Masterplanul General pe Transporturi, victima schimbărilor politice

Unele licitaţii publice pentru infrastructură vor fi amânate din cauza lipsei de fonduri şi schimbărilor politice, deşi reţeaua deficitară de transport afectează exportatorii, iar investiţiile statului sunt la un nivel critic, potrivit companiei AECOM, care realizează Masterplanul General în Transporturi al României. Amintim că preşedintele Traian Băsescu atrăgea atenţia încă din vara anului trecut asupra acestui aspect, iar recent a reclamat că Guvernul a uitat complet de Masterplan şi de planul de absorbţie a fondurilor europene în exerciţiul bugetar european 2014 – 2020, odată cu scandalul ruperii USL. Comisia Europeană a făcut praf, la mijlocul anului trecut, prima formă a Acordului de Parteneriat, printre altele şi din cauza “lipsei  cronice de capacitate de analiză”. Pe atunci era ministru Relu Fenechiu.

Însă nici proiectul refăcut de Ramona Mănescu şi prezentat de Guvern, odată cu planul de absorbţie, în ianuarie a.c., nu a fost mai bun. După ce şi-a depus demisia în 26 februarie a.c., Mănescu a anunţat că Masterplanul pe Transporturi “este într-o fază înaintată”.

Acum, la şefia Ministerului Transporturilor a venit Dan Şova, care evident că va schimba totul. Fiecare cu viziunea lui.

5 miniştri, un masterplan

În 12 aprilie 2012, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii – condus atunci de un ministru PSD, Alexandru Nazare, a semnat două proiecte de consultanţă cu compania americană ANCOM: pentru elaborarea Masterplanului General în Transporturi al României şi pentru managementul POS-T – în scopul îmbunătăţirii capacităţii de absorbţie a fondurilor europene.

Însă Guvernul Ungureanu a fost dat jos de USL, care a numit în ultimii 2 ani fără 2 luni 4 miniştri ai Transporturilor: Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Ramona Mănescu şi Dan Şova.

În decembrie 2013, premierul Victor Ponta anunţa “Strategia de dezvoltare a autostrăzilor, cu orizont posibil de realizare anul 2018”. În ianuarie 2014, CE a trimis înapoi proiectul, cu termen de refacere luna aprilie. Dar cum în 25 mai sunt alegeri europarlamentare şi apoi vine vacanţa de vară, abia în toamnă România ar avea şanse să dea ok-ul. Iar fonduri europene, poate la anul.

Consultantul nu vede prea multe investiţii anul acesta

Steve Morriss, CEO pentru Europa al companiei americane de consultanţă, proiectare şi management de proiect AECOM, a declarat că resursele bugetare limitate şi situaţia politică vor face ca o parte dintre proiectele publice de investiţii să nu fie lansate în 2014.

“Ne aşteptăm ca o parte din licitaţiile publice să nu fie lansate anul acesta, având în vedere că multe proiecte în derulare duc lipsă de finanţarea adecvată”, a afirmat Morriss, citat de Mediafax.

Întrebat dacă în cazul licitaţiilor care nu vor fi lansate motivul este lipsa resurselor bugetare sau organizarea de alegeri în 2014, Morriss a opinat că este vorba de o combinaţie a celor două.”Cele două elemente sunt legate, în opinia noastră. Este clar că schimbarea Guvernului a întârziat unele proiecte”, a spus Morriss, care a adăugat că şi elaborarea Masterplanului pentru Transport a fost întârziată de schimbările frecvente la conducerea ministerului de profil.

Fără finanţare pentru investiţii

Morriss a apreciat că nivelul investiţiilor publice în infrastructură este critic.

“Investiţiile în infrastructură sunt la un nivel critic, iar reţeaua de transport rutier slab dezvoltată are un efect negativ asupra afacerilor marilor exportatori precum Dacia (Piteşti) şi Ford (Craiova)”, a arătat Morriss. El a adăugat că echipa AECOM din România a făcut, în acest sens, o analiză a diferitelor industrii şi a beneficiilor dezvoltării infrastructurii şi a discutat cu exportatorii respectivi.

Lipsa finanţării proiectelor de infrastructură a determinat AECOM, în urmă cu un an, să implice echipa din România într-un proiect important din Qatar, astfel încât angajaţii să nu fie concediaţi. Morriss a arătat că în prezent finanţarea proiectelor la care compania lucra în România s-a reluat.

Guvernul vrea 70 km de autostradă în 2014, dar nu a început niciunul

Potrivit datelor furnizate de autorităţile române, AECOM arată că în 2014 vor fi finalizaţi circa 70 km de autostradă, majoritatea pe Coridorul IV Paneuropean.

Nu se precizează însă ce sectoare vor fi gata, atât timp cât nu a început nicio lucrare până la această dată.

Steve Morriss a afirmat, totodată, că industria construcţiilor va înregistra probabil o uşoară creştere în 2014, în principal în infrastructura de transporturi şi de apă şi canalizare precum şi cea din sectorul privat.

Potrivit AECOM, în cazul pieţei imobiliare situaţia negativă se va menţine. Astfel, nu se prevăd a fi lansate noi proiecte importante de locuinţe, ci doar noi posibile construcţii de birouri.

AECOM este un furnizor global de suport tehnic şi management în mai multe domenii care ţin de infrastructura de transporturi, utilităţi, mediu, energie, apă şi administraţie.

În România, potrivit lui Steve Morriss, 75-80% dintre proiectele în care este implicată AECOM sunt cu finanţare de stat, în timp ce proiectele cu finanţare privată sunt de doar circa 20% din portofoliu (majoritatea în proiecte de explorare a gazelor de şist), în condiţiile în care în alte ţări din regiune ponderea este de 55% proiecte cu finanţare privată, iar 45% cu finanţare publică. 

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.