Nireus Aquaculture a participat in competitia Asociatiei Europene de Logistica (ELA) cu un model interesant de structuri logistice, menit sa aduca pestele proaspat… cat mai proaspat pe masa consumatorului. Sistemul a fost prezentat si la Bucuresti cu ocazia Conferintei Internationale de Logistica si Supply Chain ARILOG 360˚.
Nireus este o companie greceasca avand o cifra de afaceri de aproximativ 200 milioane de euro in 2013, care dispune de 1.100 angajati si distribuie anual 32.900 t peste peste tot in lume. Compania detine facilitati de productie in trei tari, Grecia, Spania si Turcia, retele de distributie in peste 40 de tari, inclusiv Romania, unde a inceput sa exporte sistematic in urma cu cinci ani. Recent, a construit, la Milano, un nou centru de distributie, in cooperare cu STEF, o companie 3PL de dimensiuni mari, cu o cifra de afaceri de 3,2 miliarde euro. „Suntem pe locul al saselea in randul operatorilor (fermierilor) europeni de acvacultura si producem in special biban de mare si dorada, aproximativ 600 t pe saptamana. Avem toate activitatile complet integrate, de la productia de peste pana distributia catre consumatorul final“, a spus Militiadis Chatzimanolakis, general manager pentru activitatea de acvacultura in cadrul Nireus. Compania are intregul lant logistic integrat vertical, de la productie, la distributie, detinand 5 unitati incubatoare de icre, 42 ferme, 8 centre de impachetare, un centru de procesare si un sistem de distributie in peste 40 tari. In plus, Nireus opereaza 3 unitati de pre-ingrasare/crestere, un centru de cercetare-dezvoltare, doua fabrici care produc hrana pentru peste, una care produce plase si custi pentru peste si trei centre de distributie principale in Grecia si Italia.
Structura segmentata pe sectoare
Structura logistica a Nireus Aquaculture este segmentata pe patru linii diferite de produse: peste si produse din peste proaspat si congelat, puiet viu, hrana pentru peste, echipament si produse industriale. De asemenea, aceasta este customizata pe regiuni geografice si pe segmente de piata si canale de distributie (HORECA, retele globale de retail, retele nationale, piete de peste si producatori de peste). In contextul unei conformitati stricte din punctul de vedere al cerintelor de produs, termenelor de livrare si cu un nivel inalt de calitate, Nireus a externalizat o parte din activitatea logistica, avand parteneriate pe termen lung cu firme de 3PL specializate in logistica lantului frigorific. Proiectul logistic implementat recent de catre Nireus poarta „numele de cod“ Really Fresh (Cu Adevarat Proaspat) si a avut ca scop cresterea gradului de prospetime a pestelui livrat catre fiecare punct final de vanzare din intreaga Europa. Factorii cheie care afecteaza eficienta lantului Nireus de aprovizionare cu peste sunt viata de raft relativ redusa a produsului, faptul ca pretul pestelui este determinat de cerere si oferta, faptul ca, de cele mai multe ori, cumparatorii sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare pentru prospetimea produsului, iar producatorii nu accepta returnarea produselor care raman nevandute. Nu in ultimul rand, temperatura trebuie mentinuta la 0-2 grade C in mod constant pe tot parcursul lantului de aprovizionare si produsele trebuie sa poata fi urmarite in fiecare moment. Astfel, principalele provocari ale proiectului implementat de Nireus au fost reducerea timpului total implicat in procesul logistic, eficientizarea acestuia si informarea consumatorilor in privinta gradului de prospetime si a provenientei produsului.
Nou model operational
Pornind de la un sistem mai mult sau mai putin centralizat, in cadrul caruia majoritatea operatiunilor de productie-impachetare-export se realizau din Grecia, Nireus si-a reproiectat operatiunile logistice. In primul rand, a implementat un sistem de previzionare a cererii care sa inlocuiasca sistemul traditional de previzionare a vanzarilor, care masura raspunsul pietei. Apoi, procesul a presupus dezvoltarea unui centru de distributie in Nordul Italiei, in apropiere de cele mai importante piete vestice de peste si de principalele depozite are marilor retaileri. Logistica de tip inbound de la unitatile de impachetare la centrele de distributie a fost redusa, cooperarea cu operatorii 3PL pe fiecare tara a fost revizuita si a fost creata o echipa multi-functionala pentru administrarea evolutiei cererii din piata, a preturilor si a disponibilitatii produselor. Nireus a implementat, de asemenea, un sistem de trasabilitate completa a produsului, de la icre la… farfuria clientului, pe baza unui cod de bare in cadrul unitatilor de vanzare/distributie si pe baza unei etichete sau cod QR pe produs. A fost asigurata o vizilibilitate deplina la nivelul retelei, a fost implementat un nou sistem de productie conectat cu sistemul DRP (Distribution Resource Planing) si au fost optimizate sistemele de inventar in cadrul statiilor de impachetare si al centrelor de distributie din Grecia si Italia prin intermediul DRP. Astfel, noul sistem logistic reduce fluxurile inbound si porneste expeditiile de produs direct din centrele de impachetare, fara a mai trece prin depozite. La nivel general, Grecia livreaza principalele fluxuri direct catre Rusia si Milano, iar din Milano produsele pornesc catre Portugalia, Spania, Franta, Marea Britanie, Olanda, Germania.
Rezultate pe masura
Rezultatul aplicarii noului model a fost o reducere a timpului pe lantul logistic cu 50% si o reducere a ciclului total de viata a produsului cu 25%. Costul de distributie pe fiecare tara a scazut cu 26,5%, iar cel al operatiunilor logistice inbound cu 17,4%. Distanta parcursa de produse a fost diminuata cu 40.000 km, rezultand si intr-o reducere a emisiilor de CO2. Comenzile clientilor sunt onorate in mai putin de 24 h, pe piata italiana timpul scazand de la 36 la 12 h. Nu in ultimul rand, reprezentantii Nireus declara ca dovada prospetimii produsului lucreaza ca un adevarat element magic in vanzari, asigurand loialitatea clientului. In acest sens, sistemul de marketing este customizat pe fiecare tara, cu coduri QR si micro-site-uri in limba tarii respective si pentru profilul de consumator al regiunii respective.
Vanzari Nireus 2013 pe tari
– Italia – 19%
– Franta – 15%
– Spania – 10%
– Portugalia – 10%
– Anglia – 9%
– Grecia – 8%
– America de Nord – 5%
– Germania – 4%
– Rusia – 4%
– Turcia – 3%
– Alte regiuni – 13%
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro