Tehnicienii atelierelor auto din Romania ar putea beneficia de noi oportunitati, potrivit unui nou studiu care evidentiaza ca o treime din autovehiculele din Romania au probleme cu sistemul de franare, fara ca aceste deficiente sa fie evidente. Gama de lichide de frana Comma acopera nevoile a 99% dintre autoturismele care circula pe strazile din Romania si se poate accesa online la www.Commaoil.com, informează compania, într-un comun icat remis redacţiei.
Expertul Comma a testat calitatea lichidului de frana in atelierele auto independente din Europa si a descoperit ca 34% dintre conducatorii auto romani au avut sisteme de franare defecte, ceea ce ii duce la o rata de 17% a expunerii neintentionate la accidente, de fiecare data cand se urca la volan. In Europa, 41% dintre autovehicule opereaza cu lichid de frana sub standardele recomandate.
Lichidul de frana absoarbe umezeala din atmosfera, ceea ce ii reduce eficienta prin scaderea punctului de fierbere. Odata ce punctul de fierbere ajunge sub 180°C, lichidul de frana devine inutil, cauzand erori fatale in functionarea sistemului de franare.
Alba Diagnostics, expertul in testarea lichidului de frana, recomanda inlocuirea acestuia atunci cand punctul de fierbere atinge 200°C. Cu toate acestea, in mod neasteptat pe durata studiului, au fost gasite autovehicule care functionau cu lichidul de frana avand punctul de fierbere la 150°C.
Tabelul punctelor de fierbere al lichidului de frana in Romania
Temperatura°C |
Procentul autovehiculelor |
<181 |
17% |
181-200 |
17% |
201-250 |
42% |
>250 |
24% |
Conform studiului, calitatea lichidului de frana nu depinde de varsta si de kilometrajul unui autovehicul. Pe durata cercetarii, a fost inspectat un vehicul cu 50.000 km la bord al carui lichid de frana avea punctul de fierbere sub 150 °C.
Mai mult de jumatate dintre clientii service-urilor auto, fie au recunoscut ca nu stiu fie au oferit raspunsuri eronate intrebarilor legate de lichidul de frana, iar 40% dintre respondenti au recunoscut ca nu si-au schimbat lichidul de frana in ultimii 2 ani.
In restul Europei, situatia este de asemenea ingrijoratoare, 71% dintre soferii intervievati, nu stiau cum functioneaza lichidul de frana.
Mike Bewsey, purtator de cuvant Comma, declara: “Calitatea slaba al fluidului care controleaza o componenta esentiala de siguranta a masinii este alarmanta, la fel cum este si lipsa de intelegere a modului in care acesta functioneaza. Din nefericire, odata ce lichidul de frana este contaminat, exista un risc foarte mare ca lichidul sa clocoteasca. Acest lucru se poate intampla in conditii de oprire sau de pornire sau daca se remorcheaza ceva. Totodata, aceasta problema este dificil de diagnosticat, in conditiile in care dupa accident, lichidul se raceste din nou si pare a fi normal”.
Lichidul de frana este cauza a nenumarate accidente de masina care au loc in fiecare an. Insa, in timp ce o cercetare vizuala a nivelului lichidului de frana este parte din Inspectia Technica Periodica (ITP), cercetarea calitatii lichidului nu este parte din inspectia obligatorie.
Bewsey a mai adaugat: “Multi soferi considera in mod eronat ca daca au trecut cu bine testul ITP, starea lubricantilor si a altor chimicale este foarte buna. Insa doar testarea temperaturii punctului de fierbere arata calitatea lichidului de frana. Deoarece acest aspect nu este parte din testarea standard, obligatia de a se asigura ca masina este in siguranta, ii revine soferului”.
Tabelul arata informatii despre lichidul de frana in functie de kilometrajul si varsta autovehicului
Kilometraj
|
Temperatura °C |
||||
Kilometraj |
<181 |
181-200 |
201-250 |
>250 |
Average °C |
<60,001 |
1.6% |
3.1% |
7.5% |
2.8% |
214 |
60,001-80,000 |
2.8% |
4.4% |
13.8% |
1.3% |
215 |
80,001-100,000 |
1.9% |
5.6% |
11.0% |
2.2% |
223 |
100,001-120,000 |
2.5% |
3.7% |
6.0% |
0.9% |
211 |
>120,001 |
2.8% |
12.6% |
11.0% |
2.5% |
199 |
Total |
11.6% |
29.5% |
49.3% |
9.6% |
Varsta autovehicului
|
Temperatura°C |
||||
Varsta |
<181 |
181-200 |
201-250 |
>250 |
Average °C |
<3 years |
0% |
0.8% |
0.8% |
0% |
228 |
3-4 years |
0.8% |
2.9% |
1.7% |
0% |
219 |
5-6 years |
1.7% |
6.7% |
7.2% |
2.9% |
210 |
7-8 years |
1.7% |
16.2% |
17.7% |
0% |
220 |
>8 years |
7.2% |
2.9% |
21.9% |
6.7% |
191 |
Total |
11.6% |
29.5% |
49.3% |
9.6% |
De ce starea lichidului de frana este critica pentru eficientizarea franarii?
Sistemele de franare ale vehiculelor moderne – masini, camioane & motociclete etc. – sunt actionate de lichidul de frana sub presiunea hidraulica creata de apasarea pedalei de franare. Chiar si in conditii normale, toate sistemele de franare genereaza o caldura substantiala, astfel ca lichidul de frana trebuie sa aiba un punct de fierbere cat mai inalt, pentru a fi eficient.
Cu toate acestea, lichidele de frana sunt higroscopice, adica absorb umezeala din atmosfera, ceea ce face ca in timp, apa sa contamineze lichidul de frana si sa ii scada punctul de fierbere. Apa fierbe la 100°C, se transforma in abur care, spre deosebire de fluid, se comprima.
Rezultatul este efectul de “pedala moale”, un simptom care apare din cauza unei presiuni hidraulice reduse, ceea ce face ca efectul de franare sa fie diminuat sau anulat atunci cand este apasata pedala de franare. Insa, cand lichidul se raceste, se condenseaza inapoi in stare lichida si pare ca restabileste functia de franare normala, pana cand procesul de incalzire se repeta. Datorita caracteristicilor sale de eroare neasteptata de franare, aceasta conditie a fost numita ’’criminalul silentios’’.
Cosan este unul dintre cele mai mari conglomerate din Brazilia, care opereaza in sectoare de dezvoltare strategica a tarii, precum infrastructura si energie. Cosan Lubricants and Specialties produce si distribuie cele mai avansate produse in zona automotive si produse industriale sub brandul Mobil si a lasat o amprenta semnificativa in Marea Britanie si in Europa, prin Comma. (M.S.)