„Maşina nu este doar o piesă de metal, ci o fiinţă vie cu o inimă care îi bate puternic în piept şi care este veselă sau tristă în funcţie de cum o tratezi. Dacă vrei să îţi dea tot ceea ce îi ceri, trebuie să o cunoşti bine şi să ştii cum să o ajuţi să îşi elibereze propria personalitate”. Aceste cuvinte, rostite de nimeni altul decât marele Juan Manuel Fangio, faimosul pilot de curse din Argentina, redau perfect spiritul strânsei colaborări care uneşte Pirelli şi Maserati de un secol, atât în competiţii, cât şi pe stradă.
Fangio a fost, probabil, cel mai mare exponent al parteneriatului dintre cele doua companii.
Cu modelul 250F, cu care a fost prezent in Grand Prix-uri, a castigat cu o consistenta care iti taia respiratia, chiar pana la ultima sa participare in Campionatul Mondial din 1957, an in care a reeditat primul titlu obtinut cu Maserati in 1954.
Dar radacinile parteneriatului tehnic dintre cele doua companii, care au devenit simboluri ale industriei auto italiene, merg mult mai inainte, in era cand anvelopele Pirelli se numeau „Stella Bianca”.
De fapt, Pirelli si Maserati colaborau deja din primele decade ale secolului trecut, cand modelul Maserati cu 8 cilindri a lui Giuseppe Campari a obtinut victoria in 1933 in Grand Prix-ul Frantei.
1948 Villoresi su Maserati al Penha Rhin
Aceasta perioada triumfatoare avea sa dureze mai bine de 30 de ani, chiar atunci cand anvelopele cu constructie radiala au inceput sa evolueze.
Servizio tecnico Pirelli-Maserati al Gran Premio Peron 1949
A urmat apoi perioada de aur a lui Gigi Villoresi si Giuseppe Farina, cu modelul Pirelli Stelvio preluand „coroana de lauri ai victoriei pneurilor” de la venerabilul Stella Bianca.
1949 Box Maserati al Gran Premio Peron
Odata cu Grand Prix-ul Italiei din 1953 – prima victorie cu Maserati – steaua lui Fangio a inceput sa straluceasca.
Parteneriatul care uneste Maserati si Pirelli pe pista a avut de asemenea un profund impact in produsele destinate publicului larg, lumea Pirelli fiind transformata din 1960 incoace de introducerea noului pneu Cinturato: nume care exista si astazi.
Din 1961 Maserati 3500 GT Spyder si Coupe au fost echipate cu Cinturato S. Acest pneu emblematic a devenit versiunea HS (high speed) in 1963, fiind folosit pe modelul Maserati 5000.
Dimensiunea 205 VR 15 care a debutat pe Maserati 5000 va ajunge sa echipeze intreaga gama a constructorului in anii 60: de la 4000 Coupe si Spyder pana la Sebring, Quattroporte si 4700 Mexico.
La inceputul anilor 1970 intra in scena Ghibli echipat cu prima anvelopa Pirelli cu profil ingust „Series 70”. Aceasta piatra de hotar pentru pneurile Cinturato a primit indicativul CN72, fiind cunsocut si ca ”the American”.
Pirelli si Maserati s-au reunit multi ani mai tarziu, dupa o lunga perioada de schimbari. La inceputul anilor 2000, pneul emblematic Pirelli a fost numit P Zero: devenind „pneul victoriilor” la fel ca si modelele anterioare, atat pe strada cat si pe pista.
În 2002 pneul P Zero a fost creditat sa echipeze revenirea Maserati in competitii cu Trofeo Maserati; un campionat pentru performantele noilor modele Coupe si Spyder, care au reaprins pasiunea pentru sport adanc incrustata in ADN-ul Maserati in intreaga lume.
In 2003, proiectul MC12 avea sa ia nastere. Acesta era un supercar cu 12 cilindri care a castigat noul campionat FIA GT din 2005. Pneurile erau bineinteles Pirelli P Zero.
Acum, cel mai nou capitol al colaborarii de peste un secol a fost scris de noile modele Quattroporte si Ghibli. Aceste recente creatii Maserati sunt din nou echipate cu pneuri Pirelli, dar spre deosebire de versiunile anterioare, pneurile sunt concepute special pentru acestea.
Astfel pneurile pentru Maserati pot fi identificate prin marcajele distinctive de pe flancuri „MGT”, o semnatura a potrivirii perfecte cu nevoile si caracteristicile prestigiosului constructor italian de masini.
2005 Fia GT Maserati
Pneurile Pirelli unice prezente pe orice Maserati contribuie la individualizarea personalitatii unei masini, dupa cum a spus si Fangio „nu este doar o piesa de metal, ci o fiinta vie cu o inima mare”.
Iar acesta se intampla inca dupa un secol de pasiune combinata cu capodopere ale tehnologiei. (M.S.)