Numărul înmatriculărilor de autovehicule noi de transport mărfuri a crescut cu 4,69% în iulie, faţă de aceeaşi lună din anul trecut, iar la semiremorci creşterea a fost şi mai mare, de 12,75%, şi la tractoare, de 20%, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), publicate luni.
În schimb, la autobuze şi microbuze piaţa s-a prăbuşit cu 44,53% în iulie, faţă de aceeaşi lună din 2012.
Pe total, înmatriculările de autovehicule noi – şi de marfă, şi de pasageri (autoturisme, microbuze şi autobuze) au scăzut cu 4,16%, la 7.955 unităţi, comparativ cu perioada similară de anul trecut.
Înmatriculările de autoturismele au fost mai puţine cu 4,85%, până la 5.714 de exemplare. Rezultate negative au mai fost consemnate în cazul autovehiculelor cu destinaţie specială (-51,79%), remorcilor (-7,34%) precum şi a mopedelor şi motocicletelor (-1,32%).
Cea mai vândută marcă auto a rămas, şi în iulie, Dacia, cu 1.633 unităţi (creştere de 13,48% faţă de iulie 2012), urmată de Volkswagen – cu 675 unităţi (-5,72%), Skoda – cu 486 unităţi (-11,96%) şi Ford – cu 387 unităţi (la fel ca în iulie 2012).
Cele mai rare mărci înmatriculate au fost Jaguar, Lexus şi MINI (câte 5 exemplare), SsangYong (3) şi Bentley, Daewoo, Ferrari, Lada şi smart (câte o unitate).
Aproape 4,5 milioane de maşini în parcul naţional
La sfârşitul lui 2012, parcul auto naţional însuma 4.485.148 unităţi, dintre care 31,6% aparţineau mărcii Dacia, fiind urmate de autovehicule marca Volkswagen şi de Opel, potrivit cifrelor DRPCIV.
Între anii 2008-2012, parcul auto din România a crescut cu 27%, în medie anuală de 6%.
Din cele aproape 4,5 milioane de maşini, mai mult de jumătate (55%) erau mai vechi de 10 ani. În paralel, s-a constatat un proces de învechire continuă a parcului auto, de la 10 la 12 ani.
Oraşul cu cele mai multe maşini vechi de peste 10 ani este Bucureşti, cu peste 400.000 de unităţi.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU