Colectarea deșeurilor menajere reprezintă o activitate complexă și continuă, iar autoutilitarele utilizate trebuie să facă față unor condiții… murdare.
Sub presiunea timpului, a regimului solicitant de exploatare și a munților de gunoi la care contribuim fiecare dintre noi, alegerea corectă a autogunoierei este esențială pentru buna desfășurare a activității. Polaris M Holding, companie specializată în colectarea deșeurilor, a decis, în urmă cu trei ani, să își reînnoiască parcul, însă nu înainte de a se asigura că ia cea mai bună decizie.
„Pentru a avea o imagine cât mai corectă asupra calităților vehiculelor existente pe piață, am achiziționat câte 2 sau 3 unități de la mai mulți furnizori, iar, după un an de zile de activitate, le-am analizat performanțele”, a arătat Alfredo Governale, director exploatare parc auto Polaris M Holding.
Au fost urmărite consumurile, capa citatea de transport, capacitatea de încărcare, viteza de încărcare, fiabilitatea, costuri de întreținere, rate de leasing… Toate vehiculele au avut activități comparabile de colectare a deșeurilor menajere, fiind utilizate, periodic, pe aceleași grafice. Ford Trucks, o mașină rezistentă În urma acestui experiment, Ford Trucks a devenit opțiunea Polaris.
„Ford Trucks a ieșit foarte bine la viteză de colectare și capacitate de transport. Este o mașină care poate duce fără probleme. Șasiul Ford Trucks a fost singurul care nu ne-a creat nicio problemă”, a declarat Alfredo Governale.
Și nu este vorba doar de masa deșeurilor, ci, mai ales, de modul de exploatare. Conform experienței companiei Polaris, 90% dintre problemele tehnice pe care le înregistrează parcul auto sunt legate de modul în care sunt ex ploatate.
În plus, drumurile până la de pozite (groapa de gunoi) sunt un dezastru. „Avem nevoie de o mașină fiabilă și, de aceea, ne dorim o mașină fără electronică, fără suspensie pneumatică, pe cât se poate de simplă și rezistentă. Pe șasiurile Ford Trucks pe care le util izez de doi ani, am schimbat, până acum, două ambreiaje și acestea tot din cauza exploatării”, a completat Alfredo Governale.
Având în vedere traficul urban, s-a optat pentru șasiul de 19 t, 4×2. Media de lucru a mașinilor Polaris este de 200-220 de ore pe lună, iar Ford Trucks a atins acest prag și chiar l-a depășit. „Un alt aspect pe care îl apreciez foarte mult este legat de suprastructură, care este extraordinar de simplă. Nu are calculatoare, ci doar relee. Astfel, putem interveni singuri, în propriul atelier, pentru reparații”, a precizat directorul exploatare parc auto Polaris.
Exploatarea unui parc nou de vehicule reprezintă o miză tot mai importantă pentru firmele de salubritate. „Mașinile care se defectează pe traseu înseamnă creșterea timpului în care este parcurs traseul desemnat. În loc de 8 ore, ajungem la 10 sau 12 ore. Acest aspect duce la ore suplimentare pentru angajați și, implicit, la nemulțumirea acestora. Cu noua flotă de Ford Trucks, avem aceleași costuri directe de exploatare, însă au scăzut mult orele de funcționare și a crescut cantitatea colectată. Practic, acesta este un rezultat direct al fiabilității camioanelor”, a spus Alfredo Governale.
Cefin Trucks a livrat, în primul semestru al acestui an, 116 vehicule Ford Trucks, dintr-o piață totală de 431 vehicule specializate înmatriculate în România. Astfel, Ford Trucks deține o cotă de piață de 26,9% din total și 71% cotă de piață pe segmentul de autogunoiere. Cefin Trucks va livra peste 50 de autogunoiere până la finalul anului, menținându-și, astfel, poziția de lider de piață pe acest segment. Cefin Trucks are, la nivel național,12 birouri de vânzare, patru service-uri proprii (București, Deva, Arad și Brașov) și opt parteneri autorizați (Suceava, Baia Mare, Oradea, Cluj, Timișoara, Craiova, Bacău și Constanța) urmând ca, în fiecare dintre următorii ani, să mai deschidă, suplimentar, câte 2 puncte de service, la nivel teritorial.
Noi proiecte
Colaborarea dintre Polaris și Cefin Trucks (importatorul Ford Trucks în România) continuă, pe noi proiecte menite să îmbunătățească activitatea. „Lucrăm la un nou proiect, un compactor de un gabarit mai mic, pentru a colecta mai ușor deșeurile în cartie rele unde este greu de intrat cu auto vehiculele mari. Acele mașini mici care colectează, acum, deșeurile, dar nu le compactează, nu ne sunt de mare ajutor. Practic, avem nevoie de un șasiu mai mic, însă la fel de fiabil, și de o suprastructură compactor de 7 mc”, a arătat Alfredo Governale.
De asemenea, un alt proiect realizat de Cefin Trucks și apreciat de Polaris este închirierea auto specialelor. Practic, Cefin Trucks închiriază gunoiere pentru Polaris, compania de sa lubritate având, la sfârșitul contractului, opțiunea de a achiziționa autospeciala sau de a o înlocui cu una nouă, printr-un nou contract de chirie.
„Nouă ne convine să avem un tarif fix, care să conțină toate costurile (inclusiv mentenanță). Acest sistem de închiriere este foarte utilizat în Italia. Practic, pe coasta lor, de câteva mii de kilometri, foarte multe localități, în timpul sezonului turistic, cunosc o creștere masivă a populației. Din punct de vedere al colectării deșeurilor, efortul suplimentar este foarte mare. Astfel, primăriile din Italia preferă să acopere această nevoie suplimentară de capacitate cu utilaje închiriate. Sunt firme specializate care închiriază autogunoiere”, a explicat Alfredo Governale.
Acest proiect s-ar putea dovedi unul de viitor pentru întregul segment de activitate. „Planul este ca această flotă dedicată închirierii să fie utilizată cât mai mult în timpul anului, acoperind vârfurile, în diferite orașe din țară. De exemplu, vara la mare și iarna la munte…”, a precizat Virginia Maftei, director național de vânzări vehicule mu nicipale și specializate.
În 2017, Polaris M Holding a achiziționat două gunoiere și o automătură Ford Trucks. În urma analizelor efectuate pe parcursul unui an de activitate, compania a ales să înlocuiască flota veche de autospeciale cu vehiculele noi Ford Trucks. Astfel, anul acesta a achiziționat 20 gunoiere și 3 automături Ford Trucks.
Un alt proiect de viitor este autogunoiera electrică. O soluție apreciată de Polaris este și autovehiculul multifuncțional, care este atât compactor, cât și spălător de pubele. „Practic, cu un singur vehicul faci ceea ce, în mod normal, realizai cu două. După colectarea deșeurilor, vehiculul spală pubela, iar apa utilizată pentru spălare este trasă într-un rezervor special, astfel încât nimic să nu ajungă pe stradă. Acesta este un produs foarte bine primit în piață”, a precizat Virginia Maftei.
Virginia Maftei, director național de vânzări vehicule municipale și specializate Cefin Trucks: „Suntem lider pe segmentul autogunoierelor, având peste 70% din piață. În perioada următoare, ne așteptăm la o creștere semnificativă a cererilor, în condițiile în care flota, la nivel național, s-a învechit destul de mult. Produsul cel mai solicitat este autogunoiera de 15 mc, pe șasiu de 19 t și cu motor de 9 l. În ultimii doi ani, am livrat peste 200 de unități.”
Pubelele nu se spală la fiecare ridicare a deșeurilor, iar această mașină este mutată de pe un traseu pe altul, astfel încât, la o anumită perioadă de timp, toate pubelele sunt spălate. „Ne pregătim cu noi proiecte, pentru a face față cât mai multor solicitări din piață. Suntem permanent în discu ții cu clienții noștri și adaptăm produsele în funcție de solicitări”, a arătat Virginia Maftei.
Compania Polaris M Holding a fost înființată în 1998, fiind specializată pe activitatea de salubrizare. Are, astăzi, aproximativ 1.300 de angajați și o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro. Cu o flotă de peste 200 de auto speciale, compania deservește 1 milion de persoane, având ca zone de activitate Con stanța, Târgu Jiu, Năvodari, Mangalia, Alba Iulia, Bumbești-Jiu, Slobozia, județul Teleorman și județul Timiș.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro