Importurile de maşini rulate au crescut cu 50% în primele 5 luni, comparativ cu intervalul similar din 2012, în timp ce vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale noi s-au diminuat cu 18,6%, relevă datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicate luni.
S-au importat aproximativ 86.000 de unităţi de autoturisme (+42%) şi 18.400 vehicule comerciale (+10%) rulate.
Practic, la fiecare autovehicul (autoturism+vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse, în luna mai, alte 3,7 second-hand. Raportul este însă în scădere faţă martie, când acesta era de 4 la 1.
Vânzările de autovehicule noi s-au diminuat la 28.059 unităţi, autoturismele (23.245 unităţi) înregistrând o scădere de 19,8%, cea mai mare din ultimii 3 ani.
La autoturisme, clasamentul vânzărilor în funcţie de mărci cuprinde, în primele 5 luni: Dacia (6.638 unităţi vândute; 28,6% din total), urmată de Volkswagen (2.747 unităţi/11,8%), Skoda (1.917 unităţi/8,2%), Renault (1.355 unităţi/5,8%), Ford (1.266 unităţi/5,4%) şi Hyundai (1.204 unităţi/5,2%).
În funcţie de modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf.
În continuare, vânzările sunt susţinute în România de achiziţiile persoanelor juridice (85% din total în luna mai). Cele către persoanele fizice au scăzut până la un minim de doar 15% din total. Datele APIA menţionează că, în mai 2012, când Programul „Rabla” funcţiona, raportul era de 49% persoane fizice şi 51% persoane juridice.
În perioada ianuarie-mai 2013, scăderea livrărilor în România se înregistrează în contextul în care şi pe plan european se observă diminuări ale pieţelor de profil din Franţa (-11,9%), Italia (-11,2%) şi Germania (-8,8%).
Producţie mai mare cu 32,8%
La producţia naţională de autovehicule există o creştere de 32,8% (cu 46.577 mai multe) după 5 luni, faţă de aceeaşi perioadă din 2012, la un volum total 188.705 unităţi. Cifra se datorează în exclusivitate producţiei de autoturisme (+40,8%).
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (55.195 unităţi), urmată de Dacia Sandero (51.948 unităţi), Dacia Logan (45.059 unităţi) şi Ford B-MAX (36.494 unităţi).
Exporturi crescute cu 22,5%
La exporturi s-a consemnat o creştere de 22,5%, volumul total fiind de 158.770 unităţi. Rezultatul pozitiv se datorează, în exclusivitate, autoturismelor (+29,5%).
Pe segmentul vehiculelor comerciale, în absenţa producţiei, nu au fost consemnate volume la export.
Potrivit APIA, cel mai exportat model al lunii mai a fost Dacia Sandero (13.177 unităţi), urmat de Duster (10.251 unităţi) şi B-MAX (6.802 unităţi). De la începutul anului însă, pe primul loc s-a clasat Duster (54.859), fiind urmat de Sandero (49.564) şi Ford B-MAX (36.309). (M.S.)
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU