Mănescu: Termenul de plată pentru CFR Marfă rămâne 14 octombrie. Ponta: O să discutăm paşii juridici

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, joi, că termenul de plată pentru CFR Marfă nu poate depăşi data de 14 octombrie, astfel că Gruia Stoica, administratorul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, va trebui până luni să depună diferenţa de 170 milioane de euro din suma de 202 milioane ofertată pentru a intra în posesia celor 51% din acţiunile companiei feroviare de stat. Cu câteva ore înainte de declaraţiile ministrului, premierul Victor Ponta anunţa că o să discute cu Mănescu “paşii juridici”.

Ministrul Transporturilor a arătat că proiectul de hotărâre prin care termenul de finalizare a privatizării urma să fie prelungit a fost promovat de către secretarul de stat Cristian Ghibu, dar nu s-a aflat pe agenda şedinţei de miercuri a Guvernului astfel că “nu a putut fi promovat”.

Ramona Mănescu a precizat că va avea astăzi o discuţie cu premierul Victor Ponta pe această temă. Ea s-a aflat miercuri la reuniunea ministerială de la Luxemburg, unde a avut o întrevedere cu ministrul lituanian al Transporturilor, Rimantas Sinkevičius, care a lansat României invitaţia de a participa la proiectul de transport feroviar Viking – proiect destinat transporturilor de mărfuri între Marea Baltică şi Marea Neagră, între porturile Klapeida (Lituania) si Odessa/Kicevsk (Ucraina).

“Contribuţia CFR Marfă, în calitate de partener în acest proiect, ar consta în preluarea la transport în tranzit a unei părţi din traficul de containere realizat prin Viking pe reţeaua feroviara românească între Giurgiuleşti/Galaţi sau Vadu Siret (implicând transbordarea containerelor) sau Ungheni şi Giurgiu/Ruse. Aceste transporturi ar reprezenta un transfer modal semnificativ de la transportul maritim/naval la transportul feroviar”, precizează un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Nu ştim dacă ministrul Lituanian al Transporturilor are cunoştinţă despre încurcăturile privatizării CFR Marfă, dar ministrul Mănescu pare să-şi facă deja planuri cu compania ca şi când privatizarea nu s-ar încheia.

Despăgubiri la orizont

Cu câteva ore înainte de declaraţiile ministrului Transporturilor, premierul Victor Ponta a spus, întrebat de jurnalişti de ce s-a renunţat la prelungirea termenului prevăzut pentru 20 decembrie, că aşteaptă să aibă o discuţie cu Ramona Mănescu asupra “paşilor juridici”, semn că nu exclude eventuale despăgubiri pe care le-ar cere GFR.

“O să discut cu ministrul Mănescu paşii juridici. Nu cunosc toate detalile tehnice, doamna Mănescu a fost ieri la reuniunea ministerială de la Luxemburg. Când o să se întoarcă în ţară o să discutăm paşii juridici”, a precizat el.

Despre o posibilă acţionare în instanţă a lui Gruia Stoica, ministrul Mănescu a spus: “Nu există nicio acţiune în instanţă, suntem în termenii contractului, cum a fost şi până acum”.

Amintim că Gruia Stoica a declarat că ia în calcul să acţioneze în judecată statul român, pentru a-şi recupera “măcar cheltuielile din perioada procesului de privatizare”. El susţine că în contractul de privatizare a CFR Marfă, pe care l-a semnat în 2 septembrie, nu există niciun termen concret privind plata întregii sume de bani și finalizarea tranzacției, ci doar precizarea că acest lucru trebuie să se întâmple după avizul Consiliului Concurenței.

Dar nici nu s-a grăbit să notifice Consiliul Concurenţei asupra privatizării, începând să aducă documentele abia spre sfârşitul lunii septembrie.

Preşedintele Traian Băsescu avertiza, încă din vară, că GFR va cere despăgubiri de la stat.

Ghimpele Băsescu

La începutul acestei săptămâni, şeful statului “presimţea” că privatizarea CFR Marfă va face obiectul unei anchete a DNA, iar marţi a dat mai multe indicii: ”Un ultim apel la Guvern: să nu se joace cu CFR Marfă, să nu se joace de-a modificarea continuă a condiţiilor în care GFR-ul poate să achite banii. A fost o strategie de privatizare aprobată în Guvern, a fost schimonosită prima parte pentru a scoate un anumit câştigător, au fost modificate condiţiile în favoarea acestui câştigător. Opriţi-vă, pentru că este ilegal! Sigur, nu vreau să-l supăr pe domnul Ghiţă, care va sări să-şi apere partenerul care întâmplător a suplimentat cu vreo 30 de milioane de euro bugetul pentru securizarea frontierei, dar, mă rog, asta-i altă socoteală. Şi poate este bine ca domnul prim-ministru să aibă în vedere că nu-i bine să-ţi legi de picioare un Ghiţă”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.