Două noi puncte de trecere a frontierei cu Bulgaria vor fi deschise traficului internaţional de persoane şi de mărfuri în judeţul Constanţa, după ce ţara vecină a aprobat, recent, acest lucru, anunţat de partea română încă din luna iulie. Primul punct de frontieră va fi între Kruşari (Bulgaria) şi Dobromir (România), iar al doilea între localităţile Kainardja (Bulgaria) şi Lipniţa (România). Deocamdată s-au obţinut doar aprobările, astfel că nu se ştie cât vor dura lucrările de amenajare.
Punctele vamale vor fi construite cu fonduri furnizate prin intermediul programului de cooperare transfrontalieră româno-bulgar (2007-2013).
Spaţiile şi dotările necesare Poliţiei de Frontieră pentru fiecare dintre cele două noi puncte de trecere a frontierei:
Infrastructură:
– 2 artere de control pentru fiecare sens + 1 arteră pentru controlul amănunţit al vehiculelor şi TIR-urilor;
– zonă de întoarcere pentru vehicule în situaţia refuzului intrării;
– zonă separată pentru controlul amănunţit al vehiculelor, inclusiv TIR.
Cabine de control:
– 1 cabină dublă pe sensul de intrare;
– 1 cabină dublă pe sensul de ieşire;
– 1 cabină în zona separată pentru controlul amănunţit al vehiculelor, inclusiv TIR.
Împrejmuire şi supraveghere perimetrală:
– gard de separare a traficului de marfă de traficul de pasageri;
– gard de separare a fluxurilor de intrare/ieşire;
– gard perimetral suficient de înalt şi cu sisteme antiescaladare;
– sistem de supraveghere perimetral;
– sistem de supraveghere video care să acopere întreaga suprafaţă a punctului de trecere.
Semnalizare/presemnalizare:
– panou de semnalizare care să marcheze intrarea în România, stat membru al Uniunii Europene;
– panouri electronice pentru presemnalizarea tuturor fluxurilor de pasageri, cu cel puţin 75 de metri în faţă;
– panouri electronice deasupra fiecărei artere pentru semnalizarea fluxurilor de călători, potrivit prevederilor anexei III la Regulamentul (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen).
Spaţii interioare:
– o încăpere pentru şeful punctului de trecere a frontierei;
– o încăpere pentru dispecerat, armament de serviciu şi pentru monitorizarea sistemelor de supraveghere video de la nivelul punctului de trecere a frontierei;
– o încăpere pentru biroul criminalistic şi intervievarea persoanelor, eliberarea de formulare (linia a II-a control documente) cu vizibilitate directă către fluxul de pasageri (linia de control, pe partea sensului de intrare);
– o încăpere pentru persoanele reţinute;
– o încăpere pentru solicitanţii de azil, într-o zonă securizată, cu acces la facilităţi de igienă (toalete, duşuri) cu amenajările corespunzătoare pentru o şedere de până la 20 de zile, cu supraveghere video pe holuri;
– o încăpere pentru pregătirea personalului turei.
Seifuri metalice-confecţii metalice în funcţie de specific punct pentru păstrarea vizelor şi ştampilelor de intrare/ieşire
– mobilier pentru fiecare încăpere, conform destinaţiei acesteia.
Echipamente IT şi criminalistică
Linia I de control, dispecerat, camera şefului PTF:
– 10 ştampile trafic (5 pentru ieşire şi 5 pentru intrare);
– 5 cititoare optice fixe pentru documente;
– 5 minikituri pentru examinarea documentelor care conţin: minimicroscop cu sursă de lumină care măreşte de 30 de ori, lampă retroreflectivă, lupă gradată care măreşte de 8 ori, lampă portabilă cu lumină albă şi UV, suport de plastic gradat pentru măsurarea unghiurilor şi distanţelor şi pensetă de oţel;
– 2 aparate de detecţie a falsurilor, cu filtre de lumină şi lupă;
– 5 lămpi staţionare UV;
– 4 staţii de lucru cu acces la baze de date în cabinele duble de control;
– 1 staţie de lucru cu acces la baze de date în cabina din zona pentru controlul amănunţit al vehiculelor;
– 1 staţie de lucru cu acces la baze de date pentru dispecerat;
– 1 staţie de lucru cu acces la baze de date pentru şeful PTF;
– 5 dokubox;
– 8 UPS;
– 5 lanterne;
– o trusă narcotest;
– una bucată endoscop;
– 2 seturi oglinzi control autovehicul;
– 10 staţii radio.
Linia a II-a de control:
– 1 staţie de lucru cu acces la baze de date;
– 1 imprimantă;
– 1 comparator videospectral;
– 1 telefon/fax.
Magda SEVERIN