput de urechea umană. Şi diferenţa de consum este semnificativă, mai ales la viteze mici. De exemplu, la preţurile din Italia, costul mediu cu combustibilul pe kilometru este 0,42 euro pe segmentul diesel, iar la CNG scade la 0,29 euro, în cazul utilizării în distribuţie regională. Problema este că, la ora actuală, nu există infrastructură de alimentare cu CNG în România, clienţii care au cumpărat până acum astfel de vehicule achiziţionând şi staţii de alimentare de capacitate mică. Dar este evident că, mai devreme sau mai târziu, şi în ţara noastră acest tip de vehicule va câştiga din ce în ce mai mult teren. Să sperăm că autorităţile vor decide, în curând, că stimularea utilizării tehnologiilor alternative ar trebui să facă parte dintre priorităţile lor, pentru un viitor mai curat. Şi mai economic.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro