Circulaţia se închide pe podul de la Agigea începând cu 1 octombrie pentru toate autovehiculele mai mari de 3,5 tone, respectiv camioane, microbuze şi autobuze – inclusiv cele de transport public-, urmând ca din iunie 2014 să fie interzise pe pod şi autoturismele. Vestea proastă, deşi anticipată de transportatori, este că restricţia de circulaţie nu va dura doar două luni, aşa cum anunţase recent prefectul de Constanţa. Premierul Victor Ponta a vizitat, vineri, podul şi a luat asupra lui “vina” de a anunţa închiderea podului, pentru a-l feri încă o dată de critici pe ministrul delegat Dan Şova, în subordinea căruia se află CNADNR. Ponta a decis ca autoturismele şi microbuzele şcolare să poată circula pe pod, deşi reprezentanţii CNADNR ar fi vrut să îl închidă complet încă de pe acum.
Miercuri, premierul declara că aproape jumătate din structura podului de la Agigea este afectată şi că podul poate să cadă în orice moment, dar va fi efectuată o nouă expertiză, independentă, urmare a suspiciunilor locale la adresa CNADNR.
“Cu podul de la Agigea, ideea e următoarea: conform unui raport făcut de CNADNR, 40% din structura podului este afectată şi poate să cadă în orice moment. Noi nu putem să ne asumăm responsabilitatea să zicem «Bun, să se meargă mai departe pe pod», Doamne fereşte, se întâmplă ceva! Însă au existat de pe plan local nişte suspiciuni că CNADNR e prea prăpăstios şi că, de fapt, nu e aşa de afectat podul. Am discutat deja şi ieri cu domnul Şova şi o să trimitem zilele acestea încă o expertiză independentă, care să ne spună foarte clar: Da, e un pericol de cădere, atunci închidem podul şi îl terminăm până la sfârşitul anului, sigur, cu toate impedimentele”, a spus Ponta. înaintea şedinţei de Guvern.
Acum, el a participat la şedinţa cu responsabilii închiderii podului de la Agigea, unde au fost prezenţi, pentru a reanaliza situaţia, reprezentanţi ai constructorului – Bilfinger -, ai consultantului tehnic – Louis Berger Group -, ai Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA), ai Ministerului Transporturilor, ai Ministerului Marilor Proiecte, ai Poliţiei Rutiere, dar şi primarii localităţilor afectate de oprirea circulaţiei.
Singura şansă: podul de la Poarta 9-10
Victor Ponta speră ca până în luna mai 2014 să fie gata podul de peste Canal de la Poarta 9-10 a Portului (aflat în prelungirea autostrăzii, care are şi o bretea ce duce la Agigea), pentru care promite să pună la dispoziţie toate resursele necesare. Astfel, în luna iunie 2014, când va fi închis complet traficul pe podul de la Agigea, celălalt pod să îl poată suplini.
“Din iunie 2014 se închide complet podul pentru reparaţii, în măsura în care există soluţie alternativă cu podul de la Poarta 10”, a precizat Ponta.
Bac pentru TIR-uri
Premierul a adăugat că s-au luat măsuri pentru mărirea capacităţii de transport feroviar pentru navetişti.
De asemenea, săptămâna viitoare va fi adus de la Galaţi bacul, pentru transportul TIR-urilor, “ca să nu ocolească 100 şi ceva de kilometri”.
Taxa pentru drumurile judeţene, suspendată
“Am mai luat decizia ca, în privinţa traficului greu, care va fi cel mai afectat, Consiliul Judeţean Constanţa să suspende taxa pentru drumurile judeţene, urmând ca prejudiciul creat bugetului judeţean să fie compensat din fondul de rezervă al Guvernului”, a mai spus Victor Ponta.
Premierul susţine că reprezentanţii CNADNR nu au fost de acord cu permiterea autoturismelor pe pod şi că, din punct de vedere tehnic, acesta ar fi trebuit închis complet. El a argumentat însă că, din câte i-au explicat specialiştii, problema vine de la greutatea podului, şi nu de la trafic.
“Cei de la CNADNR nu au fost de acord cu această soluţie, din punct de vedere tehnic, şi nu au acceptat-o. (…) Însă asta este decizia noastră şi o compensăm prin faptul că încercăm să terminăm – şi trebuie să terminăm – celălalt pod până în luna mai şi că avem sistem de monitorizare 24 de ore din 24 a structurii podului, în aşa fel încât, dacă va apărea o situaţie de pericol iminent, decizia (de închidere a traficului pe pod – n.r.) să se ia imediat”, a adăugat Ponta.
De 3 ani cu restricţii
Podul de la Agigea a intrat în reparaţii în urmă cu 3 ani (octombrie 2010) şi de atunci se tot instituie restricţii de circulaţie.
Valoarea estimată a contractului este de 12.673.280 euro (fără TVA), iar valoarea certificată a lucrărilor, la data de 24 septembrie a.c. (conform ultimului certificat de plată) este de 3.588.742,65 euro (fără TVA), precizează CNADNR.
Lucrarea se execută de firma Bilfinger Berger Baugesellschaft, iar finanţarea este asigurată dintr-un împrumut acordat de BERD.
După inspectarea podului de la Agigea, Victor Ponta a mers să vadă şi lucrările la celălalt pod de peste Canalul Dunăre – Marea Neagră, care ar putea constitui o alternativă.
Toate declaraţiile premierului pot fi vizualizate AICI.
Magda SEVERIN