Angajatorii români prevăd un climat de angajare în mare parte pozitiv în trimestrul III. Activitatea de angajare va continua într-un ritm pozitiv, dar moderat în următoarele trei luni, arată ediția din trimestrul III/2015 a Studiului Manpower privind Perspectivele de Angajare de Forță de Muncă.
Un sfert dintre angajatorii români anunță intenții de creștere a numărului de angajați în al treilea trimestru al anului 2015, iar 11% anticipează scăderi, rezultând o Previziune Netă de Angajare ajustată sezonier de +7%, cu 2% mai slabă decât în trimestrul II, dar și decât în trim. III/2014. Cu toate acestea, este de așteptat ca în intervalul iulie – septembrie 2015 numărul de angajați să crească în mai mică sau mai mare măsură în nouă din cele 10 sectoare de activitate și șapte din cele opt regiuni.
“Piața este mai dinamică decât în trimestrele anterioare: mai mult de o treime din angajatori prevăd o schimbare în dimensiunea forței lor de muncă și doar 62% nu anticipează modificări. O mare parte a activității va fi pozitivă, dat fiind că 1 din 4 angajatori români anunță intenția de a își crește numărul de angajați, dar diferențele dintre regiuni și sectoare de activitate continuă să persiste,” spune Valentin Petrof, directorul general al ManpowerGroup România.
„Aceasta înseamnă că cei aflați în căutarea unui loc de muncă ar trebui să-și evalueze oportunitățile de angajare în ansamblu, pe o scară mai largă, iar angajatorii ar trebui să ia în considerare bazine mai variate de forță de muncă, cu nivele diferențiate de talente disponible sau deficitare, atunci când își formulează strategiile de creștere și investiție”, adaugă el.
Cu o singură excepție: în ultimele 10 trimestre angajatorii din Industria prelucrătoare au fost cei mai optimiști din țară și continuă să prognozeze un ritm de angajare susținut și în trimestrul III/2015. Previziunea Netă de Angajare în sector este de +19%, cu 7% sub cea din trimestrul II și cu doar 1 punct procentual mai puternică decât în trimestrul III al anului trecut.
Cea mai abruptă scădere față de trimestrul anterior, de 13%, este însă raportată de către angajatorii din sectorul Comerț cu ridicata și cu amănuntul, unde Previziunea Netă de Angajare este de +9%, față de +22% în trimestrul II.
Intențiile de angajare s-au restrâns față de trimestrul trecut în8 din cele 10 sectoare de activitate, au rămas stabile într-unul, și au crescut cu o marjă mică în cel de-al zecelea. Perspectivele sunt însă pozitive în ansamblu, cu excepția sectorului Energie electrică, apă, gaze, în care Previziunea este de -8% pentru al doilea trimestru consecutiv, și nu a atins cote pozitive decât o singură dată în ultimii doi ani.
Intențiile de angajare au slăbit față de trimestrul II și din punct de vedere regional, cu până la 23 de puncte procentuale în regiunea Nord-est și 18 puncte procentuale în regiunea Sud, angajatorii din regiunea Centru fiind singurii care și-au consolidat prognoza față de trimestrul anterior cu doar 1 punct procentual, de la +13% la +14%. Prognoza este însă în mare parte luminoasă, cu excepția regiunii Sud-vest, unde perspectivele de angajare rămân staționare, cu o Previziune de 0%.
Cei mai optimiști sunt angajatorii din regiunea Vest, care raportează o Previziune Netă de Angajare de +21%, cu 4 puncte procentuale mai slabă decât în trimestrul anterior, dar considerabil mai puternică decât în trimestrul III/2014, față de care s-a întărit cu 15 puncte procentuale. Pentru regiunile Nord-est și București și Ilfov angajatorii au prognoze moderate, raportând Previziuni de +8%, respectiv +7%.
Angajatorii din organizațiile cu peste 250 de angajați și cei din organizațiile mijlocii (între 50 și 249 de angajați) sunt din nou cei mai dispuși să-și crească numărul de angajați, raportând Previziuni de +15%, respectiv +12% pentru intervalul iulie – septembrie.
Cu toate acestea, optimismul acestor angajatori s-a diminuat oarecum față de trimestrul trecut, ceea ce s-a întâmplat și în cazul organizațiilor mici, unde Previziunea Netă de Angajare de +5% este cu 3 puncte procentuale mai slabă decât în trimestrul II/2015. În schimb, ritmul de angajare din organizațiile foarte mici, cu până la 10 angajați, a încetinit considerabil față de trimestrul anterior (cu 9 puncte procentuale), angajatorii raportând o Previziune Netă de Angajare de 0%.
„Incontestabil, optimismul angajatorilor s-a atenuat puțin față de trimestrul anterior, dar intențiile de angajare continuă să fie pozitive, ceea ce nu poate fi decât în avantajul celor aflați în căutarea unui loc de muncă, mai ales proaspeții absolvenți din 2015. Totuși, această prognoză poate duce la dificultăți în recrutare. S-a văzut recent că ponderea angajatorilor care spun că numărul de candidați calificați disponibili pe piață este insuficient pentru nevoile lor a crescut cu 7% față de 2014. Pe fondul unor planuri de angajare robuste, competiția pentru talente se va intensifica, deci angajatorii ar trebui să aibă în vedere soluții noi pentru a putea susține creșterile de personal pe care le-au prognozat în trimestrul III,” a adăugat Valentin Petrof.
* Notă: Previziunea Netă de Angajare se obţine făcând diferenţa dintre procentul de angajatori care anticipează o creştere a volumului total de angajări şi procentul de angajatori care prevăd o scădere a angajărilor în locaţia lor, în trimestrul următor. Pentru ţările care au acumulat date cel puţin 17 trimestre consecutiv, printre care şi România, cifrele citate au fost supuse ajustării sezoniere, cu excepţia cazului în care se specifică altfel.
Studiul integral în limba română poate fi vizualizat aici: https://bit.ly/MEOS_Romania_
Despre studiu:
Studiul Manpower privind Perspectivele Angajării de Forţă de Muncă este cel mai longeviv și cuprinzător studiu din lume privind activitatea de angajare. ManpowerGroup administrează acest studiu predictiv încă din 1962, iar în prezent în cercetare sunt incluși peste 59.000 de angajatori din 42 de țări și teritorii, cărora le sunt măsurate trimestrial intenţiile de a-și creşte sau de a-și diminua numărul total de angajați pe parcursul trimestrului următor.
Studiul este un barometru al tendințelor și activităților de pe piața forței de muncă, fiind utilizat de Banca Națională a Angliei în redactarea rapoartelor sale privitor la inflație și ca sursă a raportului lunar privitor la perspectivele economice și sociale în Uniunea Europeană Monthly Monitor, redactat de Comisia Europeană. Datele studiului independent al ManpowerGroup sunt utilizate în egală măsură de analiști financiari și economici din întreaga lume în evaluarea situației piețelor de forță de muncă.
Pentru România, cercetarea de teren s-a derulat în intervalul 15 – 28 aprilie 2015 pe un eşantion reprezentativ de 625 de angajatori. Rezultatele obţinute au o marjă de eroare de +/-3,9%.
Despre ManpowerGroup România
ManpowerGroup România este unul din liderii în domeniul soluţiilor inovatoare ce privesc forţa de muncă, creând şi oferind clienţilor săi soluţii care să-i ajute să fie câştigători în lumea contemporană a muncii. Compania este specializată în: recrutare permanentă şi pe bază de contract, evaluare şi selecţie, muncă temporară, payroll, gestiune şi administrare de contracte, externalizare şi consultanţă în domeniul resurselor umane.
Manpower Professional, brand al ManpowerGroup, oferă o gamă largă de servicii de recrutare, munca temporară, selecţie, externalizare şi consultanţă la nivel de middle & top management şi specialişti. Resursele deţinute, clienţii internaţionali şi reputaţia dobândită atrag candidaţi talentaţi, cu un nivel de educaţie ridicat, şi profesionişti cu o experienţă vastă în domeniul în care activează. În România, ManpowerGroup este prezent din 2003, având 13 agenţii active în: Bucureşti, Timişoara, Braşov, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Ploieşti, Piteşti şi Sibiu.
ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) (www.manpowergroup.com) este expertul global privind forța de muncă, creând soluții inovatoare în domeniu de peste 65 de ani. În calitate de experți în forța de muncă, în fiecare zi conectăm la piața muncii peste 600,000 de persoane cu diverse abilități, într-o varietate de domenii și industrii. Familia brandurilor ManpowerGroup – Manpower®, Experis™, Right Management® și ManpowerGroup™ Solutions – ajută peste 400,000 de clienți din 80 de țări și teritorii să identifice, atragă, dezvolte și gestioneze talentele de care au nevoie, oferindu-le soluții cuprinzătoare și integrate.
În 2015, ManpowerGroup a fost recunoscută drept una dintre companiile cu cele mai înalte standarde etice la nivel global pentru al cincelea an consecutiv, și desemnată de revista Fortune drept una din Cele Mai Admirate Companii, consacrându-i poziţia de cel mai de încredere și apreciat brand din domeniul în care activează. (M.S.)