Consumul berii a înregistrat din România, pe primul semestru, o creştere de 4% faţă de perioada similară a anului 2011, însumând astfel 8,3 milioane hectolitri. Volumul de vânzări înregistrat în perioada ianuarie – iunie 2012 de către Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, Ursus Breweries şi United Romanian Breweries a atins 7,8 milioane hectolitri, în creştere cu 5,4% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit unui comunicat transmis miercuri de Asociaţia Berarii României. Este prima creştere în ultimii 4 ani, de când piaţa berii a fost afectată de recesiune.
“După o lungă perioadă în care piaţa berii a fost profund marcată de un context economic nefavorabil, mai exact la 4 ani de la declanşarea recesiunii, se înregistrează prima creştere. Această evoluţie se datorează unui cumul de factori care a generat la nivel de piaţă reluarea unui trend pozitiv. Astfel, temperaturile ridicate şi Campionatul European de Fotbal au reuşit să creeze un context favorabil revenirii unor obiceiuri de consum pe care perioada de criză le modificase într-o mare măsură”, a declarat preşedintele Asociaţiei Berarii României, Hezy Ovadia.
Peste 98% din cantitatea de bere consumată în România este asigurată din producţia internă, piaţa berii înregistrând cel mai mic nivel al importurilor din industria alimentară.
Industria berii generează 76.000 locuri de muncă, atât în unităţile de producţie, cât şi în sectoarele adiacente precum retail, industrie ospitalieră, furnizori şi distribuitori.
Scăderea cumulată a pieţii din perioada 2009 – 2010 a ajuns la 16%, iar numărul locurilor de muncă generate de industria berii la nivelul întregii economii a ţării, direct şi indirect, s-a redus cu un procent important, de 21%, scăzând de la 96.400, la 76.000.
Taxe de 651 mil. euro plătite în 2010
La nivelul anului 2010, veniturile la bugetul de stat obţinute prin încasările de TVA şi alte taxe precum asigurările de sănătate, contribuţii sociale aferente producţiei de bere şi vânzărilor au fost estimate la 651 mil. euro, conform unui studiu Ernst&Young. Potrivit aceluiaşi raport, valoarea adăugată produsă de industria berii în acelaşi an, a atins 509 mil. euro, constând în achiziţii de bunuri şi servicii din alte ramuri ale economiei.
În 2011, volumul total al pieţei berii a atins 17 milioane hl, menţinându-se la nivelul anului precedent, iar vânzările au atins un volum de 15,6 milioane hl.
Investiţiile totale efectuate de membrii Asociaţiei au înregistrat, la nivelul anului trecut, 61 mil. euro, în creştere cu 10 mil. euro faţă de 2010.
Fiecare român a consumat 89 de litri de bere, anul trecut
Având ca referinţă datele furnizate de ultimul recensământ al populaţiei României, consumul de bere per capita, în 2011, a atins valoarea de 89 litri.
Pe de altă parte, contribuţia la bugetul de stat prin diferite taxe ale membrilor Asociaţiei a atins 272 mil. euro, în creştere cu 2 mil. euro faţă de 2010.
În acest moment, cele 5 companii producătoare de bere membre ale Asociaţiei asigură 4.200 de locuri de muncă în cele 10 fabrici de bere din Braşov, Buzău, Constanţa, Craiova, Miercurea Ciuc, Pantelimon, Ploieşti, Sebeş, Târgu Mureş, Timişoara.
Producător nou: Clinica de Bere din Timişoara
Acestora li se adaugă, începând cu 2012, un nou producător, Clinica de Bere din Timişoara, o microfabrică care va completa cu succes eforturile Asociaţiei în direcţia dezvoltării culturii berii în România.
Asociaţia Berarii României a fost înfiinţată în anul 2004, iar 5 dintre cele mai mari companii care activează pe piaţa din România sunt în prezent membre ale organizaţiei. Cele 5 companii producătoare furnizează peste 90% din cantitatea de bere consumată în România.
Din ianuarie 2008, organizaţia este membră a Asociaţiei Berarii Europei, care are 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. (M.S.)