MAN Truck & Bus continuă proiectul electric și produce o mică serie a camionului de distribuție MAN TGM 26.360 E LL la fabrica din Steyr, Austria.
Începând cu toamna anului 2018, MAN Truck & Bus, împreună cu nouă companii din Austria (Gebrüder Weiss, HOFER, Magna Steyr, METRO, Quehenberger Logistics, REWE, Schachinger Logistik, SPAR și Stieglbrauerei), efectuează testări practice ale camioanelor electrice, fiecare dintre ele având în flotă un model eTGM, acesta fiind supus sarcinilor cotidiene ale companiilor.
eTGM
MAN eTGM îndeplinește toate cerințele esențiale pentru a răspunde așteptărilor din traficul urban al viitorului: are zero emisii și o sarcină utilă suficientă pentru a face față îndatoririlor tipice de transport.
Vehiculul complet electric de distribuție MAN eTGM este oferit într-o configurație a șasiului cu trei axe 6×2-4, cu tonaj de 26 t. Acesta beneficiază de o axă spate de tracțiune, viratoare și liftantă, suspensie pneumatică și este propulsat de un motor electric de 264 kW, dezvoltând un cuplu maxim de 3.100 Nm. Unitățile auxiliare, precum servodirecția, compresoarele de aer și aerul condiționat, sunt operate electric, sunt controlate conform cerințelor sistemului de gestionare a energiei și, astfel, economisesc energie. Cu ajutorul recuperării energiei din frânare, energia cinetică a vehiculului este transformată în energie electrică și apoi trimisă spre stocare bateriei. Această tehnologie poate crește considerabil autonomia.
Un afișaj din cabină informează șoferul despre nivelul curent de energie al bateriilor. Camionul este alimentat de baterii litiu-ion de înaltă performanță, produse de grupul Volkswagen, care sunt amplasate sub cabină, în partea de sus a axei față, unde vehiculele convenționale au amplasat motorul. Opțional, baterii suplimentare se pot monta pe șasiul vehiculului. Autonomia poate ajunge până la 200 km, în funcție de aplicație, condițiile climatice și topografie.
Asistență în tranziția spre electric
Pentru a face tranziția la mobilitatea electrică cât mai ușoară și de succes, MAN pune la dispoziția clienților săi o echipă de experți care să îi ajute la achiziționarea unui eTGM, oferind sfaturi complete, adaptate și orientate către soluții bazate pe analiza nevoilor, configurația flotei, infrastructura de încărcare și gestionarea energiei.
În plus, șoferii MAN eTGM beneficiază de instruire special concepută pentru a răspunde cerințelor și situațiilor ce pot să apară la bordul unui vehicul electric.
MAN eTGE: livrare urbană electrică
Versiunea complet electrică a autoutilitarei MAN eTGE este disponibilă pentru achiziționare încă din 2018. Duba, în varianta cu acoperiș înalt, oferă aproape 11 mc volum al compartimentului de marfă, iar versiunea de 3,5 t aduce o sarcină utilă de aproximativ 1 t. eTGE se încarcă de la o priză de 7,2 kW, în aproximativ cinci ore și jumătate. Încărcarea rapidă de la zero la 80% este posibilă în 45 de minute, de la o priză cu curent continuu și un sistem de încărcare combinat (CSS) și 40 de kW putere de încărcare.
Cu mentenanța corectă, bateria reîncărcabilă de 36 de kW pierde doar 15% din capacitatea sa, după aproximativ 2.000 de cicluri de încărcare. MAN eTGE utilizează un motor sincron activat permanent. Motorul trifazat este montat chiar în partea din față, pe puntea de direcție, în combinație cu o cutie de viteze cu o singură treaptă. Aceasta asigură o putere maximă de 100 kW, furnizând aproximativ 50 de kW în funcționare continuă. Cuplul disponibil imediat al vehiculului de 290 Nm asigură o manevrabilitate agilă.
Modelele MAN eTGE și eTGM au fost desemnate câștigătoare, în cadrul „European Transport Award for Sustainability 2020”, eveniment desfășurat la München, în Germania.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro