Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută decizia de amânare a introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenți la motorină dar solicită anularea acestei măsuri, atrăgând atenţia că autovehiculele româneşti care efectuează transport internaţional de marfă şi de persoane vor alimenta numai în afara ţării, în statele unde preţurile sunt mai mici. În acest fel, bugetul de stat va avea de pierdut sume importante.
„În România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde litri, din care 5 miliarde litri motorină și 2 miliarde litri benzină. În cazul în care statul va majora acciza cu 7 eurocenți pe litrul de motorină, transportatorii români care efectuează operațiuni de transport internațional vor fi obligați să alimenteze în afara țării, iar prin reorientarea alimentării a doar 13% din volumul actual de motorină vândut în România se anulează orice câștig ipotetic al statului român”, explică UNTRR, organizație profesională și patronală care promovează și apără pe plan intern și internațional interesele operatorilor români care efectuează transporturi rutiere de mărfuri și de persoane.
Cei 7 eurocenți în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 8,68 eurocenți (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 430 milioane euro, presupunând că se va menține nivelul consumului de motorină nemodificat.
Realitatea indică însă că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României, ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român, insistă reprezentanţii Uniunii.
UNTRR dă ca exemplu un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România și 300.000 litri de motorină în afara României: în cazul majorării accizei la motorină, va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorină în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România.
„Din cei aproximativ 5 miliarde litri de motorină alimentați în România anual, reorientarea unui volum de numai 13% spre alimentare în alte țări va aduce în realitate pierderi de 65 eurocenți/litru pentru statul român”, se mai arată în calculele celor de la UNTRR.
Un calcul simplu, la care iniţiatorii noului bir nu s-au gândit
„Prin pierderea întregii accize aplicate în prezent, de 330 Euro/1.000 litri, a majorării de 7 eurocenți și a TVA-ului aferent (aplicat atât prețului motorinei, accizei cât și majorării acesteia), statul român – deși, teoretic, ar beneficia virtual de încasări de aproximativ 430 milioane euro doar din majorarea accizei la motorină – nu va încasa în practică, în valoare absolută, mai mulți bani! Va încasa mai mulți bani în valoare unitară – pe fiecare litru de motorină vândut în România, însă în situația scăderii consumului de motorină cu mai mult de 13% în România, statul român va încasa mai puțini bani decât înainte de majorarea accizei”, precizează UNTRR într-un calcul pe care iniţiatorii noului bir nu l-au luat în considerare.
„Sperăm că cifrele prezentate mai sus le vor pune un serios semn de întrebare autorităților, pentru a le convinge să nu introducă accizarea suplimentară la carburanți, iar renunțarea la accizarea suplimentară a motorinei ar constitui, într-adevăr, un semn de preocupare pentru viitorul României”, conchid patronatele în transporturi.
* * *
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 13.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane. (M.S.)