Memorandum pentru Autostrada Comarnic-Braşov. Ponta, lui Şova: În aprilie să ne urcăm pe buldozer şi să-i dăm drumul odată!

Premierul Victor Ponta, ministrul delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova, şi  directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, se vor întâlni joi, începând cu ora 10.00, cu reprezentanţii consorţiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci, Strabag şi Aktor, pentru „finalizarea calendarului şi a restului măsurilor ce privesc atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice pentru proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti – Braşov, tronsonul Comarnic – Braşov. Întâlnirea va avea loc la Palatul Victoria, în Salonul Alb, şi se va finaliza prin semnarea unui Memorandum, informează, miercuri, CNADNR, într-un comunicat remis redacţiei.

La începerea şedinţei de astăzi a Guvernului, premierul Ponta i-a spus ministrului Şova: „Sper ca în aprilie să ne urcăm pe excavator, pe buldozer, pe ce-o fi, domnul Şova, nu ştiu, numai să-i dăm drumul odată, dar e important să finalizăm acest proiect”.

Pare că până şi prim-ministrul a obosit să tot audă laudele lui Şova. Anul trecut nu a început construirea niciunui kilometru de autostradă, iar aceasta după ce, în 2012, după Guvernul Ponta venit la putere, lucrurile au stat la fel. E drept că autostrăzile se aflau pe atunci în atribuţia ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi.

Prima concesionare

Acum, aşteptările sunt mari, mai ales că din cele 3 concesionări anunţate cu mare tamtam, Dan Şova nu a reuşit decât una. Celelalte sunt construirea Centurii de Sud a Bucureştiului şi autostrada Craiova-Piteşti.

Pentru Autostrada Craiova-Piteşti au depus oferte 5 consorţii, anunţa premierul Victor Ponta în 8 mai 2013, ultima zi de depunere a ofertelor. Este vorba despre un consorţiu românesc format din companiile Spedition UMB şi Tehnostrade şi 4 asocieri străine: Obrascon Huarte Lain – OHL ZS din Spania, China Communications Construction Company – Dogus Insaat Ve Ticaret (Turcia) – Egis Projects (Franţa), Strabag (Austria) – Vinci (Franţa) – Aktor (Grecia) şi Impregilo – Salini din Italia. Anunţarea câştigătorului a fost amânată de Şova pentru februarie-martie anul acesta.

Pentru zona Autostrăzii de Centură Sud Bucureşti – care va uni A1 de A2 -, plus operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti-Constanţa (A2) şi a Autostrăzii Bucureşti-Piteşti (A1), CNADNR a primit la finele lunii martie 2013 candidaturi de la companiile străine Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi, dar şi de la companiile româneşti Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98, pentru atribuirea contractului de concesiune.

Şova promisese că va desemna câştigătorul în toamnă, dar a amânat operaţiunea pentru 15 decembrie 2013, fără însă ca evenimentul să se mai producă.

Alte câteva amânări 

Consorţiul Vinci (Franţa) – Strabag (Austria) – Aktor (Grecia) a fost desemnat, în 19 decembrie 2013, câştigătorul licitaţiei pentru construirea în concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, de 58 km.

Până în prezent licitaţia nu a fost contestată. În noiembrie, ministrul delegat Dan Şova anunţa că preţul lucrărilor de construcţie este estimat la 1,2 – 1,3 miliarde euro (circa 21 milioane euro/km), dar CNADNR nu a precizat ulterior la cât s-a cifrat oferta consorţiului câştigător.

Licitaţia a fost lansată la începutul anului trecut, iar în 27 februarie au depus oferte 3 consorţii (cel enunţat mai sus şi declarat câştigător, asocierea Impregilo şi Salini (Italia) şi asocierea Spedition UMB şi Tehnostrade (România), plus China Communications Construction, care s-a retras însă în iunie.

Bucuros de atâtea oferte, Şova s-a şi grăbit atunci să anunţe că în octombrie va da ordinul de începere a lucrărilor, iar după 24 de luni, înainte de finele lui 2016, autostrada va fi gata  “de-ar fi să mă mut cu cortul pe şantier”.

Între timp, anunţarea câştigătorului licitaţiei a fost amânată de mai multe ori, până înainte de Crăciun, iar termenul de finalizare a investiţiei va fi împins în 2017.

A doua câştigare a contractului

Companiile Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia) au mai câştigat odată, în 2010, contractul pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov, dar au renunţat la el pe motiv că ministrul de atunci al Transporturilor, Radu Berceanu, a refuzat să le accepte anumite clauze financiare.

Acum, cele două s-au asociat cu Strabag (Austria), să meargă la sigur.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.