De 4 luni se chinuie Primăria Capitalei să înlocuiască linia de tramvai pe o distanţă de 50 de metri în zona intersecţiei Piaţa Muncii cu Mihai Bravu din Sectorul 3 al Capitalei şi nu reuşeşte. Şantierul durează, de fapt, de 4 ani, când a început refacerea şi modernizarea pasajului rutier, iar un an mai târziu ar fi trebuit să fie gata totul. Iniţial, contractul a fost de 40.893.000 lei, dar în următorii 3 ani s-au adus suplimentări de 75 de milioane de lei, în clasicul obicei al edililor de pe oriunde din România.
Lucrările la Pasajul Muncii au început – cum altfel! – toamna. Toamna lui 2010.
Concomitent cu montarea schelelor pentru consolidarea şi placarea pereţilor pasajului, Primăria Capitalei a trecut la amenajarea de spaţii verzi, arcade şi pergole pe lângă bretelele de circulaţie de la exterior.
A venit iute iarna iar lucrările au fost sistate până anul viitor, la mijlocul vacanţei de vară. Circulaţia a rămas însă restricţionată pe câte o bandă.
La termenul scadent, toamna lui 2011, primarul general Sorin Oprescu a constatat, într-o vizită pe şantier, că “pasajul e puţin întârziat”. Dar şi când va fi gata…!
Totul a ţinut-o aşa timp de 3 ani, până la jumătatea lunii iulie anul acesta, când s-a trecut la lucruri mai serioase: înlocuirea liniilor de tramvai.
Dar între timp, lucrarea s-a scumpit de două ori. În bugetul pe 2012, Primăria Capitalei a suplimentat cu 50 de milioane de lei lucrările, suma fiind alocată la pachet şi pentru B-dul Aerogării.
Anul următor, în bugetul din 2013 al municipalităţii, Sorin Oprescu a prevăzut suplimentarea cu 25 de milioane de lei a lucrărilor.
Înlocuirea căii de rulare a necesitat devierea traseului tramvaielor 40 şi 56, care circulă de la jumătatea lui iulie între ,,Piaţa Sf. Vineri” şi intersecţia Calea Călăraşilor/Str. Traian, apoi pe Str. Traian, Bd. Ferdinand, Şos. Pantelimon, Bd. Chişinău, Bd. Basarabia.
Pentru preluarea călătorilor din zonă a fost înfiinţată linia navetă de autobuze 656, între terminalele ,,Bd. Basarabia” şi ,,Foişorul de Foc’’, pe traseul: Str. Lucreţiu Pătrăşcanu, Bd. Basarabia, Cal. Călăraşilor, Str. Traian, cu întoarcere prin Str. Iancu Cavaler de Flondor, Bd. Pache Protopopescu, Str. Traian, Cal. Călăraşilor, Bd. Basarabia, Str. Lucreţiu Pătrăşcanu.
Însă şi autobuzele circulă îngreunat la Pasajul Muncii, ca întreg traficul din intersecţie, ce se strecoară firav printre buldozere şi muncitori.
Evident, când se lucrează.
Au trecut aproape 4 luni iar cei circa 50 de metri de cale de rulare a tramvaiului sunt departe de a fi finalizaţi.
Oamenii din zonă par să se fi obişnuit cu şantierul care nu se mai termină.
Mai e o lună şi vine iarna, iar dacă lucrările vor fi sistate din nou până vara viitoare, traficul din intersecţie va fi un coşmar.
Pasajul Muncii a fost construit în anul 1985 şi face legătura între Şos. Mihai Bravu, Calea Călăraşilor, B-dul Decebal şi B-dul Basarabia.
El asigură, prin partea de vest, continuitatea traficului din centrul Capitalei dinspre Piaţa Unirii prin Calea Călăraşilor, Matei Basarab, B-dul Unirii, B-dul Decebal, spre estul Capitalei, prin B-dul Basarabiei, precum şi iesirea spre localitatea Călăraşi, pe DN3.
Pasajul acoperă şoseaua Mihai Bravu pe o lungime de 124 m şi este încadrat de două rampe de 200 m în partea de nord, spre Vatra Luminoasă, respectiv 169,28 m în partea de sud, înspre Baba Novac. Pasajul asigură un gabarit de liberă trecere, confortabil, de 5 m.
Totodată, pasajul delimitează traficul pietonilor şi călătorilor cu metroul de cel rutier, pe direcţia nord-sud, în lungul şoselei Mihai Bravu, prin subtraversarea acestora pe sub Calea Călărasilor şi B-dul Basarabia, pe direcţia est-vest, facilitând circulaţia denivelată atât pentru circulaţia auto, cât şi pentru liniile de tramvai.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU