Piaţa auto din România a scăzut anul trecut cu 20,9% faţă de 2011, la 87.505 unităţi, iar la autoturisme noi, cu 23,7%, până la 72.179 unităţi şi la vehiculele comerciale, cu 7,4%, la 14.076 de unităţi. A fost influenţată negativ de importul masiv de autovehicule rulate, care au ajuns la 175.000 de autoturisme şi 43.000 de vehicule comerciale, în creştere cu 85% şi respectiv 40% faţă de 2011, a anunţat, vineri, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Practic, la fiecare autoturism nou vândut în România, au fost importate două autoturisme rulate şi, ceea ce este mai grav, 44% dintre acestea sunt mai vechi de 10 ani, precizează APIA, care speră însă la un avans de 5% în 2013.
APIA consideră că situaţia dificilă a pieţei este cauzată de derularea defectuoasă a Programului Rabla (demaraj întârziat, fonduri insuficiente, întârzieri la plată), impactul redus al taxei pe emisiile poluante pentru stimularea achiziţiilor noi, restrângerea creditării şi deductibilităţii parţiale a TVA, la care se adaugă din acest an şi limitarea amortizării autoturismelor.
Preşedintele asociaţiei, Ernest Virgil Popovici, a afirmat, într-o conferinţă de presă, că APIA are ca obiectiv un avans de 5% al pieţei în 2013. Printre măsurile de stimulare necesare se înscriu realizarea unui mix de instrumente financiare pentru a face atractive achiziţia şi deţinerea autovehiculelor cât mai puţin poluante, fiscalizarea activităţii de comercializare a autovehiculelor derulate de persoane fizice, corectarea disfuncţionalităţii Programului Rabla sau creşterea deductibilităţii TVA şi amortizării pentru autovehiculele conduse în scopuri economice.
La capitolul achiziţii de maşini noi, 30% au aparţinut persoanelor fizice şi diferenţa, companiilor.
Producţia naţională de autovehicule a crescut în 2012 cu 0,8%, la 337.765 unităţi, iar exportul a urcat cu 8,5%, la 330.942 unităţi.
Topul pe mărci al vânzărilor este condus de Dacia (19.948 de unităţi, respectiv 27,6% din total), urmată de Volkswagen (11,1%), Skoda (8,7%), Renault (6,6%), Ford (6,5%) şi Hyundai (4,6%).
Pe modele, clasamentul este format din Dacia Logan (9.780 de unităţi), Dacia Duster (5.346 unităţi) şi Skoda Octavia (3.350 unităţi).
Pe tipul de combustibil, piaţa este împărţită aproape egal între maşinile echipate cu motoare diesel (51,3%) şi cele cu benzină (48,7%).
Exporturile au înregistrat în 2012 o creştere de 8,5%, la 330.942 de unităţi, susţinută de autoturisme, care au avut un avans de 13,7%. În schimb, la vehiculele comerciale s-a înregistrat o scădere de 55,% comparativ cu 2011.
Cel mai vândut model la export în anul 2012 a fost tot Dacia Duster – 135.189 unităţi, urmat de Sandero – 71.925 unităţi, Logan – 48.250 unităţi, Logan MCV – 34.929 unităţi şi Ford B-Max cu 30.540 unităţi.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU