Concentrarea pe mai multe nișe de transport, dezvoltarea segmentului de depozitare și, mai ales, optimizarea performanțelor angajaților având la bază soluții IT puternice reprezintă rețeta succesului Logistic E van Wijk.
Amănuntele și modul în care acestea sunt tratate au un impact major asupra performanțelor companiei. Transportul reprezintă un domeniu afectat permanent de instabilitate, fluctuații și aspecte neprevăzute… iar compania clujeană a pus la punct un dispozitiv care să contracareze toate aceste aspecte, să atenueze „impredictibilul” și să îl transforme în „predictibil”.
Zone de nișă
Primul lucru a fost legat de axarea pe nișe. Logistic E van Wijk și-a specializat flota, de 180 de camioane, pe trei direcții principale: cea de volum (combinația camion plus remorcă), transport agabaritic (și, totodată, expres) și transport frigorific. De asemenea, zona de depozitare este în creștere, compania având depozite în Cluj și București.
„Serviciile de transport și depozitare sunt conectate. În acest moment, avem, în București, două depozite cu temperatură controlată. Unul care asigură o temperatură de 10-12° C și altul care asigură până în 20° C. Depozitul din București a crescut cu 8.000 mp – temperatură controlată, care se adaugă celor 3.500 mp deja existenți”, a precizat Gavril Mircean, director general Logistic E van Wijk.
Ca parte a strategiei gândite de managementul Logistic E van Wijk, sunt vizați în special clienți direcți și niciunul dintre aceștia nu generează 20% din cifra de afaceri a companiei.
În viitorul apropiat, o altă nișă va fi atinsă – transportul farmaceutic.
„Cu cât există mai multe direcții în business, cu atât acesta este mai stabil”, a arătat directorul general Logistic E van Wijk.
Soluții IT, suport pentru productivitate
Profitabilitatea în afacerea de transport nu este asigurată doar de strategie, ci și de optimizarea fiecărui proces în parte. Iar, aici, soluțiile IT implementate de Logistic E van Wijk lucrează integrat, pentru a asigura funcționalitatea, luarea rapidă și corectă a deciziilor, precum și o comunicare facilă. Astfel, există o soluție ERP (Microsoft AX) de care se leagă celelalte soluții specializate pentru fiecare departament în parte.
Toate comenzile de transport sunt introduse în sistem și, de aici, ajung automat în modulul de planning (departamentul transporturi). O dată ajunsă în modulul de planing (soluția Ortec), comanda respectivă pleacă automat către zona prestabilită, conform regulilor interne.
Practic, comanda este văzută de către persoanele care trebuie să se ocupe de ea, aspect datorat filtrelor pe care le are fixate.
„Urmează partea de creație, mai ales că majoritatea transporturilor sunt grupaje (LTL). Sistemul poate face alocarea mărfurilor pe camioane în mod automat, însă acest lucru funcționează foarte bine pe volume mari și atunci când este vorba despre transporturi FTL. Astfel, în principiu, este utilizată alocarea «manuală» – experiența dispecerilor”, a arătat Gavril Mircean.
Toate cerințele clientului sunt trecute în comandă – greutate, metri de podea, înălțimea paleților, dată de încărcare și descărcare, cerințe speciale, ridicare sau livrare cu lift, încărcare pe sus, macara… O dată introdusă comanda în sistem, toate detaliile sunt disponibile și migrează de la client integral către planning și, ulterior, către computerul de bord al șoferului, cu toate informațiile relevante.
„În momentul în care dispecerul alocă marfa pe un camion, informațiile pleacă automat către șofer. Fiecare camion este dotat cu un computer de bord (soluția Transics). Astfel, șoferul are la dispoziție toate informațiile necesare și orice schimbări de status, sau eventuale probleme, sunt semnalate de șofer prin computerul de bord”, a explicat Gavril Mircean.
Computerul de bord oferă și opțiunea de navigație și, în funcție de situație, traseul poate fi stabilit direct de către dispecer.
În momentul plecării camionului, există deja ETA stabilit, pentru fiecare marfă în parte. Astfel, din punct de vedere al dispecerului, camionul poate fi încărcat de la primul moment în care apare un spațiu gol.
O dată finalizată cursa, documentele ajung, în format fizic, la biroul din Cluj. Există și posibilitatea transmiterii electronice a documentelor, fiecare camion fiind dotat cu scanere la bord. Totuși, pentru moment, prea puțini clienți acceptă documentele în format electronic.
La sosirea documentelor, se emite factura, soluția IT pentru contabilitate fiind integrată în ERP-ul companiei. Emiterea facturii se realizează aproape automat, datele fiind disponibile încă de la lansarea comenzii.
Fiecare cursă este monitorizată ca eficiență, inclusiv din punct de vedere al consumului de carburant. „O dată la șase luni, se realizează evaluări pentru toți șoferii, iar calculele au în vedere stilul de conducere (conducerea economică). Șoferii cu rezultate bune sunt premiați, în caz contrar fiind programată o sesiune de training”, a completat directorul general Logistic E van Wijk.
Gavril Mircean, director general Logistic E van Wijk: „Business-ul în transporturi este un sport de echipă, iar beneficiile fiecărui angajat sunt determinate conform realizărilor personale, dar mai ales în legătură cu realizările companiei.”
Departamentul administrativ are în vedere documentele și valabilitatea acestora. Cu o lună înainte de a expira orice document, soluția IT generează un raport.
O atenție specială este acordată documentelor șoferului, iar, atunci când un document al acestuia urmează să expire, informația pleacă de la „administrativ” la „planning” și șofer, pentru a fi identificată cea mai bună soluție de întoarcere acasă.
Rapoarte de management
Directorul general al companiei primește zilnic un raport cu situația comenzilor – cele introduse în sistem, cele în curs de executare și cele facturate.
Având aceste date, conducerea firmei are, permanent, o imagine asupra cifrei de afaceri pe care o va realiza în fiecare lună. Iar, înainte de jumătatea lunii, performanțele lunii precedente sunt cunoscute în totalitate.
Faptul că activitatea este bugetată în amănunt pentru întregul an creează o bună imagine asupra realizărilor, în timp real. Astfel, poți avea o imagine clară asupra evoluției bussines-ului în ansamblu, precum și pe diferitele tipuri de activitate, diferiți clienți și pe fiecare lună în parte.
„O dată pe lună, consult raportul privind comparația buget vs. realizări și zilnic consult raportul privind status comenzi. Un alt raport important este venit/km/camion, pe diferite intervale de timp și pe diferitele tipuri de transport”, a arătat Gavril Mircean.
Având aceste informații, directorul general poate interveni (ajuta) cu precizie acolo unde performanța nu este la nivelul dorit/anticipat.
De asemenea, foarte important este raportul cu diferențe față de condițiile contractuale (pentru fiecare client în parte).
„Încercăm să corectăm relația cu clienții care generează costuri mai mari decât cele stabilite inițial”, a explicat Gavril Mircean.
Și planurile de viitor sunt, în mare măsură, legate de soluțiile IT: automatizarea fluxului de documente și renunțarea la documentele fizice; dezvoltarea modulului de service; soluție de conectare EDI cu clienții pe zona de depozitare; iar, la nivel de grup, se are în vedere implementarea unei soluții care să integreze activitatea pe toate companiile grupului – România, Olanda, Polonia, Ucraina.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro