Ramona Mănescu susţine că nu era nevoie de convocarea Comitetului Ministerial de Urgenţă şi nu are nimic să-şi reproşeze pentru modul cum a reacţionat la accidentul aviatic din Apuseni. Ea a fost încolţită, marţi, de jurnalişti şi a făcut gafă după gafă: “Ce-aţi vrea să-mi reproşez? Să-mi spună cineva să-mi dau demisia şi vedem… Nu mă simt vizată. (…) Mie mi s-a părut că s-a exagerat foarte mult, nimeni nu a vrut să asculte poziţiile experţilor, s-a creat aşa, o părere… Acuzăm oameni fără fundament”. Acestea sunt, pe scurt, „perlele” liberalei protejate până acum de toţi cei aflaţi la putere, în acest caz grav de necoordonare a instituţiilor responsabile cu organizarea operaţiunilor de salvare. Totodată, ea l-a contrazis pe premierul Victor Ponta, spunând că, din punctul său de vedere – cuprins şi în raportul ministerului – este o “speculaţie” că STS a transmis coordonate eronate.
UPDATE 5 februarie: Raportul intern al Ministerului Transporturilor asupra tragicului eveniment are concluzii uluitoare, printre care şi cea privitoare la numărul de morţi “necesar” pentru convocarea Comitetului Ministerial de Urgenţă.
Ramona Mănescu susţine că nu a convocarea Comitetul ministerial pentru că au fost întrunite condiţiile. Situaţii de urgenţă sunt numai dacă se distruge infrastructura de transport.
“Nu au fost întrunite condiţiile pentru convocarea Comitetului ministerial deoarece acest comitet se întruneşte în momentul în care în urma unui accident se provoacă disfuncţionalităţi ale infrastructurii de transport, disfuncţionalităţi majore care au un impact social şi economic”, a spus Ramona Mănescu, vădit enervată că este întrebată despre acest subiect atât de fierbinte.
Ea a adăugat că “până în prezent acest comitet nu a fost convocat în cazul vreunui accident care a avut loc până în prezent” şi că “din momentul în care au fost comunicate coordonatele prăbuşirii, coordonarea acţiunii de salvare a fost preluată de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă”.
Iată toate declaraţiile sale:
„Imediat când s-a produs accidentul s-a organizat şi o echipă de experţi, a plecat deja spre locul accidentului. În drum spre locul accidentului au primit datele şi coordonatele despre localizarea exactă, pentru că aceasta a venit mai târziu. De ce nu s-a făcut localizarea prin sistemele pe care le deţine ROMATSA? Pentru că acea antenă care emitea pe frecvenţa de 406 care ar fi putut face localizarea prin satelitul de la Moscova a fost ruptă la impact”.
“Asta a făcut imposibilă localizarea şi a îngreunat procedura de căutare şi salvare care, însă, în comparaţie cu media unor astfel de misiuni, a fost făcută într-un timp destul de rezonabil. Există o anchetă în curs şi dacă, într-adevăr, în anumite situaţii nu s-au coordonat suficient instituţiile statului, asta Procuratura va concluziona”.
„Ce-aţi vrea să-mi reproşez eu, când vă spun că ROMATSA a făcut ce a considerat că trebuie să facă? Noi am luat măsurile administrative, premierul a considerat necesar şi, sigur, asta a fost o decizie pe care am luat-o împreună să sancţionăm administrativ conducătorii ROMATSA”.
“Cei care erau în acea zi responsabili cu coordonarea misiunii de căutare şi salvare, probabil că Procuratura până la urmă va spune dacă există vinovăţii în sistem şi dacă procedurile nu au funcţionat corect sau dacă cei care trebuiau să aplice procedurile nu le-au aplicat corect, cu siguranţă vom afla şi cei care au greşit vor plăti”.
“A fost o nebunie, s-a utilizat acest accident pentru a ataca instituţiile statului”.
„Mie mi s-a părut că s-a exagerat foarte mult, nimeni nu a vrut să asculte poziţiile experţilor, s-a creat o stare generală de tensiune şi de neîncredere faţă de instituţiile statului. S-a creat aşa, o părere… Acuzăm oameni fără fundament”.
„Vreau să vă spun că sunt experţi acolo. Să spunem că în mod voit sau intenţionat cineva a greşit mi se pare… Mi se pare o lipsă de seriozitate să discutăm şi să speculăm în momentul în care nu avem date concrete şi nici analizele anchetelor”.
„Coordonatele care au fost date au fost luate ca atare. Au fost verificate după ce au fost primite de la ISU, au fost reverificate de ROMATSA şi, într-adevăr, acele coordonate se aflau în perimetrul pe care şi ROMATSA a putut să-l stabilească, ceea ce a dus la concluzia că acelea posibil sunt datele”.
„Aţi făcut – sau nu dumneavoastră, s-au făcut speculaţii cum că STS a dat nişte coordonate eronate, ceea eu nu cred că este cazul. Adică nu cred că STS în mod voit sau cineva în mod voit a dat nişte coordonate eronate. Deci, e prea mult să acuzăm oamenii fără fundament”.
“Acest punct de vedere este precizat în raportul pe care Ministerul Transporturilor l-a făcut, raport care cuprinde punctul de vedere al ROMATSA, al Autorităţii Aeronautice Civile, al Şcolii de Aviaţie, centrului operativ şi nu în ultimul rând CIAS, care va prezenta punctul de vedere în 30 de zile”.
“Restul speculaţiilor – că nu erau bune coodonatele, că puteau să fie câţiva kilometri mai la stânga, câţiva kilometri mai la dreapta – nu le pot stabili eu şi nu pot spune eu cu certitudine dacă este aşa. Există specialişti care vor face lucrul acesta. Mie nu-mi place să speculez, mai ales în astfel de situaţii”.
“Să-mi spună cineva să-mi dau demisia şi vedem… Nu mă simt vizată”.
La şedinţa CSAT din 2 februarie, preşedintele Traian Băsescu a avut o discuţie între patru ochi cu Ramona Mănescu, înainte de a intra în sala de şedinţă.
Parchetul Militar a preluat astăzi ancheta asupra accidentului aviatic din 20 ianuarie produs în munţii Apuseni, când autorităţile au bâjbâit 6 ore să-i găsească pe supravieţuitori, care au fost găsiţi de nişte localnici. Miniştrii responsabili nu au constituit celula de criză, potrivit procedurilor.
Procurorului şef Augustin Lazăr, de la Parchetul Curţii de Apel Alba Iulia, care a anchetat până acum acest caz, a declarat că există suspiciunea de conduită culpabilă a unor persoane care au calitatea de ministru, motivată de reacţia întârziată.
Ramnona Mănescu a precizat că până în prezent nu a primit vreo citaţie din partea procurorului de caz, pentru a fi audiată.
Premierul consideră că singurul vinovat este STS şi a cerut în CSAT demiterea generalului Marcel Opriş şi trecerea STS în subordinea Ministerului de Interne. Preşedintele Traian Băsescu s-a opus, iar Ponta a anunţat că va opera schimbarea prin lege.
Un proiect în acest sens a fost depus aseară la Camera Deputaţilor şi prevede ca Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) să fie scos de la Consiliul Superior de Apărare a Ţării (CSAT) şi să fie trecut în subordinea lui Raed Arafat, numit de premier, la 10 zile de la accident, secretar de stat în MAI.
Magda SEVERIN