La nicio lună de la acordul încheiat cu patronatele, Mișu Negrițoiu, președintele ASF, declară că prețul maximal pentru înghețarea tarifelor RCA timp de 6 luni trebuie majorat cu 25%, la 10.000 de lei, față de cel stabilit cu protestatarii – 7.500 de lei pentru un camion de 16 tone clasa B0.
În acest fel, înțelegerea din ziua protestului – 15 septembrie – nu va fi respectată. Dar nu este prima dată când Negrițoiu încalcă înțelegerile cu transportatorii: ultima dată a făcut-o cu proiectul Legii RCA, când a trimis Parlamentului – chiar de două ori! – un document ce conținea alte prevederi decât cele stabilite de comun acord cu aceștia.
Mai mult, Negrițoiu susține că nu a avut loc nicio negociere și că a emis printr-o normă metodologia de calcul la prețului maximal – deși OUG aprobată de Guvern în preziua protestului nu îi cere acest lucru, ci să stabilească până la 20 octombrie tarifele la care va fi “înghețat” RCA.
„Nu este o primă negociată. Am supus spre consultare condiţiile şi formula de calcul. Ne-am consultat cu toată lumea. Odată stabilită formula, treci la baza de date. Aplici formula pe baza de date şi nimeni nu poate să intervină. Este o primă tehnică şi independentă, nu este o primă negociată. Tarifele trebuie să corespundă legii şi să acopere toate costurile. Toată lumea a fost de acord să acopere toate costurile, inclusiv transportatorii. Chiar ei au fost cei care au spus că trebuie şi o marjă de profit, pentru că noi pusesem o marjă 0. Toată lumea a fost de acord cu acoperirea tuturor costurilor suportate de asigurători. Noi avem o bancă de date care nu este o bancă de date negociabilă, pentru că sunt informaţii istorice. Vin din urmă datele efective. Pe baza acestor date, introducem formula şi rezultatul îl dă calculatorul“, a declarat el, într-un interviu pentru Profit.ro.
Președintele ASF a precizat și că daunele plătite efectiv reprezintă doar o parte a costurilor suportate de asigurători. Aceștia sunt obligați să constituie rezerve pentru daune avizate și neavizate, dar și au și cheltuieli de vânzare, cum ar fi comisionul plătit brokerilor.
“Trebuie desființat un mit. În prețul unei prime intră rata daunei, plățile efective, daunele avizate (IBNR), care este estimat, și rezerva de daună, care iar este estimat. S-ar putea ca lumea să confunde că, de fapt, e vorba doar de rata daunei. Nu. Costurile sunt mai multe. Lumea ignoră că, pe lângă cele 5 miliarde din daune plătite în primele șase luni, mai ai 2 miliarde în rezerve și mai ai și cheltuieli administrative care se duc spre 40%. Deci, piața e pe negativ. Noi raportăm rata daunei, dar unele daune se plătesc peste ani de zile și de aceea ai IBNR și rezervele de daună. Acestea nu sunt de neglijat. Nu sunt bani pe care cineva îi ia. Ei sunt în rezervă. Nu scoate nimeni bani din România”, a spus Negrițoiu.
El mai susține că prețul maxim este, de fapt, calculat pe o metodologie folosită pentru a determina prețul minim necesar a acoperi toate costurile asigurătorilor, acesta fiind principalul deziderat al Legii.
Negrițoiu a amintit că, potrivit datelor publicate de ASF, numai 3% din prețurile RCA au sărit de 20.000 de lei, adică la nivelul maxim, în timp ce aproximativ 12% se află sub 5.000 de lei, considerat nivel minim.
“Dacă prețul minim era administrat inclusiv în interiorul patronatelor, nu mai aveam o problemă acum cu prețul maxim. Alte țări care au administrat liberalizarea RCA au introdus prețul minim. Așa a fost în Slovacia, în Croația. La noi nu s-a făcut asta și s-a ajuns că prețul minim a mers așa de mult în jos încât asigurații nu au mai simțit beneficiile asigurărilor”, a insistat președintele ASF.
Mișu Negrițoiu a precizat că tarifele maximale vor fi calculate mai devreme de 20 octombrie – cum prevedea OUG 54/2016 – și vor fi trimise Consiliului Concurenței pentru avizare. Ulterior, acestea vor fi adoptate prin Hotărâre de guvern.
Valabilitatea acestor tarife este de 6 luni, potrivit Legii concurenței, care acorddă această posibilitate de limitare a prețurilor pe o perioadă limitată. În acest interval de timp, Parlamentul ar trebui să adopte Legea RCA.
Comunicatul ASF cu Acordul scris:
Transportatorii care au protestat în 15 septembrie în Piața Victoriei – UNTRR, FORT, APTE 2002, ARTRI și APULUM – reușiseră să convingă conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) să plafoneze tariful RCA la valoarea de 7.500 lei/an pentru un camion, față de 20.000 lei/an, la cât crescuse la 1 iulie.
Iată comunicatul ASF din ziua protestului:
„Ca urmare a discuțiilor avute astăzi la sediul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) cu reprezentanți ai patronatelor din domeniul transporturilor, s-a stabilit că elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referință pentru polițele RCA, conform OUG emisă de Guvern, sunt următoarele:
– frecvența și dauna medie, ținând cont și de daunele întâmplate și neavizate, precum și de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piață (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016;
– încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziție, taxe etc., de maxim 25%;
– încărcarea pentru aplicarea sistemului de bonus/malus.
De exemplu, se estimează un tarif maxim de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif țintă nu include încărcări pentru profit și marja comercială.
La întâlnire au participat reprezentanți ai UNTRR, APTE 2002, FORT, Apulum și ASF”.
Magda SEVERIN