Ca de obicei, în luna februarie, luăm pulsul pieţei cu privire la anul în curs. Operatori importanţi din piaţă au răspuns la cinci întrebări propuse de revista Ziua Cargo, oferind informaţii cel puţin interesante privind modul în care ar trebui să arate anul 2014, inclusiv din punctul de vedere al planurilor de dezvoltare.
1. Cum consideraţi că va fi anul 2014 faţă de 2013 pentru ramurile de logistică şi transport?
2. Care sunt principalele ameninţări pe care le identificaţi?
3. Dar oportunităţi?
4. Aveţi în vedere investiţii la nivelul companiei în acest an? Dacă răspunsul este afirmativ, veţi investi în flotă sau în spaţii de depozitare?
5. Cum consideraţi că va fi anul 2014 pentru compania dumneavoastră?
Mircea Mănescu, Director General Ahead Logistics
„2014 are premisele unui an mai bun“
„Considerăm că anul 2014 are premisele unui an mai bun comparativ cu anul precedent. Ne bazăm pe mai multe elemente: producţia industrială are un trend ascendent, menţinut permanent; agricultura devine un motor al economiei prin comasarea unor terenuri în ferme intensive, bazat şi pe faptul că au fost printre singurii care au atras multe fonduri europene; intră bani mai mulţi din fondurile europene – pe vremea PDL era o absorbţie de 7% iar acum merge pe 30%, – chiar dacă şi actualii guvernanţi au destule «chifle» în Guvern. Principalele ameninţări ţin de creşterea poverilor fiscale directe către firme. Riscuri mari sunt şi din partea clienţilor cu probleme financiare, spectrul insolvenţelor planând permanent. De asemenea, există şi printre transportatori firme mai mici, neserioase, patronate de foşti şoferi, care şi-au păstrat vechile obiceiuri de a umbla pe la marfă, de a nu respecta prevederile comenzilor de transport, fără să mai vorbim de firmele care fug cu mărfurile clienţilor şi dispar în ceaţă. În principiu, pe piaţă există oportunităţi întrucât piaţa românească nu s-a sedimentat foarte bine. Multe business-uri se pot face pe această piaţă dinamică. Strategia noastră pentru anul 2014 prevede, în primul rând, implementarea unei soluţii moderne software pentru activitatea globală a firmei, apoi vom continua investiţiile la depozit (anul trecut, în decembrie, am achiziţionat un utilaj nou pentru manipularea paleţilor). Avem în vedere, de asemenea, continuarea achiziţiei de camioane (în 2013 am cumpărat 10 camioane noi Mercedes Benz) pentru înlocuirea unora din flotă precum şi pentru extinderea flotei. Ne dorim ca anul 2014 să fie un an de extindere a activităţii firmei noastre, dar în permanentă corelare cu tendinţele pieţei de transport. Pentru noi, 2013 a fost un an foarte bun, cu o creştere a cifrei de afaceri de 30% comparativ cu 2012, iar pentru 2014 dorim extinderea activităţii firmei noastre.“
Cristian Ofiţeru, Country Manager CEVA Logistics
„Majoritatea participanţilor la viaţa economică mizează pe creştere“
„Anul acesta este unul în care majoritatea participanţilor la viaţa economică mizează pe creştere. Semnele s-au văzut din a doua jumătate a anului trecut, când activităţile de transport şi logistice au devenit mai dinamice. Principalele ameninţări provin din mişcările prea rapide din piaţă care pot genera presiune pe resursele existente. Astfel, ne putem confrunta cu indisponibilitatea resurselor de orice tip în a doua parte a anului. Pe de altă parte, oportunităţile sunt multiple, fiind oferite de schimbarea profilului consumatorului, de accesul pe noi pieţe şi la noi servicii. Cred că se va pune accentul pe sectorul e-commerce, anul acesta, şi bineînţeles sectorul industrial care susţine economia de câţiva ani. Cel mai de preţ bun al CEVA sunt oamenii şi cunoştinţele acestora, motiv pentru care aceasta va fi direcţia în care vom investi în anul care a început. 2014 va fi mai bun decât 2013, nu avem altă opţiune. După reculul înregistrat în 2011, trebuie să atingem acel nivel de performanţă financiară, şi chiar mai sus.“
Cristi Negruţiu, Director Logistică DSV
„Nu considerăm că vor fi schimbări majore“
„Încă nu putem face mari predicţii pentru 2014, dar nu considerăm că vor fi schimbări majore. Companiile se concentrează în continuare pe reducerea costurilor de logistică şi transport. De aceea lansează licitaţii pentru găsirea celui mai profitabil furnizor. Luna ianuarie a fost foarte activă pentru noi la acest capitol. Orice licitaţie este o oportunitate de a intra într-un nou contract. În ceea ce priveşte ameninţările, trebuie să ţinem cont de faptul că în continuare se previzionează scăderea consumului, iar 2014 fiind an electoral, incertitudinea rezultată poate influenţa negativ mediul de afaceri. O altă decizie care ne influenţează direct domeniul este noua creştere a accizelor la carburanţi. La capitolul oportunităţi pot trece licitaţiile de care am amintit mai sus. În plus, am remarcat schimbarea modelului de business al companiilor din domeniul FMCG, Pharma şi chiar Industrial. Acestea au renunţat la vânzarea prin distribuitor şi au trecut la vânzarea directă. Acest model presupune implicarea companiilor de logistică furnizoare de servicii 3PL. Pe tot parcursul anului trecut, am făcut investiţii în perfecţionarea sistemelor IT şi în infrastructură. Vom continua în aceeaşi direcţie, pentru a creşte productivitatea şi calitatea serviciilor oferite clienţilor. Tot la capitolul investiţii, de curând am extins suprafaţa de depozitare din Timişoara de la 1.000 mp la 2.700 mp, iar la Braşov ne-am mutat într-un nou depozit de Clasa A. Aici, ne-am dorit doar modernizarea infrastructurii, nu am mărit suprafaţa de depozitare pe care o aveam deja. Investiţiile făcute în 2012-2013 ne vor permite ca anul acesta să ne dezvoltăm în continuare. Suntem pregătiţi pentru multă muncă şi cu siguranţă rezultatele vor fi pozitive. Ultimele luni ale anului trecut au fost peste aşteptări, de unde şi tonul optimist legat de performanţele lui 2014.“
Laurenţiu Duică, Director Comercial FM Logistic Romania
„Vor fi aceleaşi presiuni din partea clienţilor pentru scăderea costurilor“
„Din punctul meu de vedere piaţa nu se va schimba prea mult, vor fi aceleaşi presiuni din partea clienţilor pentru scăderea costurilor, în condiţiile în care preţul carburanţilor va creşte şi ei vor dori să compenseze această creştere din reducerea preţurilor pe alte activităţi; de asemenea, se observă o modificare a obiceiurilor de distribuţie, care merg spre cantităţi din ce în ce mai mici. Aşa cum vă spuneam, o ameninţare majoră o constituie preţul carburanţilor, preţ aflat pe o tendinţă de creştere în ultima perioadă, accentuată de anunţatele majorări ale accizelor în următoarele 3 luni. Aceste majorări adăugate la posibilele creşteri pentru electricitate şi ale altor taxe şi impozite nu fac decât să influenţeze negativ operatorii logistici, care, aşa cum spuneam, trebuie să facă faţă unei presiuni tot mai mari a clienţilor, care vor să compenseze din altă parte aceste costuri. O ameninţare pentru logisticieni vine şi din faptul că marii clienţi iau din ce în ce mai mult în considerare posibilitatea de a internaliza aceste servicii. Oportunităţile provin din faptul că foarte multe companii locale doresc de la operatorii logistici calitate şi servicii performante, lucru pe care FM îl oferă încă din prima zi de activitate pe piaţa logistică din România. Luăm în considerare investiţii şi în acest an. Investiţiile nu s-au oprit în toţi anii precedenţi, aşa că nu se vor opri nici în 2014. În mod cert vom investi în flotă şi, din câte ştiu, se discută intens pentru a creşte capacitatea de depozitare. Îmi este greu să estimez acum dacă vom construi sau vom închiria. Eu, ca şi persoană care conduce departamentul de vânzări şi ca unul dintre optimiştii convinşi, văd un an mai bun decât anul trecut, însă abia peste 12 luni vom şti cu exactitate acest lucru.“
Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss Romania
„O creştere ar fi posibilă în contextul adoptării unei politici fiscale moderate“
„Suntem rezervaţi în privinţa potenţialului de creştere pentru anul 2014, atât în cazul segmentului serviciilor de transport şi logistică, cât şi, în general, în ceea ce priveşte întreaga situaţie economică. O creştere ar fi posibilă în contextul adoptării unei politici fiscale moderate, nu a unor măsuri care să conducă la creşterea fiscalităţii şi descurajarea investiţiilor. În anul 2014, domeniul transportului şi al logisticii se va confrunta cu aceleaşi pericole prezente şi în 2013: instabilitatea economică, politică şi legislativă, lipsa de finanţare şi implicit de investiţii, numărul mare al insolvenţelor în rândul cărăuşilor, creşterea preţului la carburant, numărul şi valoarea taxelor şi impozitelor şi, nu în ultimul rând, infrastructura deficitară ce afectează negativ transportul de bunuri. Gebrüder Weiss este prezentă de mulţi ani pe pieţele din vestul Europei, pieţe mult mai stabile din punct de vedere economic, dar şi legislativ, decât România. Totuşi, având în vedere gradul de maturitate al acestor pieţe, cât şi concurenţa, România reprezintă o alternativă avantajoasă pentru companiile aflate în căutare de noi oportunităţi de dezvoltare. Un avantaj al crizei locurilor de muncă (rezultat al crizei economice) îl reprezintă creşterea loialităţii angajaţilor faţă de companie şi dorinţa acestora de a-şi dezvolta noi abilităţi profesionale şi de a prelua noi sarcini şi responsabilităţi. La nivel de grup, s-a investit atât în 2013, cât şi în 2014, în deschiderea de noi filiale – Georgia, Tbilisi (2013) şi Turcia, Istanbul (2014), investiţii importante pentru dezvoltarea tuturor ţărilor membre GW şi pentru creşterea calităţii serviciilor oferite. Pe plan local, GW a investit în anii anteriori în terenuri şi clădiri: avem deja două depozite în proprietate, în Bucureşti şi Sibiu, plus alte terenuri în Arad şi Bacău, pe care le vom utiliza pentru investiţii viitoare în spaţii de depozitare, în funcţie de necesităţile şi cerinţele pieţei şi ale clienţilor noştri.
Investim însă anual în echipamente şi sisteme care să ne permită să demarăm noi proiecte şi să creştem eficienţa proceselor şi, în final, satisfacţia clienţilor: echipamente de manipulare, sisteme de depozitare, sisteme de control al costurilor, echipamente şi sisteme IT. Având în vedere rezultatele ultimilor ani şi creşterea numărului de clienţi, putem afirma că şi în 2014 Gebrüder Weiss va menţine trendul ascendent al cifrei sale de afaceri. Ne propunem ca pentru următorii ani să creştem portofoliul de clienţi şi să ne consolidăm poziţia pe piaţa din România. De asemenea, dorim să ne poziţionăm în zona premium a pieţei de logistică prin oferirea unor servicii de calitate, personalizate, care să răspundă eficient nevoilor clienţilor existenţi şi viitori.“
Christophe De Korver, Managing Director GEFCO Romania
„Piaţa de logistică urmează trendul ascendent din 2013“
„Consider că piaţa de logistică urmează trendul ascendent din 2013 şi că va păstra ritmul şi anul acesta. Cu toate acestea, întotdeauna este important să se facă o diferenţă între business-ul internaţional şi cel intern. Ceea ce sper să observ în anul 2014 este o reluare a consumului pe piaţa românească – anul trecut, industria de transport şi logistică a fost mai degrabă luată prin surprindere de nivelul mai ridicat al exporturilor şi reducerea cererilor pentru import. Pe acelaşi principiu, se aşteaptă o uşoară revenire pe piaţa de maşini noi, însă din nou, acest lucru depinde de situaţia economică locală. Nu le-aş numi ameninţări, însă o problemă majoră se va îndrepta spre implementarea noilor taxe de drum. De asemenea, din punctul de vedere al transportatorilor, consider că în următorii ani vor fi necesare anumite investiţii pentru reînnoirea flotei, cu cerinţe exigente legate de protejarea mediului înconjurător.
Pe măsură ce industria se maturizează şi furnizorii de servicii logistice sunt din ce în ce mai specializaţi, două dintre principalele oportunităţi vor fi reprezentate de transportul multimodal şi de serviciile 4 PL. De anul trecut, am remarcat interesul crescut al marilor companii pentru soluţiile de transport multimodal pentru optimizarea fluxurilor, accesul la capacităţi de transport mai mari şi angajamentul pentru activităţi sustenabile. În acest sens, este esenţial să contribuim la dezvoltarea zonei şi a portului Constanţa. Dacă investiţiile în infrastructură, mai ales în cea feroviară, pot fi accelerate, România ar putea profita de multe oportunităţi. Anul trecut, am deschis agenţia din Craiova şi am investit într-un depozit nou în Arad. În 2014, nu pare a fi necesară deschiderea de sedii noi în România, întrucât reuşim să acoperim în mod eficient teritoriul ţării pe baza schemei existente. Ne vom concentra pe dezvoltarea sediilor existente şi pe extinderea capacităţii de depozitare şi, în plus, pe creşterea activităţii în Constanţa pentru activitatea noastră în domeniul auto. La sfârşitul anului 2013, ne-am completat echipa pentru complexul nostru din Constanţa şi am început să testăm câteva scheme noi. La nivel global, GEFCO va continua, la fel ca în 2013, să se dezvolte din punct de vedere geografic şi, în principal, să îşi consolideze poziţia în cadrul activităţilor Overseas. După o bună revenire în 2013, 2014 trebuie să fie chiar mai bun – ar trebui să ne continuăm creşterea. De asemenea, tot pentru anul acesta, am confirmat majoritatea parteneriatelor pe termen lung. Am început şi colaborări noi cu companii din industrii precum agricultură, farmaceutice şi bunuri de larg consum, care ar trebui să înceapă să producă efecte în 2014. În plus, datorită nivelului de expertiză la care GEFCO a ajuns pe plan local şi global, investitorii străini au început să ne abordeze pentru a deveni nu doar partenerul lor, dar şi consultant cu privire la intrarea pe piaţa din România. În prezent, ne aflăm în discuţii cu 2 companii străine pentru a le realiza schemele de logistică şi, cel mai probabil, proiectele vor fi lansate anul acesta. Aceasta face parte din noua noastră strategie de a deveni, de asemenea, parteneri majori 4PL în România. În cazul în care aceste încercări vor avea succes, 2014 ar putea deveni un an cu oportunităţi foarte bune pentru GEFCO.“
Mihai Iancu, Director General GTI Logistic
„Intuiesc continuarea creşterii grupajelor“
„Pentru noi, anul 2014 va fi un an mai bun decât 2013, mă bazez (din păcate) pe scăderea în continuare a volumelor FTL, noi fiind specializaţi pe grupaje. Intuiesc o continuare a creşterii volumelor grupajelor. Totodată, continuăm politica de investiţii pe acest segment şi, mai mult decât atât, vom ataca distribuţia la magazine mici, de unde sperăm să adunăm volume considerabile. De asemenea, vom continua dezvoltarea depozitării şi a VAS-urilor. Ameninţările le identific în continuare, ca şi în 2013, în creşterea termenelor de plată şi fenomenul insolvenţă. Pe de altă parte, oportunităţile vor veni pentru noi pe fondul scăderii volumelor de FTL, care vor genera creşterea volumelor de LTL şi grupaje, unde noi ne-am specializat. Vom investi în acest an atât în spaţii de depozitare cât şi în flotă. Anul 2014 este primul an în care ne-am propus ca şi target să creştem cu 40% faţă de anul anterior. Pentru mine, aceasta reprezintă o provocare.“
Dragoş Geleţu, Managing Director KLG Europe Logistics
„Avem încredere în posibilitatea ca 2014 să înregistreze o creştere uşoară faţă de anul anterior“
„Avem încredere în posibilitatea ca 2014 să înregistreze o creştere uşoară faţă de anul anterior; sunt însă mulţi factori care pot afecta această previziune. Dacă ar fi să luăm doar auspiciile meteo sub care s-a închis ianuarie şi impactul lor asupra transporturilor externe, dar şi asupra aprovizionării reţelelor de hypermarketuri, putem număra deja o frână pusă creşterilor celor două ramuri – logistica şi transportul. La capitolul ameninţări, fără să vrei faci paralela între 2012 şi 2014, în ceea ce priveşte hiperactivitatea politică suprapusă pe un fundal economic de criză. Cele două rânduri de alegeri din acest an, administrate mai puţin atent, pot genera scăderea sau îngheţarea consumului. Şi se poate repeta economic ce s-a întâmplat în 2012 din cauza instabilităţii generate de suspendarea preşedintelui. O altă ameninţare serioasă este instabilitatea leului faţă de moneda europeană. Pe de altă parte, există direcţii de creştere, două dintre ele sunt analizate şi implementate de unii manageri din domeniu. Astfel, pe transport, o oportunitate viabilă sunt pieţele din Est; există o creştere continuă a volumului în circulaţie către aceste pieţe, iar transportatorii care au în vedere Estul, beneficiază de un plus margine. De asemenea, pe fondul unei situaţii economice dificile, companiile ajung mai uşor la concluzia că externalizarea serviciilor transformă costurile fixe în costuri variabile, moment în care îşi selectează furnizori şi optimizează costurile logistice, păstrând focusul de core business pe brand, display, marketizare, imagine. Flota KLG a fost una dintre investiţiile prioritate, poate acesta este şi unul dintre motivele pentru care am înregistrat cele mai mari creşteri pe segmentul de transport rutier internaţional şi distribuţie internă anul trecut. Anul acesta se derulează investiţii pentru suplimentarea spaţiilor de depozitare cu încă 20.000 de mp, în valoare totală de 5 milioane de euro. Construcţia a început deja şi până în toamna lui 2014 se vor finaliza primii 10.000 de mp. În ceea ce priveşte 2014, în primul rând ne dorim un an mai bun pentru clienţii noştri! Şi în ceea ce priveşte şi aportul nostru la funcţionarea afacerilor lor, le vom sta alături şi vom asigura un an mai bun pentru ei. Aşa cum evaluăm tendinţa pieţei pentru 2014 ca fiind una de creştere uşoară, am luat ca obiectiv KLG o creştere a cifrei de afaceri cu un procent estimat de 10%.“
Rareş Măcinică, Managing Director Lagermax AED Romania
„Anul 2014 va fi pe deopotrivă stabil şi imprevizibil“
„Anul 2014 va fi pe deopotrivă stabil şi imprevizibil. La nivel macro, prognozele pe anul 2014 arată o tendinţă de creştere la nivelul PIB, situată undeva la 2%, cu un procent mai mic faţă de anul anterior. Exporturile vor continua să crească şi în 2014, cu o rată de 10%, dar nu vor mai înregistra boom-ul de anul trecut. Un alt element cu impact direct şi major în cheltuielile/veniturile financiare ale companiilor de transport este cursul valutar, care, în a doua jumătate a anului în curs, va fi supus unei presiuni foarte mari de depreciere asociată cu presiunile electorale interne. În opinia mea, evoluţia cursului va fi similară celei din 2013, ca tendinţă. Dacă analizăm ca valoare, atunci în a doua jumătate estimez că va înregistra o depreciere de până la 4,65 ron/eur din cauza factorului politic, ceea ce poate duce la pierderi financiare importante. Din punct de vedere al trend-ului în logistică în 2014, se va majora tendinţa de scădere a stocurilor şi, prin urmare, vor creşte semnificativ activităţile de cross dock. Oricum, am convingerea că în viitorul apropiat, companiile cu stocuri medii (2-3.000 mp) se vor orienta preponderent spre activităţi de tip platformă, cu maxim 2-3 zile de depozitare, astfel că vor continua pe piaţă cu activităţi importante de logistică (peste 5-8.000 mp) numai companiile mari, în special din FMCG, găzduite de depozite în general dedicate. Va rezulta o scădere a «clasei de mijloc» – tendinţă care se va accentua în 2014 şi în anii care vor urma, pe fondul reducerii puternice a cererii interne. Noi avem din ce în ce mai multe cereri atât din partea clienţilor, cât şi din partea altor companii de logistică şi transport ce doresc să folosească terminalul nostru din Arad pentru cross dock şi distribuţie pentru mărfuri venite din import. Astfel, toate camioanele din internaţional vor fi oprite în Arad, pentru ca mai departe să ne ocupăm noi de toate operaţiunile logistice: recepţie, evidenţă, calitate, sortare, reambalare, repaletare etc. Preluăm inclusiv operaţiunile de transport şi livrarea la clientul final. Până acum, camioanele descărcau de obicei la Bucureşti, iar mărfurile pentru Vestul ţării erau retrimise către clienţii din zonele respective. În acest mod, se pierd şi timp şi foarte mulţi bani. Pentru piaţa de transport, continuăm să prognozăm tendinţa de creştere a grupajelor. Lagermax AED Romania oferă o parte din servicii către piaţa auto şi privim cu interes evoluţiile acesteia. Din forecast-urile companiilor producătoare de piese de schimb, tendinţa în after sales market este de creştere şi în 2014. Noi am reconfirmat încă de anul trecut colaborarea cu importanţi producători de piese de schimb din industria auto, astfel că sperăm într-o confirmare a creşterilor din această industrie. Sperăm, de asemenea, într-o împărţire mult mai vizibilă a modurilor de transport între transportatori şi case de expediţii, astfel încât grupajele să fie operate de intermediari şi logisticieni, iar încărcările complete să fie controlate de transportatori. În acest mod, clienţii care au încărcări FTL pot beneficia şi de o mai mare vizibilitate în preţ şi îşi pot «cunoaşte» mult mai bine partenerii/furnizorii de transport. Principalele ameninţări din 2014 vizează riscul diferenţelor de schimb valutar precum şi creşterea numărului de insolvenţe. Oportunităţile provin din scăderea stocurilor, tradusă în creşterea grupajelor, în condiţiile în care noi suntem aproape în întregime focusaţi pe acest mod de transport. Cu siguranţă vom continua să investim, mai ales în deschiderea de noi birouri în ţară, în funcţie de cerere. Ne gândim inclusiv la HUB-uri de cross dock (până în 1.000 mp), pe lângă birouri.
2014 va fi provocator pentru compania pe care o reprezint. Nivelul de vizibilitate este din ce în ce mai scăzut, nu te mai poţi compara cu ce ai realizat anul trecut în aceeaşi perioadă. Iar în acest context creşte nivelul deciziilor imprevizibile, atât intern cât şi din partea clienţilor, astfel că adaptabilitatea trebuie să fie un atribut al oricărui manager.“
Răzvan Boşomoiu, Director Comercial OTZ
„Vedem 2014 ca fiind un an dinamic, în care vor apărea mulţi factori imprevizibili“
„Vedem anul 2014 ca fiind un an dinamic, în care vor apărea mulţi factori imprevizibili, dat fiind că e destul de greu de estimat impactul real al creşterii accizei la combustibil sau cel al faptului că suntem în an electoral. Aceste tendinţe vor face planificarea pe termen lung şi chiar mediu dificilă, atât pentru clienţii noştri, cât şi pentru noi. În consecinţă, OTZ se va adapta acestui trend şi va continua să îşi dezvolte flexibilitatea necesară pentru găsirea celor mai bune soluţii pentru clienţii săi, într-un timp cât mai scurt. Nouă ne place să privim ameninţările ca pe nişte provocări. Acum, că le-am definit astfel, putem spune că una dintre cele mai solicitante situaţii este aceea că stocurile de marfă ale clienţilor vor fi din ce în ce mai mici – lucru necesar pentru a se menţine competitivi, ceea ce va cere din partea noastră o viteză de reacţie şi mai mare. O altă provocare este creşterea costurilor combustibilului, ceea ce ne provoacă să ne planificăm şi mai bine rutele de transport şi, astfel, să fim şi mai eficienţi. Experienţa anilor trecuţi a arătat că, pentru noi, provocările s-au transformat în oportunităţi, şi nu în ameninţări. Capacitatea noastră de a răspunde din ce în ce mai bine cerinţelor pieţei ne-a adus succesul. Oportunităţile principale sunt diversificarea gamei de servicii pe care le oferim clienţilor noştri şi de integrare a acestor servicii. Beneficiile integrării vor fi simţite atât de către noi, pentru că putem să urmărim tot fluxul logistic, dar şi de către client, deoarece va avea avantajul eficientizării şi al creşterii nivelului de calitate. Ne vom dezvolta strategic pe partea de distribuţie. Unele proiecte sunt deja în proces de implementare. Avem în vedere dezvoltarea pe zone a parteneriatelor mai vechi. De asemenea, lucrăm la integrarea cât mai eficientă a activităţii de spediţionare în fluxul flotei proprii, astfel încât să livrăm soluţii flexibile indiferent de cerere. Pentru 2014 vom continua tendinţa începută în anii anteriori, adică ne vom concentra atenţia asupra creşterii într-un mod profitabil. Aceasta implică, aşa cum am afirmat mai sus, atât diversificarea serviciilor, cât şi integrarea acestora. Dacă ar fi să trasăm care ar fi direcţia noastră strategică, aceasta se poate sintetiza în eforturile noastre de a lărgi grupul de clienţi, care să fie mai mult decât satisfăcuţi de serviciile noastre.“
Ionel Cipere, Director General Practicom
„2014 va fi similar anului trecut“
„Anul 2014 va fi similar anului trecut, principalele ameninţări decurgând din creşterea preţurilor, a taxelor, din impunerea de taxe noi, dar şi din viaţa politică. Oportunităţile decurg din faptul că economia trebuie să meargă înainte. Ne-am propus ca în 2014 să investim în flotă în condiţiile în care apreciem că va fi un an de creştere şi consolidare.“
Dana Bordei, Head of Industrial Business Development CBRE Romania
„Cerere semnificativă avem de la companii de producţie, în special industria auto“
„Nu ne aşteptăm la mişcări foarte mari, rata de neocupare a spaţiilor clasa A şi B este destul de mare – 12%, aşa că nu vedem să apară noi dezvoltări speculative. Singurele proiecte noi sunt cele de construcţii la cerere pentru utilizatori finali (centre proprii de distribuţie). Cerere semnificativă avem de la companii de producţie, în special industria auto. Încep să se uite la zone mai puţin consacrate, cum ar fi Estul României, datorită disponibilităţii forţei de muncă şi a costurilor totale mult mai mici în raport cu Vestul sau Transilvania. Principalele ameninţări ţin de alegerile europarlamentare şi guvernamentale. Acestora li se adaugă posibilitatea schimbării taxei unice în impozit progresiv şi proiectele incoerente de infrastructură. Se manifestă, de asemenea, o ameninţare competitivă la nivel de regiune. Este vorba despre Turcia, care are o politică foarte activă şi coerentă de atragere a investiţiilor străine. În ceea ce priveşte oportunităţile pot preciza că atât Polonia cât şi Cehia care câştigau majoritatea unităţilor de producţie în regiune au devenit destul de scumpe, iar din acest motiv investitorii se uită cu mai mare atenţie la România, Bulgaria şi Slovacia. Noi am crescut deja întreaga echipă cu 12 oameni şi trendul se păstrează şi în 2014. Considerăm că 2014 va fi cel puţin la fel de bun pentru compania noastră. Dacă nu vor fi mişcări politice grave generate de alegeri, suntem siguri de creştere.“
Liviu Tănase – Director Comercial CEMPS
„Preconizăm o stabilizare a pieţei“
„Preconizăm o stabilizare a pieţei la parametrii anului trecut. Principala ameninţare constă în instabilitatea politică manifestată şi în anii anteriori, care influenţează în sens negativ activitatea economică, motiv pentru care putem să asistăm la o posibilă scădere a investiţiilor străine şi nu numai pe piaţa din România. În ceea ce priveşte oportunităţile, ne bazăm pe clienţii fideli care apreciază calitatea serviciilor pe care compania noastră le oferă. Principalii clienţi din domeniul logisticii şi 3PL sunt reprezentaţi de marii retaileri. Pentru anul 2014, aceştia anunţă negocieri de contracte cu prestatorii de pe piaţă, extinderi ale magazinelor şi, implicit, ale volumelor de mărfuri, noi centre logistice la nivel naţional. În 2014, CEMPS va investi în sistemul de STR prin creşterea calităţii şi a numărului echipamentelor din flotă. În acest sens, ne vom extinde cu o locaţie separată pentru recondiţionarea, întreţinerea şi depozitarea echipamentelor second-hand. În fiecare an, CEMPS a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri şi mai ales a profitului datorită atât a punerii în practică a unui program de eficientizare a activităţii, cât şi a introducerii pe piaţă de noi produse mai performante sau mai economice. Având în vedere faptul că aceste programe vor fi aplicate şi în anul 2014, mizăm şi în acest an pe o creştere.“
Cristian Dolinski, Director General Still Romania
„Un an de succes pentru furnizorii flexibili“
„Anul 2014 va fi un an de succes pentru furnizorii din domeniul logisticii care vor fi flexibili la solicitările punctuale ale clienţilor, care vor găsi soluţii personalizate şi care vor pune accent pe detalii, pe îmbunătăţirea calităţii produselor. Planificarea minuţioasă a bugetelor şi atenţia mărită la cheltuieli, salvarea de costuri sunt aspecte importante de care vor trebui să ţină seama jucătorii de pe piaţa de logistică. Cei mai buni vor continua să menţină deschisă tendinţa de inovare şi viziune. Principalele ameninţări ţin de teama de a investi în produse de calitate care, pe termen mediu şi lung, se dovedesc a nu fi mai scumpe decât produsele considerate ieftine, având în vedere economia de combustibil şi costurile ulterioare de exploatare. Lipsa de documentare şi analize bazate pe criterii de calitate şi economie, mascate sub sintagma de bugete reduse, ca şi justificare, sunt lucruri care pot limita investiţiile pe termen lung şi luarea unor decizii inteligente. Avem oportunitatea de a arăta partenerilor noştri că putem şi vrem să le oferim în continuare calitate premium începând de la promptitudine şi până la detaliile cele mai mici referitoare la micşorarea de costuri. Suntem interesaţi de cota de piaţă, dar, mai ales, suntem interesaţi să creăm noi parteneriate, să le păstrăm şi să le dezvoltam pe cele actuale, cultivând continuu flexibilitatea şi grija faţă de solicitările imediate şi de viitor ale partenerilor. Suntem orientaţi să continuăm investiţiile atât pe plan intern în oameni, prin organizarea continuă de traininguri specializate pentru produse şi servicii, în infrastructură, dar şi în plan extern cu partenerii noştri, cărora le promitem produse şi servicii premium, care să corespundă cerinţelor individuale. 2014 va fi un an cu provocări, pentru că investitorii vor trebui să înţeleagă importanţa investiţiilor inteligent realizate. Este un an în care vom dezvolta mai mult procedurile legate de calitate şi satisfacţia clientului, ne vom îndrepta mai atent către îmbunătăţirea serviciilor. Va fi un an bun, în care ne vom lupta pentru a debloca concretizarea unor proiecte începute în anii precedenţi, în care vom aduce pe piaţa românească noi soluţii alternative şi de avangardă. Vom lansa noul FM-X în martie la Berlin, unde se va desfăşura şi o conferinţă de presă. Suntem preocupaţi în continuare să oferim soluţii personalizate pentru post vânzare, managementul inteligent în intralogistică, transparenţă către parteneri. Toate aceste beneficii oferite partenerilor sunt dublate de valoarea adăugată prin abilităţile echipei STILL.“
Valentin Hord, Director de Vânzări Toyota Material Handling Romania
„Sectorul de logistică va cunoaşte probabil o creştere“
„Din informaţiile şi previziunile obţinute din piaţă şi la nivelul grupului, sectorul de logistică va cunoaşte probabil o creştere în anul ce urmează. Doar considerând planurile de expansiune ale unor retaileri din piaţa locală, lucrurile ar trebui să arate destul de bine în acest domeniu. În consecinţă, creşterile acestea ar trebui să se reflecte şi în activitatea şi rezultatele furnizorilor de echipamente care sunt prezenţi în acest sector. Probabil, cele mai mari ameninţări pentru o companie ca a noastră provin din trendul achiziţiilor «pe tabel». Achiziţiile care nu ţin cont de beneficiile aduse din diversitatea produselor din piaţă şi din tehnologiile încorporate, din puterea şi acoperirea reţelei de service, din calitatea şi fiabilitatea produselor şi a pieselor de schimb şi din avantajele unui parteneriat bazat pe consultanţă, proactivitate şi încredere reciprocă clădită pe înţelegerea afacerii şi a nevoilor celor două părţi. Acest tip de achiziţii va crea întotdeauna un zid într-o tranzacţie, care se supune astfel unor riscuri şi eventuale privări de beneficii. Oportunităţile cele mai mari vor veni în anul ce începe din nevoia tot mai acută a managerilor de flote pentru sisteme şi modalităţi de management al flotelor şi optimizarea costurilor. Este un lucru îmbucurător pentru noi, fiindcă avem servicii şi produse dezvoltate în acest sens, iar punerea lor în practică va fi cu siguranţă un început de bun augur pentru business-ul respectiv, cât şi pentru stabilirea unui nivel superior pe piaţă. Nivelul de investiţii în acest an va fi unul moderat, dar cu aceeaşi deschidere faţă de oportunităţile care pot apărea. Atât timp cât raţionamentul arată clar beneficiile unei investiţii, suntem pregătiţi să o facem. Chiar în acest moment suntem în dezvoltarea reţelei de service prin angajarea şi dotarea a încă doi tehnicieni de service în ţară. În ceea ce priveşte 2014, aşteptările şi eforturile noastre sunt în a avea un an bun, evident. Cu siguranţă anticipăm multe provocări pe drum şi multă muncă, dar premisele sunt bune pentru un an care va schimba multe atât în direcţia noastră ca şi companie, cât şi în mentalitatea şi dezvoltarea pieţei.“
Meda BORCESCU