Ministrul Ramona Mănescu vrea cu orice preţ să schimbe conducerea CFR Infrastructură – pe directorul general George Micu și pe membrii Consiliului de Administrație (CA) -, anunţând acest lucru încă din decembrie, iar ieri a invocat rezultatele Corpul de control al Ministerului Transporturilor, care „au scos în evidență o serie de nereguli la nivelul activității companiei”. Reprezentanţii companiei susţin însă că tot ce s-a descoperit la control sunt fapte aflate deja în anchetă sau pe rolul instanţelor, iar o parte dintre ele au fost sesizate chiar de ei, anul trecut. Cât despre dispariţia unor vagoane, acest lucru s-a întâmplat în perioada 2003-2004.
Managementul privat a fost instalat la CFR SA la începutul acestui an, dar primul manager, Dimitris Sophocleous, a fost schimbat rapid de fostul ministru Relu Fenechiu, după numai 3 luni de la instalare.
În locul lui a fost pus un om “de casă”: George Micu, fost director la CFR Marfă – numit de Radu Berceanu şi menţinut de Anca Boagiu, pe vremea când compania se îndrepta spre faliment.
Micu este plătit cu aproape 9.000 de euro/lună, sumă ce nu i se părea deloc mare lui Fenechiu, declarându-se mulţumit de activitatea lui.
Venirea unui nou ministru la Transporturi trebuie să ducă însă şi la schimbarea directorilor companiilor, în stilul pur românesc. Iar motive sunt gârlă.
Ameninţări cu DNA
“În urma neregulilor menționate în raportul Corpului de control al MT, probabil că se va întâmpla să-i dăm afară în perioada următoare pe directorul general și pe membrii CA de la compania CFR Infrastructură. Trebuie, însă, să respectăm legea, deoarece există niște proceduri, termene. Legea mă obligă să parcurg niște etape. Cine nu respectă legea poate ajunge la Direcția Națională Anticorupție (DNA). Eu sper să nu mai dureze mult această procedură, pentru că, pentru fiecare zi de întârziere în plus, sunt pierderi”, a afirmat Ramona Mănescu, ieri, la postul de televiziune Digi 24.
Ea anunţase încă din noiembrie că a dispus un control la CFR Infrastructură și CFR Călători: “Există o nemulțumire și am semnale suficient de multe și am motive să fiu îngrijorată că rute stabilite de CFR Călători ca fiind insuficient de profitabile au fost închiriate către privați și au devenit profitabile. Merg oamenii aceia pe rute extraordinar, sunt trase (parcurs tren – n.r.) fantastic de profitabile, trase pe care le-au oprit pentru CFR Călători sunt tot timpul neprofitabile. Sigur, mai există și altă explicație. Pe trasele operate de privați o să vedeți că trenurile sunt cu 3 – 4 – 5 vagoane, atât cât să fie profitabile și sunt pline. Dacă CFR Călători operează cu trenuri de 10 – 12 vagoane, sigur că acele 10 – 12 vagoane nu vor fi niciodată pline. Și asta ține tot de capacitatea managerului privat de a alege cea mai bună soluție pe trasa pe care și-a păstrat-o”.
Menţinerea managementului privat, în analiză
Ministrul arăta atunci că încearcă să stabilească “în ce măsură managementul privat existent este o soluție bună sau este cea mai bună soluție pentru companiile din subordine”.
“În măsura în care acești manageri vor dovedi că pot veni cu soluții bune pentru companie, că pot rentabiliza compania, pot aduce profit în companie și că sunt dedicați acelei companii, sigur că vor rămâne”, a asigurat ea.
Dosare în lucru la DNA, de la TAROM
Corpul de control al Ministerului Transporturilor a descoperit o serie de nereguli și la compania TAROM, unde “s-au întocmit deja dosare, care sunt în lucru la DNA și de aceea nu pot să dau amănunte”.
“Pot, însă, să spun că este vorba despre abuz în serviciu și de atribuirea, către membrii fostului Consiliu de Administrație, a unor sume suplimentare nelegale, de tipul bonusurilor. La nivelul companiei TAROM sunt niște prejudicii, nu cred că sunt atât de mari ca la CFR, dar trebuie recuperate și de aceea am anunțat DNA”, a mai spus Ramona Mănescu.
Amintim că AGA a demis în 4 noiembrie 2013 întreg Consiliul de Administraţie al TAROM, cu tot cu preşedintele Dan Pascariu. CEO Christian Heinzmann a rămas pentru un mandat de 4 ani.
Noul preşedinte al CA a fost numit Dante Stein, consilier onorific al premierului Victor Ponta, iar vicepreşedinte este Manuel Donescu, secretar de stat la MT, transferat pe acest post de la Ministerul Economiei.
Poveste veche
Compania Natională de Căi Ferate “CFR” SA precizează că neregulile semnalate în Raportul Corpului de Control al MT cu privire la dispariţia unor vagoane fac obiectul unor dosare aflate deja pe rolul instanţelor, fiind deficienţe înregistrate de companie în perioada 2003-2004.
“CNCF CFR SA a înaintat încă din anul 2012 sesizări organelor abilitate de control şi a deschis procese pentru neregulile semnalate în situaţia electronică a parcului centralizat de vagoane, speţe care se află în faza de recurs sau în anchetă.
Reamintim faptul că, verificarea evidenţei electronice a parcului centralizat de material rulant al CNCF CFR SA se face prin inventarieri anuale, în baza unei Dispoziţii Comune semnată de societăţi desprinse din fosta SNCFR (respectiv SNTFM CFR Marfă SA, CNCF CFR SA şi SAAF SA), întrucât vagoanele sunt puse în circulaţie pe întreaga reţea de cale ferată, ele nefiind mijloace fixe staţionare permanent şi/sau înregistrate în gestiunea unei persoane, majoritatea fiind identificate şi inventariate anual în locaţii diferite”, se arată în comunicatul remis redacţiei.
900 de vagoane în litigiu
De asemenea, “urmare acţiunii proprii de inventariere a parcului centralizat de material rulant, acţiune efectuată de reprezentanţii CFR SA în anul 2012, a rezultat că peste 900 de vagoane sunt deja în litigiu”.
“Este vorba despre vagoanele care nu au fost preluate cu procese verbale de către CFR SA, încă din anii 2003/2004, data emiterii Ordinelor MTCT, deoarece nu au fost găsite pe teren, dar introduse eronat în sistemul electronic al parcului centralizat de material rulant al companiei (în această speţă, compania are deja două acţiuni deschise pe rolul instanţelor, acţiuni aflate în faza de recurs); vagoane sustrase pentru care s-au transmis sesizări organelor de anchetă şivagoane care nefiind fizic identificate pe teren nu au putut fi inventariate, urmând ca astfel de situaţii să fie actualizate în baza de date electronică”, informează compania.
Totodată, se precizează că “actuala conducere a CFR SA sprijină orice demers întreprins de organele abilitate şi va lua toate măsurile legale ce se impun pentru recuperarea prejudiciului şi pentru clarificarea şi soluţionarea procesului de inventariere a parcului centralizat de material rulant al companiei”.
Situaţia financiară a CFR SA
Despre situaţia financiară, compania revine cu precizările sumare din decembrie, potrivit cărora şi-a redus cu 26,5% arieratele şi cu 26,9% creanţele faţă de trimestrul I 2013, fără a prezenta însă şi cifre concrete în acest sens.
“CNCF CFR SA şi-a achitat deja toate datoriile pe care le înregistra la bugetul de stat şi la bugetul asigurărilor sociale (somaj, sănătate şi CAS), iar rezultatul operaţional (EBITDA) realizat de companie la 30 noiembrie 2013 a fost cu 31,2% mai mare (166,1 mil. lei), faţă de cel realizat la 31 martie 2013 (126,5 mil. lei)”, precizează compania.
Amintim că anul trecut, în 3 aprilie, Guvernul a şters datoriile de 4 miliarde de lei ale companiei (aproximativ 917 milioane euro), prin conversie în acţiuni.
La 1 septembrie 2012, datoriile fiscale ale CFR SA au fost eşalonate pe 7 ani de Executivul Ponta, care i-a succedat la putere lui MRU. Peste alte două luni, BERD a împrumutat cu 175 de milioane de euro compania, pentru a-şi plăti datoriile curente.
În urma acestor măsuri salvatoare, compania anunţa în 7 decembrie 2012 că scăpase de 65% din datorii, respectiv de la 5,5 la 1,9 miliarde de lei, în 10 luni.
Magda SEVERIN