Pirelli celebrează 50 de ani de la naşterea mărcii Lamborghini şi parteneriatul care uneşte compania italiană producătoare de anvelope cu renumitul constructor de maşini supersport. Fundaţia Pirelli a gazduit conferinţa de presa care marchează debutul celebrării primei jumătăţi de secol Lamborghini, eveniment care începe la Milano şi se va încheia la cartierul general Lamborghini din Sant’Agata, dupa ce va trece şi prin Forte dei Marmi, Roma şi Bologna, se arată în comunicatul remis redacţiei de Pirelli şi pe care îl publicăm integral.
Alegerea Pirelli si a Fundatiei sale ca loc de incepere a festivitatilor pentru Lamborghini nu este o simpla coincidenta, ci o recunoastere a colaborarii reciproc avantajoase care a dus la una dintre cele mai importante perioade de cultura si inovatii tehnice din istoria automobilului. Parteneriatul, nascut in era de pionierat a legendelor acestei industrii precum Feruccio Lamborghini si Leopold Pirelli, a ramas nealterata pana in zilele noastre, unind actualii lideri ai companiilor cu o pasiune reciproca pentru masini si incercarile care ii inspira sa construiasca un viitor al vitezei.
Colaborarea dintre Pirelli si Lamborghini dateaza din 1963: anul in care Ferruccio Lamborghini i-a solicitat lui Pirelli sa echipeze prima sa masina. Aceasta era 350 GTV, lansata sub forma unui prototip in cadrul Salonului Auto de la Torino din acel an.
Atat acest model cat si versiunea de productie, numita 350 GT, care a fost prezentata la Geneva Motor Show un an mai tarziu au fost echipate cu pneurile Pirelli Cinturato HS: dezvoltate in acea perioada pentru a echipa masinile sport care erau deja capabile de viteze de peste 240 km/h. Denominarea HS provine de la “high speed” (viteza ridicata), ce indica capacitatea pneului de a rezista vitezelor ridicate generate de masinile sport ale anilor 1960.
1966 a fost anul in care Lamborghini a intrat in elita, prin prezentarea legendarului Miura. Pneurile pentru Miura au aparut in gama Pirelli in 1967 – impreuna cu echiparea de origine pentru Lamborghini 350 GT si 400 GT – dar ultimul dintre acestea a beneficiat de cea mai noua generatie a pneurilor Cinturato HS: CN72 cu dimensiunea 205 VR 15. Noul pneu introducea un profil de rulare mult mai avansat comparativ cu clasicul Cinturato, modelul CA67, dispunand de un design mai confortabil si mai silentios. Acesta a fost adoptat ca echipare de origine de toate modelele ulterioare Lamborghini, inlcusiv Espada care a aparut in 1968.
Cand Lamborghini a cerut o revizuire a pneurilor “Seriei 70” pentru Miura cativa ani mai tarziu, cu un flanc mai ingust pentru imbunatatirea manevrabilitatii, Pirelli a introdus noul Cinturato CN73 in variant 225/70 VR 15. Acesta a pregatit drumul pentru anvelopele cu profil ingust ce au fost denumite Pirelli P7, alese de Lamborghini in 1971 ca echipare de origine pentru cel mai nou model: epicul Countach – care a definit masina supersport a anilor 70.
Lamborghini avea sa lanseze din nou un alt produs Pirelli in 1988. Editia Countach “Anniversary”– lansata pentru a marca cea de-a 25-a aniversare Lamborghini – a fost primul supercar care a utilizat noua gama de pneuri P Zero de la Pirelli.
Parteneriatul dintre Pirelli si Lamborghini nu este insa doar unul tehnic. Masinile Lamborghini au fost adeseori staruri ale publicitatii Pirelli. Lamborghini Countach Anniversary, spre exemplu, a fost utilizat intr-o serie de campanii publicitare in America si Asia de sud est, in timp ce Miura a fost piesa centrala in 1970 pentru echiparea de origine Pirelli. Motto-ul reclamei era simplu si elocvent: “Miura alege Pirelli Cinturato.”
Intre 1986 si 1988 Lamborghini produce cel mai exclusivist automobil 4 x 4: LM002. Pentru acest precursor al actualei palete de modele off-road de lux, Pirelli a creat gama Scorpion, cu trasaturi innovatoare precum utilizarea kevlarului in structura carcasei si constructia de tip run-flat.
LM002 a participat in 1988 in Raliul Paris-Dakar, marcand inceputul asocierii dintre Lamborghini si Pirelli si in sporturile cu motor. Acest parteneriat sportiv este foarte puternic si acum, cu Pirelli ca furnizor exclusiv pentru Super Trofeo Lamborghini Blancpain.
In 1990 a intrat in scena Lamborghini Diablo. A fost construit in doar 3.000 de exemplare, toate echipate cu anvelope Pirelli, in timp ce pragul dintre milenii a venit cu Murcielago (2002) si Gallardo (2003) – ambele utilizand P Zero Rosso.
Un Lamborghini Diablo a fost protagonistul filumului “Mission Zero” din 2007, cu Uma Thurman, si din nou un Diablo a fost folosit pentru lansarea gamei Winter Sottozero II in 2008, intr-un decor hibernal spectaculos la Zermatt.
Astfel, remarcabila poveste ajunge in zilele nostre. Tehnologia si siguranta Pirelli este inca o parte integranta a ceea ce are de oferit Lamborghini, cu noul Aventador LP 700-4 Roadster ce utilizeaza un pneu special P Zero. Veneno, o masina de vis realizata pentru a celebra cea de-a 50-a aniversare Pirelli, este echipat cu anvelope special dezvoltate de Pirelli ce poarta un distinct logo rosu inspirat de pneurile P Zero de Formula 1.
Iar urmatorul capitol? Acesta a inceput deja sa fie scris de talentatii ingineri de la Pirelli si Lamborghini.