Chiar dacă din noiembrie 2013, România oferă, în anumite condiţii, posibilitatea neplăţii TVA la import, foarte puţini dintre agenţii economici care ar putea beneficia de această facilitate au apelat-o până în prezent. Despre aspecte cheie privind oportunităţile în domeniul TVA la import s-a discutat cu ocazia forumului organizat în Bucureşti, la sfârşitul lunii februarie, de ARILOG (Asociaţia Specialiştilor în Transport, Depozitare, Achiziţii, Producţie şi Supply Chain) şi Deloitte.
Amânarea plăţii TVA la import este o măsură solicitată de mediul de afaceri de ani de zile. „Din luna noiembrie a anului trecut, operatorii economici autorizaţi care deţin un certificat AEO, cei autorizaţi pentru procedura de vămuire la domiciliu sau cei care au o valoare cumulată a importurilor de cel puţin 100 de milioane în 12 luni anterioare pot beneficia de amânarea TVA la import“, a explicat Mihai Petre, Senior Manager Deloitte Romania. În ciuda faptului că legislaţia vamală foloseşte termenul de amânare, este vorba, de fapt, despre neplata TVA la import, a mai precizat Mihai Petre. Cu toate acestea, din cele aproximativ 70 de companii incluse într-una din cele 3 categorii mai sus menţionate, mai puţin de 10 au decis să aplice pentru a beneficia de această măsură. „Decizia companiilor de a nu folosi această facilitate până la acest moment are la bază lipsa unei informări corecte privind modul ei de funcţionare. În opinia mea, întrebările trebuie puse la nivel de autoritate centrală, nu la nivel de birou vamal, pentru că autorizările se fac la nivel central“.
Ce oferă concret această măsură?
Efectiv, nu se mai plăteşte suma reprezentând TVA normal datorată pentru un import de mărfuri la autoritatea vamală, iar în acest context nu se mai ajunge în situaţia de a solicita restituirea ei. Facilitatea este cu atât mai importantă cu cât recuperarea TVA se face în perioade foarte lungi de timp, care pot depăşi un an şi atrage după sine controale şi riscul de neacceptare a anumitor facturi cu TVA. Facilitatea se potriveşte, în primul rând, societăţilor care fac importuri din afara spaţiului comunitar şi care ar trebui să plătească, în mod normal, TVA, în vamă. Chiar şi în cazul companiilor care fac importuri urmate de livrări locale pentru care se colectează TVA de la clienţi, avantajele există şi se pot traduce într-o perioadă de 55 de zile în care firma poate folosi banii respectivi în alte scopuri. În mod normal, autorităţile au decis să aplice această măsură pentru o anumită categorie de agenţi economici, consideraţi ca fiind de încredere. „Îi numim agenţi economici de încredere pentru că sunt societăţi care au volume mari de activitate sau au un istoric cu autoritatea vamală sau sunt dispuşi să înceapă o relaţie bazată pe încredere cu autoritatea vamală. Atât certificarea pentru vămuirea la domiciliu, cât şi certificarea AEO implică o verificare a procedurilor, care atestă faptul că firma lucrează corect.“ Certificarea pentru vămuirea la domiciliu durează aproximativ 40 de zile, în timp ce, în cazul AEO, termenul ajunge la 6-8 luni, potrivit Senior Managerului Deloitte Romania. Ideal, pentru a beneficia de neplata TVA la import, ar fi ca atât clientul cât şi comisionarul vamal (care, în multe cazuri, este furnizorul de servicii logistice) să fie certificaţi AEO sau pentru vămuire la domiciliu. Dar, potrivit lui Mihai Petre, există variante în care măsura poate fi aplicată şi în cazul în care numai una dintre cele două companii este autorizată în acest sens. Pentru a fi certificaţi pentru vămuire la domiciliu sau AEO, companiile pot folosi resursele proprii sau pot apela la un consultant cu experienţă, care să reducă riscul apariţiei unor surprize din cauza interpretărilor greşite în procesul de autorizare. Mihai Petre a precizat că onorariile practicate de companiile de consultanţă variază în funcţie de complexitatea proceselor şi de modul în care sunt puse la punct în cadrul companiei. „Este cu totul altceva să lucrezi pentru o companie certificată ISO sau pentru una unde nimic nu este pus la punct… Avantajele pe care le obţine compania autorizată sunt notabile“.
AEO sau doar vămuire la domiciliu?
Vămuirea la domiciliu este potrivită companiilor care realizează importuri, deţin, de exemplu, un depozit pe autostradă şi îşi doresc ca marfa să ajungă direct în depozit, fără să mai treacă pe la vamă camionul. „Dar dacă eşti un operator economic cu 10 birouri vamale, care operează atât mărfuri simple cât şi complexe, este indicat să se intre în zona AEO, care automat deschide uşa către alte simplificări. De exemplu, declaraţia este simplificată, mai completezi doar 10 din 40 de câmpuri. Câştigi astfel timp. În plus, vămuirea la domiciliu pentru celelalte 10 birouri se obţine mai simplu, fără verificări similare celor făcute la prima autorizare“, a arătat Mihai Petre. În opinia sa, un logistician care are inclusiv activitate de comisionariat vamal le poate aduce clienţilor o serie de avantaje urmând această direcţie. „Piedicile sunt, în opinia mea, mai mult teoretice. Poţi aplica legea, dacă îţi doreşti cu adevărat acest lucru, iar piedicile pot fi înlăturate realizând adrese în scris la vamă, solicitând audienţe… Atâta timp cât lucrurile nu rămân decât la nivel verbal, cel mai probabil răspunsul pe care îl vei primi va fi negativ. În momentul în care ai pus lucrurile pe hârtie, sub forma unei cereri bine documentate, cu siguranţă vei primi răspunsul corect din partea autorităţii vamale“, a concluzionat Senior Managerul Deloitte Romania.
Mihai Petre, Senior Manager Deloitte Romania:
„Companiile consideră, în general, un procent de 5% pierdere din TVA de recuperat, din cauza întârzierilor care pot ajunge la 1-2 ani, dar şi a problemelor care pot apărea în timpul controlului. De aceea este foarte important să nu ajungi în situaţia de a recupera TVA. Din experienţa noastră, în 90% dintre cazuri, societăţile pot evita acest lucru.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro
Buna ziua,
Am de facut un import de echipamente din SUA. Pot amina plata TVA ului ?
Multumesc anticipat,
Stefan Parau