Peste cinci ore a durat entuziasmantul maraton liric care a încheiat, la Brăila, ediţia 2013 a Cursurilor de Măiestrie Artistică oferite de soprana Mariana Nicolesco. Publicul i-a aplaudat cu încântare, individual sau în duetele, cvartetele şi concertatele în care Maestra, pe tot parcursul serii alături de ei, îi prezenta, îi susţinea, le cerea să reia câte un pasaj pentru a se apropia şi mai mult de perfecţiune.
Amintind cuvintele rostite recent la Reuniunea de la Paris în calitate de Ambasador Onorific UNESCO, Mariana Nicolesco a spus: «Dacă cel mai frumos lucru, cel mai nobil, e acela de a transmite mai departe secretele şi misterele artei pe care am avut şansa de a le descifra şi de a ni le apropria, daţi-mi voie să pronunţ un verb care, în limba română, exprimă ceea ce doresc să spun mai deplin decât orice echivalent în limbile pe care se întâmplă să le vorbesc, a preda, predare, definiţie perfectă a procesului de transfer al cunoştinţelor dobândite şi, prin urmare, al tradiţiilor».
În numele acestui ideal au venit la Brăila zecile de tinere talente din ţară, ca şi de peste mări şi ţări, şi publicul a putut observa că toţi erau pur şi simplu fericiţi, sentimentul de împlinire fiind subliniat de entuziaste aplauze generale.
După cuvântul de apreciere rostit de Radu Boroianu, ministru secretar de stat în Ministerul Culturii, Mariana Nicolesco a oferit Diploma de Onoare şi Medalia Darclée unor artişti români care s-au distins prin arta lor, tenorul Corneliu Fânăţeanu (contactat prin telefon şi deosebit de emoţionat) şi tenorul Vasile Moldoveanu, prezent pe scenă, emoţionat şi el ca toţi artiştii care au primit în anii trecuţi aceste distincţii, “exemple strălucite pentru cei care fac primii paşi pe scena lirică”, pentru a relua cuvintele ilustrei amfitrioane.
Acompaniaţi la pian de Peter Kolcsar şi de Alexandru Petrovici, tinerii interpreţi au strălucit într-un vast repertoriu, cea mai mică eroare vocală, ori de tempo fiind pe loc “sancţionată”, cu naturaleţe şi căldură, de Mariana Nicolesco, spre deliciul publicului.
Dincolo de marele repertoriu de operă, Mariana Nicolesco i-a pus în valoare pe tinerii artişti în cele mai variate domenii ale muzicii: cântece şi un dans specific interpretate de artistele venite din Armenia, în frunte cu Armine Vardanyan; o celebră canzonetă italiană – “Funiculi, Funicula”, de toţi cunoscută, cântată de mezzosoprana Giuseppina D’Arienzo venită de la Salerno, lângă Napoli; muzică de jazz, interpretată magistral de soprana Silvia Micu, însoţită de baritonul Alexandru Constantin şi, surpriză, cu un remarcabil pianist de jazz: noul director al teatrului brăilean, Lucian Sabados.
De un mare succes s-au bucurat toţi interpreţii muzicii de operă, Marcelina Krolicka din Polonia şi soţul ei, David Beucher, din Franţa, Shuang Fang din China, Melanie Campbell din Statele Unite şi compatrioţii noştri Alida Barbu, care a strălucit într-o arie din Telefonul de Menotti pe care a descoperit-o şi studiat-o în aceste zile la Brăila, Emanuela Pascu, Adrian Dumitru şi, desigur, Adela Zaharia şi Bogdan Taloş, aceştia din urmă plecaţi anul trecut de la Brăila direct la Deutsche Oper Berlin.
Pe acest fond de încântare generală s-au desfăşurat în zilele precedente nu numai Cursurile de Măiestrie Artistică, ci şi toate celelalte manifestări, printre care Celebrarea Verdi – Wagner marcată de conferinţa susţinută de dr. Stephan Poen, ilustrată de interpretările wagneriene ale Mariei Slătinaru, ale Eugeniei Moldoveanu, ale lui Cornel Stavru şi ale Magdalenei Cononovici, contactaţi telefonic în direct de pe scena brăileană şi aplaudaţi de cei prezenţi. După care au urmat patru arii din capodopere verdiene interpretate de Mariana Nicolesco. Seara s-a încheiat cu un minunat Recital al tinerilor artişti.
Cu o zi înainte, în cadrul acestui formidabil for cultural, unic în lume în felul său, şi în prezenţa doamnei viceprimar Doiniţa Ciocan, tinerii artişti au luat parte la o splendidă ceremonie omagială Petre Ştefănescu-Goangă în casa în care acesta s-a născut, azi casă-muzeu, restaurată cu fonduri europene, ce poartă numele marelui bariton, în care a răsunat o selecţie de arii de operă interpretate de acesta, ilustrând cuvântul lui Stephan Poen din care cei prezenţi au putut afla că cel care l-a îndrumat spre cariera lirică pe “Bebe” Goangă a fost nimeni altul decât George Enescu.
Mariana Nicolesco a amintit de “marea tradiţie din care vine Petre Ştefănescu-Goangă, familiei sale datorându-i-se chiar teatrul Rally în care, la 1881, debuta Hariclea Darclée şi pe scena căruia din 1995 încoace au venit peste 2100 de talente din 47 de ţări şi 5 continente, în căutarea împlinirilor pe altarul artei sacre a cântului”. (M.S.)