Reţeta companiei Onci Eurotrans 96 este una cunoscută în România. Actualul patron a luat legătura cu domeniul transporturilor pe vremea comunismului, iar după anii ’90 a înfiinţat propria companie.
Cunoştinţele deţinute în domeniul transporturilor şi posibilitatea de a achiziţiona camioane l-au determinat pe Ion Oncică să-şi deschidă propria firmă de transport.
„În 1992, am înfiinţat Onci Eurotrans 96, iar primele camioane le-am achiziţionat în 1995, când am abordat în mod direct transportul internaţional de marfă. Am rămas specializaţi pe transport internaţional, încheind contracte care vizau Italia, Danemarca şi Franţa. Din anul 2012, abordăm şi transportul intracomunitar. Lucrăm atât pe bază de contract cât şi cu casele de expediţii, înregistrând o istorie pozitivă pe acest segment“, a explicat administratorul companiei. Din anul 1995 până în prezent, lucrurile au evoluat, parcul a crescut, iar managementul firmei este asigurat astăzi atât de Ion Oncică, în calitate de administrator, cât şi de fiul său, Victor Oncică.
Analiza pieţei
Transportul comunitar înseamnă bani mai mulţi, dar, în ultima vreme, şi taxe mai mari.
„Pentru că ne numărăm printre cei care fac transport comunitar, suntem afectaţi de schimbările din Franţa. Aşteptăm să vedem cum vor evolua lucrurile şi suntem pregătiţi să ne adaptăm schimbărilor. Am prins mai multe perioade în transport şi pot spune că 2006-2008 a fost cea mai bună perioadă, întrucât tarifele erau bune. În 2008, am achiziţionat maşini noi şi am intrat în criză, în plină investiţie; ne-am repliat şi am dus toate leasing-urile la capăt. Maşinile noastre rulează astăzi, în medie, 10.000 km pe lună“, a menţionat Ion Oncică. Administratorul Onci Eurotrans’96 nu vede grupajele ca o variantă pentru viitor, iar sistemul de recuperare al celor 4 eurocenţi din acciză pare greu de accesat din cauza birocraţiei exagerate. „În ceea ce priveşte alimentarea de carburant, am optat pentru varianta vrac, achiziţionând propriul bazin de motorină. În afara ţării, facem alimentările cu cardurile de combustibil. Profitul în domeniul transporturilor rutiere de marfă este scăzut, motiv pentru care trebuie să acordăm o atenţie sporită costurilor“, a subliniat Ion Oncică, adăugând că, pentru a le optimiza, şoferii companiei au urmat cursuri de conducere economică la Volvo. „Folosim sistemul de monitorizare Dynafleet, care transmite informaţii prin GPS, dar şi un sistem de sonde, care ne ajută să urmărim consumul vehiculelor. În momentul decontului, analizăm împreună cu şoferul maniera în care s-a condus şi modalităţile în care pot fi îmbunătăţite performanţele acestuia, raportat la consumul de carburant“, a menţionat administratorul Onci Eurotrans’96.
Viziune
În anul 2014, s-a considerat că este momentul pentru înnoirea parcului auto, fiind achiziţionate 5 noi ansambluri, formate din 5 autotractoare Volvo şi 5 semiremorci Krone. În acest moment, compania deţine 16 camioane MAN, Volvo şi Scania, normele de poluare variind de la EURO 3 la EURO 6. „Deşi nu este o perioadă uşoară, am făcut această investiţie. Am achiziţionat 5 maşini, ceea ce reprezintă 30% din flotă. Suntem optimişti şi sperăm că lucrurile vor evolua bine. Viitorul meu îl văd la pensie, iar conducerea va rămâne în familie. Pe lângă firma de transport, fiul meu deţine un service, care ne ajută să rezolvăm orice problemă rapid, iar fiica mea o casă de expediţii cu vechime în domeniu. În opinia mea, mărimea flotei nu trebuie să depăşească 20 de camioane, fiul meu, însă, susţine că «o flotă importantă aduce credibilitate mai mare în faţa clientului»“. Stabilitate sau dezvoltare…? Probabil rămâne principala întrebare pe care şi-o pun mulţi transportatori români în acest moment.
Ion Oncică, administrator Onci Eurotrans 96:
„Afacerea noastră este una de familie, iar şoferii noştri reprezintă cartea de vizită – tocmai de aceea am încercat să-i fidelizăm”.
Alexandru STOIAN