Ministrul Iulian Matache a anunţat astăzi că în România au fost eliberate cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule Volkswagen (VW), dintre care 56.000 noi, şi aşteaptă de la Ministerul german al Transporturilor şi de la conducerea Grupului Volkswagen informaţii referitoare la autovehiculele diesel cu motoare “trucate”.
Pentru alte 300 de maşini noi Euro 5 diesel – marca Volkswagen, Audi, Skoda şi Seat – aflate în stocurile dealerilor, RAR a blocat eliberarea cărţilor de identitate.
Maşinile second-hand cu soft de manipulare a emisiilor poluante pot fi în continuare înscrise în circulaţie indiferent dacă au fost cumpărate din România sau din altă ţară, întrucât acestea au fost, deja, înmatriculate anterior şi au carte de identitate, a explicat Matache.
Nici autoturismele deţinute în leasing nu întâmpină probleme, fiind şi ele deja înmatriculate.
O eventuală declasificare a maşinilor în cauză de la norma Euro 5 la Euro 4 ar putea fi luată doar după ce autorităţile române vor intra în posesia datelor pe care grupul Volkswagen le va transmite Ministerului Transporturilor din Germania.
“Am solicitat reprezentanţilor din România ai grupului VW comunicarea imediată a datelor de identificare a vehiculelor care au fost echipate cu dispozitive de manipulare, cu motoare tip familia EA 189. Termenul a fost astăzi şi vreau să vă spun că este vorba de autoturismele grupului, respectiv VW, Audi, Skoda şi Seat. De asemenea, în Germania a fost stabilită data de 7 octombrie pentru transmiterea de către grupul VW a planului de măsuri şi a calendarului de implementare pentru remedierea neconformităţilor acestor autoturisme, sens în care am solicitat Ministerului Transporturilor din Germania să ne comunice aceste informaţii de îndată ce ajung în posesia lor”, a spus ministrul Transporturilor.
În această situaţie se află motoarele Euro 5 diesel de 1.2, 1.6 şi 2 litri, a adăugat Matache.
Ministrul a arătat că nu are în prezent “nicio informaţie oficială” că astfel de probleme ar exista şi la alţi constructori auto.
După primirea informaţiilor, Registrul Auto Român (RAR) va comunica reprezentantului din România al grupului VW toate datele pentru autoturismele înmatriculate cu statut de autovehicul utilizat, pentru a fi rechemate şi acestea alături de cele noi la reţeaua de service a grupului german în România. RAR va urmări implementarea corespunzătoare a calendarului de remediere, a mai spus ministrul Transporturilor.
Costurile pentru rechemarea maşinilor în service vor fi suportate integral de grupul Volkswagen.
Posesorii de maşini Volkswagen pot afla cel mai bine dacă sunt afectaţi de această problemă direct de la dealeri, întrucât aceştia au seriile maşinilor şi informaţiile necesare.
“Rabla” nu e afectată
La rândul său, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a declarat astăzi, într-o conderinţă de presă, că programul “Rabla” nu este afectat, dar dacă unele maşini Volkswagen cumpărate pe normele Euro 5 vor fi declasificate în urma planului de măsuri ce trebuie furnizat de VW pe 7 octombrie, se va vedea cum se va calcula valoarea înregistrată din cumpărarea maşinii respective.
“În momentul în care o sa aflăm suma, în data de 7 octombrie când o să primim planul de măsuri, în momentul acela o să calculăm diferența din taxa de timbru, respectiv de la ce s-a plătit la ce trebuia să se plătească. Suma respectivă va fi comunicată și o să întocmim documentele ca să ne îndreptăm asupra producătorului sau reprezentantului de drept al firmei Volkswagen în România”, a spus Gavrilescu.
Neamţul plăteşte
Ministrul Mediului a precizat că sumele respective nu vor fi recuperate în niciun caz de la populație.
“Persoana care a cumpărat o astfel de mașină a fost de bună credință, a plătit o marcă și a dorit să achiziționeze o mașină Euro 5 de aceea nu consider că este normal ca persoana respectivă să fie plătitoare a unei noi taxe de mediu”, a arătat Gavrilescu.
Dealerii riscă amenzi
Marius Dunca, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), spune că dealerii auto vor putea fi amendați.
“Deocamdată nu am primit nimic, nicio sesizare din partea consumatorilor, dar voi avea astăzi o întâlnire cu miniștrii Transporturilor și Mediului și vom vedea care sunt pagubele (în afacerea noxelor de la Volkswagen — n.r.). Dacă au fost afectate interesele economice ale consumatorului o să îi sancționăm (dealerii — n.r.). Dacă respectivii consumatori nu au avut informațiile necesare când au achiziționat produsul și au fost în imposibilitate să aleagă în cunoștință de cauză. Dacă acesta (consumatorul — n.r.) a fost păcălit s-ar putea sancționa practicile ilegale, incorecte iar amenzile pleacă de la 20.000 la 100.000 de lei”, a precizat el înainte de întâlnirea cu Matache şi Gavrilescu.
ANPC nu a fost sesizată
Dunca a precizat ulterior că “potrivit art. 5, alin. 2, Legea 245/2004 privind securitatea generală a produselor — transpunerea Directivei Europene 2001/’95, în cazul în care producătorii și distribuitorii au cunoștință sau ar trebui să cunoască, pe baza informațiilor pe care le posedă și în calitate de specialiști, că unele produse pe care le-au pus pe piață sau au fost furnizate într-un alt mod consumatorilor prezintă riscuri sau sunt incompatibile cu cerințele de securitate generală, ei trebuie să informeze imediat autoritățile competente. Pe noi trebuiau să ne informeze dealerii”.
“Există suspiciunea de practici comerciale incorecte. Au fost afectate interesele economice și consumatorul a fost dezinformat. A ales un produs în necunoștință de cauză. Amenda este de la 20.000 de lei la 100.000 lei și se aplică dealer-ului”, a explicat şeful ANPC.
Dunca a arătat că nici Volkswagen nu a informat, până în prezent, ANPC cu privire la problemele pe care le are cu softul care reduce poluarea în timpul testelor.
“Amenda este pentru dealer-ul de unde s-a cumpărat autoturismul. Dar așteptăm mai multe detalii și analize. În primul rând, Volkswagen trebuia să ne informeze imediat despre problemele pe care le are. Nu ne-au informat. Așteptăm data de 7 octombrie (când autoritățile române vor primi planul de măsuri de la Volkswagen – n.r.). Cine este de vină, plătește. Dacă este de vină distribuitorul, sancționăm distribuitorul și acesta cred că se va îndrepta împotriva producătorului, dacă au un contract între ei prin care este stipulat acest lucru. În multe cazuri distribuitorul are un contract cu producătorul ca, în cazul în care acesta primește o sancțiune contravențională și este vina producătorului, producătorul trebuie să plătească”, a detaliat Dunca, după întrunirea grupului de lucru constituit în urma scandalului Volkswagen.
Magda SEVERIN