Premierul Victor Ponta a tăiat panglica inaugurală a celei de-a doua fabrici de componente auto Bosch din parcul industrial de la Jucu, județul Cluj, exact vineri, 9 mai, când UNTRR a organizat prima ediţie a Zilei Transportatorilor, dar şi cea de a doua ediţie a T-Festival Movement through Music, Trucks & Bikes. Nu ştim dacă reprezentanţii transportatorilor s-au întâlnit cu prim-ministrul pentru a mai discuta detalii pe returnarea celor 4 eurocenţi din acciza suplimentară la motorină, dar oficialii companiei Bosch i-au cerut ceva ce îi doare deopotrivă şi pe ei: o autostradă care să facă legătura cu autostrăzile din Ungaria şi o legătură aeriană de la Cluj spre Budapesta.
“România are probleme cu infrastructura, este o problemă care nu poate fi ascunsă şi avem şi noi probleme negative cu calitatea din cauza transportului şi dorim să avem o legătură cu autostrăzile din Ungaria. Suntem convinşi că, dacă rămânem în România, se va realiza acest lucru, este o condiţionalitate”, a subliniat Kashek.
Meder Klaus, preşedintele Diviziei Automotive Electronics, din care face parte noua fabrică, a afirmat, în completare, că şi-ar dori o legătură aeriană regulată de persoane de la Cluj-Napoca spre Budapesta.
Victor Ponta a arătat că lucrările la Autostrada Transilvania pot fi reîncepute în această toamnă, întrucât la buget au fost deja înregistrate încasări suplimentare din acciza suplimentară la carburanţi (acum o lună şi 10 zile, n.r.).
“Partea de infrastructură este extrem de importantă pentru păstrarea competitivităţii oricărei investiţii în România. Ministrul Transporturilor va semna sâmbătă (10 mai, n.r.), ordinul de începere a lucrărilor la Autostrada Turda-Sebeş, astfel încât Clujul să fie legat de autostrada Sibiu-Nădlac şi, din această toamnă, în baza încasărilor suplimentare pe care bugetul le-a obţinut prin creşterea accizei, putem să repornim Autostrada Transilvania, care nu poate fi finanţată din fonduri europene, dar poate fi finanţată din fonduri bugetare, ceea ce va duce la creşterea competitivităţii zonei”, le-a spus el jurnaliştilor curioşi.
„Partea de modernizare a aeroportului continuă, am discutat cu preşedintele CJ Cluj ce putem să ajutăm de la bugetul de stat, ce nu poate da CJ, dăm de la buget. Dacă este vorba strict de o cursă aeriană Cluj-Budapesta nu am detalii, este vorba de companii private care pot face asemenea curse. Autostrada Transilvania este o mare necesitate, că altfel nu puneam bani de la buget mai departe”, a asigurat Ponta.
Primii care au reclamat lipsa autostrăzilor au fost cei de la Dacia Piteşti, cărora premierul le-a promis că tronsonul Piteşti – Sibiu va începe să fie construit la anul.
750 de noi locuri de muncă
Compania Bosch a investit peste 70 milioane de euro în noua fabrică de 38.000 mp, unde vor fi angajate până la sfârşitul anului circa 750 de persoane. În prezent, unitatea are 325 de angajaţi.
Fabrica face parte din divizia de electronică auto a Bosch, care deţine la nivel global 13 unităţi de producţie cu 24.000 de angajaţi, potrivit comunicatului companiei.
Dirk Hoheisel, membru în Consiliul de Administraţie al Grupului Bosch, a declarat, într-o conferinţă de presă susţinută înainte de inaugurarea fabricii Bosch din Parcul Industrial Tetarom 3 de la Jucu, că noua fabrică “este un pilon important” al companiei, care are rolul de a consolida activitatea de producţie şi de dezvoltare din Europa.
“Continuarea extinderii producţiei în Europa de Est contribuie la creşterea competitivităţii companiei noastre. Ne aşteptăm la o răspândire a automobilelor electrice şi estimăm ca în anul 2020 ponderea acestora să crească cu 10%. Dorim să creştem şi siguranţa rutieră şi derulăm proiecte pentru creşterea siguranţei persoanelor aflate în trafic. Clujul este locaţia potrivită pentru noi, sunt conexiuni de trafic, mediul universitar pregătit şi urmărim şi o colaborare cu universităţile din Cluj-Napoca”, a spus Hoheisel.
Bosch a venit ca să rămână
Făcând aluzie la fabrica Nokia, Mihai Boldijar, directorul general al Robert Bosch SRL, a declarat că Bosch “a venit ca să rămână”.
“Alegerea României de către Bosch este o dovadă că România trebuie să rămână competitivă pentru investitori. Avem pentru fabrica din Cluj planuri ambiţioase. În noua unitate de la Jucu se vor produce componente electronice şi dispozitive de control pentru industria auto din Europa, care vor fi folosite în sistemele de asistenţă la conducere şi în sistemele de siguranţă, precum şi în cele de reducere a consumului de combustibil. Tot la Cluj se va fabrica în viitor şi «inima» sistemului de propulsie eBike pentru bicicletele electrice. Bosch a înscris România pe harta marilor producători industriali”, a spus Boldijar.
Dirk Hoheisel a completat că Bosch “nu este o firmă care vine şi pleacă după doi-trei ani”.
“Am venit să ne implicăm nu numai pe termen scurt şi mediu, ci şi lung. Investim şi în cercetare, iar care lucrează aici să nu îşi facă griji că se va întâmpla ceea ce s-a întâmplat cu câţiva metri mai încolo (la Nokia – n.r.). Este un angajament pe termen lung”, a subliniat Hoheisel.
Konrad Kashek, directorul general al fabricii Bosch Jucu, a afirmat că oficialii companiei aşteaptă din partea autorităţilor române rezolvarea unor probleme cu infrastructura rutieră.
Bosch este unul dintre cele mai mari grupuri industriale germane şi este prezent în România de 20 de ani, unde are 1.700 de angajaţi în Cluj, Blaj, Timişoara şi Bucureşti.
Magda SEVERIN