ASF a modificat Norma RCA intrata in vigoare la 1 ianuarie, dar a lasat nerezolvata problema soferilor de pana in 30 de ani, care platesc polite exorbitante.
Dupa numai doua saptamani de la intrarea in vigoare a Normei 23/2014, ASF a operat primele modificari: „Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a hotarat astazi, 14.01.2015, modificarea Normei RCA nr. 23/2014, prin abrogarea prevederilor art. 21, alin. 1, care stipuleaza obligatia asiguratorilor de a stabili tarife de prima RCA astfel incat sa fie acoperite toate angajamentele ce decurg din incheierea contractelor de asigurare pe acest segment. Aceasta prevedere a fost adesea invocata ca factor de stimulare a cresterii tarifelor”, a anuntat ASF. Totodata, a fost modificat alin. 5 al art. 21, astfel ca tarifele de prima nu vor mai putea fi modificate decat dupa minimum 6 luni (fata de 12 luni anterior), cu exceptia indexarilor sau a modificarilor pe anumite categorii de riscuri. „Este o prima masura destinata normalizarii situatiei in cazul tarifelor RCA; flexibilizam cadrul de reglementare pentru a oferi societatilor de asigurare libertatea de a isi optimiza portofoliile si de a atenua diferentele mari existente in acest moment”, a anuntat Misu Negritoiu, presedintele ASF. „Conform angajamentelor asumate fata de Parlament, ASF va prezenta, pana la sfarsitul lunii februarie, concluziile analizei cuprinzatoare pe care o efectueaza pe segmentul politelor RCA, precum si solutiile pe care le considera adecvate”, a precizat el.
Seful ASF: Trebuie definita notiunea de „tineret”
Promisiunea din 10 decembrie ca va reveni in Parlament la inceputul lunii februarie a.c. – „pana atunci sa vedem de ce sunt politele asa scumpe la tineri” (majorate cu pana la 250% in 2014 – n.r.) s-a lungit cu o luna. „Trebuie definita notiunea de „tineret””, a mai spus atunci Negritoiu, si iata ca aproape doua luni s-au dovedit insuficiente. Intre timp, soferii sub 30 de ani sunt nevoiti sa plateasca, spre exemplu, la ABC Asigurari – Reasigurari, peste 2.500 lei pentru RCA-ul pe 2015 (fata de 936 lei – soferii peste 30 de ani), in cazul unei masini cu capacitatea cilindrica intre 1.401-1.600 cmc. Asociatia asiguratorilor (UNSAR) se apara cu o statistica din 2013 a Politiei Rutiere, care arata ca ponderea soferilor de pana in 30 de ani vinovati de producerea accidentelor rutiere grave a fost de 37,4%, fata de 22% in cazul celor intre 31 si 39 ani si 17,9% pentru cei intre 40 si 49 de ani. Asiguratorii recunosc ca politele RCA pentru tinerii din Romania sunt printre cele mai scumpe din Europa, unii platind de 4 ori mai mult fata de soferii care au peste 30 de ani, dar spun ca ieftinirea lor va influenta pretul politelor pentru ceilalti soferi. Costul se va muta in primele achitate de cei mai in varsta, pentru a acoperi daunele din accidentele produse de soferii lipsiti de experienta.
COTAR pregateste noi proteste
Patronatele din transporturi – COTAR, ASSAI, FORT – au criticat inca din toamna noua norma RCA, aceasta fiind in prezent atacata la Curtea de Apel Bucuresti si la Consiliul Concurentei. Vasile Stefanescu, presedintele COTAR, a solicitat in 10 decembrie un raspuns si de la Ministerul Finantelor, primindu-l pe 29 ianuarie, cu o pozitie intacta celei exprimate de ASF. „Modificarile Normei RCA incepand cu 1 ianuarie 2015 au vizat in principal reducerea costurilor si nu cresterea primelor de asigurare”, i-a transmis Boni Cucu, director general in MFP. Cristian Muntean, presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), considera ca „raspunsul MFP a fost formulat, in realitate, de catre ASF si apoi retransmis la COTAR de catre MFP, iar aceasta ne demonstreaza inca o data ca ASF este un avatar al pietei de asigurari din Romania”. El ne-a declarat ca „dupa consultarile de rigoare din saptamanile urmatoare, COTAR va anunta calendarul protestelor ce vor urma la nivel national”. Muntean reclama ca ASF a vehiculat informatii false fara sa prezinte probe cu privire la „cresterea tarifului orar si al pieselor de schimb din ultimii ani, situatie care a dus la majorarea primelor RCA”. „Informatia este incorecta, tariful orar mediu in ultimii 2 ani a stagnat sau chiar a scazut, in conditiile inflatiei si a majorarilor de costuri la curent, gaze, combustibil – tipuri de energie utilizate in incalzirea cabinei de vopsitorie si a halei de reparatii”, sustine presedintele asociatiei service-urilor. Totodata, el arata ca „frecventa daunei a scazut in ultimii 4 ani cu peste 30%, situatie confirmata de ASF prin numarul in continua scadere al dosarelor de dauna – cu aproximativ 14% numai intre 2013 si 2014, potrivit ASF”. „In 2010, frecventa daunei era de peste 10% iar in prezent este putin sub 7%”, a adaugat Muntean. Presedintele ASSAI acuza ASF ca „a simulat dezbaterea publica, prin organizarea unei intalniri cu toti actorii impactati de norma RCA, post-factum, adica dupa ce aceasta a fost publicata in Monitorul Oficial”.
Service-urile, prinse in razboiul pietei asigurarilor
„Criza nu a iertat pe nimeni, iar lucrul acesta s-a simtit foarte puternic in piata de asigurari, care a impactat, in final, zona de service-uri si, implicit, a asiguratului sau pagubitului. Situatia a dus la tensiuni din ce in ce mai mari la firmele de asigurari; prin prisma actionariatului extern, au avut presiuni foarte mari pe reducerea costurilor. In opinia mea, acestea au fost stabilite in mod incorect, afectand in final calitatea reparatiilor iar situatia aceasta a dus, in final, la o nemultumire generala. Iata ca suntem prinsi intr-un razboi al unei piete care de ani de zile este nedisciplinata si a venit momentul adevarului. In anul 2015 sunt sigur ca va avea loc adevaratul cutremur in zona pietei de asigurari; anul 2014 a fost doar o replica de atentionare. Cred ca se vor regla foarte multe lucruri in piata de asigurari, chiar daca violent – metaforic vorbind. Cred ca va fi un an violent atat pentru piata de asigurari, cat si pentru service-uri. Potrivit informatiilor pe care le am, in trimestrul III vom asista cu totii la situatii nemaiintalnite in spatiul romanesc in zona aceasta: noi detalii despre dosarul DNA – ASF 2”, ne-a mai spus Cristian Muntean.
Propuneri ASSAI de modificare a algoritmului de calcul
ASSAI a cerut ASF si Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR) sa modifice algoritmul de calcul al primei RCA, pe care il considera „profund injust, superficial si perimat”. Totodata, a transmis la ASF un set de propuneri ce pot duce la scaderea costului RCA. „Actualul algoritm de calcul al primei RCA este, cu mici modificari, similar sistemului ADAS al anilor ’80. Stim ca este un chin sa interconectezi baze de date ale unor institutii publice, intelegem ca este dificil sa elimini filiere fraudatoare existente de ani de zile in cadrul unor societati de asigurari si brokeraj, este un adevarat efort sa schimbi un algoritm de calcul al primei RCA vechi de peste 25 de ani, dar piata de asigurari si ASF trebuie sa inteleaga ca aceste solutii, in Romania anului 2015, sunt de preferat in locul cresterii primei RCA”, a argumentat Cristian Muntean. In opinia sa, algoritmul corect de calcul trebuie sa tina cont de:
– elemente relevante precum raspunderea personala a soferului si performantele tehnice ale autovehiculului – puterea, existenta unor sisteme performante de franare, directie, de stabilizare, de atentionare a soferului etc;
– factori secundari precum numarul de amenzi incasate pentru anumite tipuri de abatere – depasirea vitezei, nerespectarea culorii semaforului, circulatia pe contrasens etc, culoarea autovehiculului, locatia in care isi desfasoara activitatea soferul, varsta, vechimea in sofat, tipul de activitate etc.
Propuneri transmise ASF
„1. Eliminarea emiterii frauduloase a politelor de asigurari – situatie care a devenit un adevarat fenomen in piata, in special in randul societatilor cu cota importanta pe segmentul RCA.
A. Incadrarea in mod deliberat eronata a regimului de utilizare a autovehiculului asigurat, pentru a oferi o polita RCA la un pret redus de catre intermediarii in asigurari sau de divizia de vanzari a firmei de asigurari.
B. Incadrarea unor asigurati RCA in mod deliberat eronat in anumite clase de bonificatie, prin modificarea unor cifre din seria de sasiu a autovehiculului, in momentul emiterii politei RCA.
2. Cresterea nivelului de penetrare a RCA la nivelul parcului auto national. Interconectarea bazelor de date ale dispozitivelor de monitorizare a rovinietei cu baza de date CEDAM, astfel incat sa poata fi identificati si sanctionati mai usor cei care circula fara RCA.
3. Emiterea politei RCA in baza CNP, a performantelor tehnice ale autovehiculului si a altor factori care influenteaza in mod real profilul de risc al asiguratului”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro