Trecerea peste Canalul Dunăre-Marea Neagră a camioanelor, autobuzelor şi microbuzelor de la podul Agigea va fi făcută de la mijlocul lui octombrie cu o gabară – navă autopropulsată de mari dimensiuni -, ce va fi pusă la dispoziție de SC Navrom Galați SA. Aceasta va suplini, practic, bacul ce trebuia adus de la Galaţi potrivit anunţului premierului Victor Ponta înainte de închiderea circulaţiei pe podul de la Agigea.
Nu se ştie cât îi va costa pe transportatori, dar autorităţile estimează că mai puţin decât cei 100 de km pe care i-ar ocoli dacă ar alege altă variantă. În plus, traversarea canalului va dura maxim 25 de minute, a dat asigurări Daniel Georgescu, directorul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile (CNACN) Constanța.
“Deocamdată nu vă pot spune nimic despre costurile de transport cu gabara, dar cert este că reprezentanții NAVROM Galați vor doar să amortizeze costurile cu combustibilul și salariile marinarilor. Din calculele preliminare se pare însă că tariful de traversare cu podul mobil va induce costuri mai mici decât consumul de carburanți pe rutele ocolitoare”, a precizat dir. Georgescu, la şedinţa din 3 octombrie a CJ Constanţa.
Până la 15 octombrie ar trebui încheiate operaţiunile de montare a unei rampe de încărcare a autovehiculelor la pupa navei, cu o capacitate de 12 autotrenuri încărcate cu marfă, la o singură cursă.
Pentru realizarea punctului de îmbarcare-debarcare a autovehiculelor pe nava gabară, chiar în dreptul podului de la Agigea, ACN va crește cu 45 cm nivelul apei din Canalul Dunăre-Marea Neagră.
Amintim că podul de la Agigea a fost închis circulaţiei autovehiculelor mai mari de 3,5 tone, începând cu 1 octombrie a.c. până în iunie 2014, când autorităţile speră că va fi gata podul de la Poarta 9-10, ca să preia întregul trafic.
Prefectul de Constanţa anunţase, iniţial, că podul de la Agigea va fi închis complet, timp de 2 luni, până când vor fi înlocuite hobanele, apoi va fi deschis circulaţiei începând cu luna decembrie. Premierul Victor Ponta nu a fost însă de acord, motivând “impedimentele” pe care le-ar fi creat şoferilor de autoturisme.
Evident că riscul era ca lucrarea să nu fie gata la 30 noiembrie, aşa cum CNADNR nu a reuşit să îi determine pe constructori să termine şi reparaţiile de la Centura Caransebeş. Atât UNTRR, cât şi CNR şi FORT au criticat tărăgănarea lucrărilor, care “sapă” adânc în buzunarele transportatorilor.
Magda SEVERIN