Pe Centura de Sud a Capitalei vor fi amplasate pasarele pietonale după modelul celor montate săptămâna trecută la Buşteni, Azuga şi Comarnic, numai că acestea vor urma, de astă dată, calea licitaţiei, Guvernul urmând să înceapă în curând procedurile.
Cel puţin aşa promite ministrul delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova, care estimează că lucrările vor fi încheiate anul viitor – asta dacă nu vor fi depuse contestaţii la licitaţie.
Cam tot atunci ar trebui să fie gata modernizarea Centurii de Sud a Capitalei, pentru care Guvernul a tăiat finanţarea încă din septembrie 2012 – dar ministrul evită să vorbească.
Vestea proastă este că, atunci când va fi gata, Centura de Sud a Capitalei va fi cu taxă, deoarece segmentul va uni două autostrăzi – A1 şi A2.
Premierul Victor Ponta, ministrul delegat Dan Şova, preşedintele CJ Ilfov, Marian Petrache, şi primarul Bucureştilor, Sorin Oprescu, au inspectat astăzi Centura rutieră a Capitalei, pentru a anunţa că au luat decizia montării pasarelelor pietonale.
Acestea vor “răsări” în zona Prelungirea Ghencea-comuna Domneşti – pentru care există deja un proiect aprobat de CJ Ilfov – şi la intersecţia Centurii Capitalei cu Şoseaua Cernica. Însă lucrările de amplasare trebuie mai întâi avizate prin hotărâri ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB) şi CJ Ilfov. Abia apoi vor “trece” prin Hotărâre de Guvern.
Prelungirea Ghencea rămâne în continuare fără trotuare, astfel că pietonii înoată prin noroi timp de aproape trei sferturi din an.
În luna aprilie, lărgirea la 4 benzi a intersecţiilor problemă de pe Centura Capitalei ar fi trebuit să fie gata, dar în urma tăierii fondurilor, la prima rectificare de anul trecut a Guvernului, investiţia a fost blocată. În bugetul pe anul acesta, CNADNR a primit bani doar cât să achite lucrările executate anul trecut.
Pasarele de autostradă
Despre modernizarea Centurii de Sud nu ştim decât că va fi în regim de autostradă şi că va fi încredinţată în concesiune. Probabil în toamnă. Premierul speră ca în noiembrie să fie semnată documentaţia necesară, astfel încât, în martie-aprilie anul viitor, să se înceapă lucrul la cei 54 de km.
CNADNR a primit la finele lunii martie candidaturi de la companii străine – Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi – şi româneşti – Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98 – pentru atribuirea contractului.
Aşadar, vom avea pasarele peste o autostradă. Nu se ştie sigur dacă acestea vor fi din start mai late sau dacă vor fi aruncate la gunoi după terminarea lărgirii şoselei de centură.
Taxă pe centură
Victor Ponta dă şi o veste proastă: şoferii vor plăti taxă pe Centura de Sud (A0), deoarece va face legătura între Autostrada Piteşti-Bucureşti (A1) şi Autostrada Bucureşti Constanţa (A2). Proiectul este mai vechi, de pe vremea Guvernului MRU, dar neconcretizat până acum.
Dar deocamdată nu trebuie să ne facem griji: investiţia rămâne pe hârtie. “Cei de la CJ Ilfov şi de la Primăria Bucureştiului vă rog să-mi daţi studiul şi hotărârea pentru bucăţica de teren necesară picioarelor podului”, le-a cerut Ponta lui Oprescu şi Petrache.
A explicat apoi că perioada de licitaţie poate să dureze două luni şi că, cel mai probabil, inelul de la Prelungirea Ghencea va fi dat în folosinţă în anul 2014. Nu se ştie luna.
Fluidizare cu Poliţia
“Numai după ce dăm Hotărâre de Guvern putem începe procedura de licitaţie, care durează două luni. Altceva ce putem face în aceste două luni? Putem doar să punem Poliţia (pentru fluidizarea traficului – nr.), dar nu se rezolvă problema pentru că sunt doar două benzi (câte una pe sens – n.r.) şi Poliţia nu poate să îi treacă (pe participanţii la trafic – n.r.) peste calea ferată. Miercuri să avem Hotărârea de Guvern, hai să facem primul pas! Şi în 2014 să o dăm în folosinţă”, a mai spus Ponta.
Până la finalizarea lucrărilor, traficul rutier pe Centura de Sud a Capitalei va fi puternic afectat, în ciuda pasarelelor salvatoare – care, de altfel, vor fi montate şi ele abia anul viitor.
Nici pentru acestea nu sunt bani, dar premierul Ponta speră să obţină fonduri europene. Dacă nu, promite să le aloce din buget. O astfel de pasarelă a costat, pe Valea Prahovei, circa 70.000 de euro. Dar a fost fără licitaţie.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU