Poliţia Rutieră a aplicat, vineri, 10 amenzi regionalelor CNADNR vinovate de neîndeplinirea obligaţiilor privind asigurarea stării de viabilitate a drumurilor naţionale. În ciuda avertizării meteorologilor de Cod Galben de polei în judeţele Gorj, Mehedinţi, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Ilfov, Călăraşi şi în Bucureşti, Direcţiile regionale de drumuri au intervenit tardiv sau deloc. Indolenţa lor i-a scos din sărite pe oamenii legii, care au făcut front comun cu şoferii ce se chinuiau să-şi mebţină maşinile pe carosabil. Anunţat despre ce-i fac subalternii la nici două zile de când a preluat în subordine CNADNR, Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, ameninţă cu destituiri. Cert este că şoselele naţionale au fost toată dimineaţa adevărate patinoare, iar intervenţia cu sare şi nisip a drumarilor s-a lăsat mult aşteptată şi s-a dovedit apoi ineficientă.
Peste 100 de accidente rutiere, dintre care 86 de tamponări şi 18 soldate cu rănirea unor persoane, s-au produs vineri, între orele 5.00 şi 12.00, din cauza poleiului, pe raza celor 8 judeţe afectate de polei, iar în Bucureşti au avut loc două tamponări, fără victime, a informat şefului Direcţiei Poliţiei Rutiere, chestorul Lucian Diniţă.
CNADNR a făcut o listă cu sutele de tone de material antiderapant împrăştiat, însă situaţia din teren o contrazice, lucru remarcat şi de ministrul delegat Dan Şova.
“În nota MAI se arată că, pentru neîndeplinirea obligaţiilor privind asigurarea stării de viabilitate a drumului public – se referă la neintervenţie sau intervenţie tardivă – Poliţia Rutieră a aplicat 10 sancţiuni contravenţionale factorilor responsabili. Şi astfel s-au aplicat: 5 sancţiuni de către Serviciul rutier Ilfov secţiei de Drumuri Naţionale Bucureşti-Sud. De către Serviciul rutier Gorj s-au aplicat 2 sancţiuni Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova şi una la Direcţia de Poduri Târgu Jiu. Serviciul rutier Călăraşi a aplicat o sancţiune Secţiei de Drumuri Naţionale Bucureşti-Sud. Serviciul rutier Mehedinţi a aplicat o sancţiune Secţiei de Drumuri Naţionale Drobeta Turnu Severin şi Serviciul rutier Dolj a aplicat o sancţiune la Secţia de poduri judeţene Dolj”, a declarat Şova, de la sediul Guvernului.
Şova ameninţă cu destituiri la regionalele CNADNR
Ministrul delegat i-a avertizat pe angajaţii regionalelor CNADNR din zonele cu polei că se vor alege cu desfacerea contractelor de muncă, după finalizarea unei anchete care va stabili cui aparţine vina pentru că nuau acţionat cu material antiderapant.
“Vreau să ştiţi că pentru evenimentul de la Severin, unde s-a înregistrat acel accident în lanţ, s-a luat decizia de către directorul CNADNR de a-l suspenda din funcţie pe domnul Folescu Cornel Vasile, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Turnu Severin din cadrul Direcţiei Regionale Craiova. A fost suspendat până la apariţia concluziilor unei comisii de anchetă. În judeţul Mehedinţi, din raportările CNADNR rezultă că vina a fost a acestei secţii de drumuri, pentru că dispecerul nu a anunţat existenţa poleiului pe şosea şi ca atare nici nu s-a intervenit în zonă. Neintervenindu-se, s-a produs acest accident”, a precizat el.
“Vom acţiona clauzele de despăgubiri împotriva firmelor de deszăpezire”
Şova a mai spus că în contractele de deszăpezire există o clauză care arată că firmele prestatoare în această activitate trebuie să plătească drept daune interese 100.000 de euro pe eveniment, dacă nu îşi îndeplinesc obligaţiile. Aceste evenimente constă în accidente de circulaţie, blocarea părţii carosabile, coliziuni în lanţ sau carambol, derapare.
“Vom dori să acţionăm această clauză după ce vom avea concluziile unei comisii de anchetă ce va stabili pentru toate situaţiile întâlnite noaptea trecută şi în această dimineaţă cui aparţine vina. Dacă este a angajaţilor CNADNR din regională, din secţiile de drumuri, pentru că nu au sesizat existenţa evenimentului şi nu au dat ordinul de intervenţie către firmele de deszăpezire, fireşte că vom lua măsuri disciplinare care vor merge către desfacerea contractelor de muncă. Dacă aceste evenimente au fost sesizate şi intervenţia nu a fost la timp sau nu a fost deloc, aşa cum se reţine în nota Ministerului Administraţiei şi Internelor, atunci, fireşte, vom acţiona aceste clauze de despăgubiri împotriva firmelor de deszăpezire”, a precizat Şova, de profesie avocat, într-o conferinţă de presă.
Vină comună
El a arătat că pe toate secţiile de drum naţional pe care s-a înregistrat polei nu au acţionat utilaje ale CNADNR.
“CNADNR acţionează cu autofreze numai în situaţii de viscol. Deci, toată responsabilitatea privind materialul antiderapant ce trebuie împrăştiat pe drumurile naţionale aparţine firmelor de deszăpezire – normal, cu verificarea îndeplinirii obligaţiilor de către secţiile de drumuri naţionale privind sesizarea evenimentului, respectiv poleiul. Trebuia să se dea ordinul de intervenţie. Dacă acest lucru s-a făcut şi intervenţia a fost tardivă sau nu a fost deloc vom acţiona aceste clause”, a insistat ministrul delegat.
Întrebat despre companiile vinovate, Şova le-a enumerat: “Pe DN 4 este SC GECOR SRL, pe DN 5 tot SC GECOR SRL, pe DN 6 este SC Teldrum SA, pe A2 este SC Coni SRL Prahova şi SC Conforest SA Braşov. Tot pe DN 6, dar pe porţiunea de drum Filiaşi-Severin, este SC Via Vita Construcţii SRL, iar pe DN 66 Filiaşi – Târgu Jiu este SC GECOR SRL”.
Contractele, la control
El a mai spus că toate contractele de deszăpezire vor fi analizate începând de luni, 14 ianuarie, pentru a se vedea în ce condiţii au fost încheiate şi în ce condiţii funcţionează corect mecanismul între unităţile de drumuri naţionale ale CNADNR şi prestatorii de servicii de deszăpezire.
“Există şi acest aspect: cei care sesizează evenimentul şi cei care dau ordinul de intervenţie sunt angajaţi din secţiile de drumuri naţionale, deci de la regionalele CNADNR. Trebuie să verificăm cum funcţionează şi acest mecanism”, a mai spus Dan Şova.
“Nu avem sistem real de verificare a materialului antiderapant împrăştiat pe şosea”
CNADNR nu dispune de un sistem real de verificare a cantităţilor de material antiderapant împrăştiate pe şosea de către firmele de deszăpezire, actualele proceduri de control fiind deficitare, a mai afirmat ministrul pentru Infrastructură.
“Am pus această întrebare: cum verificăm dacă s-au distribuit cât s-a raportat, 171 de tone, 45 de tone…? Am făcut calculul, pe kilometru revin între 2,5 şi 4 tone de material antiderapant. Deci, cum verificăm dacă acest material este efectiv împrăştiat? Mi s-a spus că singura verificare în acest moment este contabilă, adică intrarea şi ieşirea de material antiderapant. Nu cred că este o verificare suficientă, trebuie găsită o soluţie de verificare în timp real a faptului că utilajul se află pe şosea şi chiar împrăştie cantitatea de material antiderapant raportată”, a conchis Şova.
Noul sistem de verificare ar urma să fie aplicat începând din iarnă 2013-2014. Dacă autorităţile nu vor uita peste vară acest lucru.
Magda SEVERIN